Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #75 skrivet: 18 februari 2013, 11:13:32 »
Mycket kunskap här, många bra tips i tråden, men på tok för lite fakta för att kunna dra några vetenskapliga slutsatser. Nu har jag loggat Indolens cykler med en datalogger (från ClasOhlson) placerad i frånluftsslangen direkt efter utblåset. Detta för att se hur kompressorn jobbar över dygnen, vilka gångtider, temperatur/RH som blåser i frånluftslangen.
Lite kompletterande info vid loggningstillfället:
- INluften som sugits in har haft temp på ca 20-21 gr
- Temperaturen i tvättstugan har varit ca 19 gr (där indolen står)
- Utetempen har varierat kring 0-sträcket under loggningen men påverkar ju inte indolens drift
- VPVB (VärmePumpsVattenBeredare) vattenvolym 190 l med inställt värde på 60 gr

Sammanfattning:
Gångtiderna för kompressorn har varit mellan 2-4 tim för en 5 gradig ökning av vattentemp och inträffat ca en gång/dygn, (duschen har gått 1-2 gånger strax innan dessa tillfällen). Frånluften håller då temp mellan 4-8 gr med ett RH på runt 85%.
Den längre gången med På/av/på i ca 9 tim (2 duschar + fullt badkar med 37 gr vatten).

Totalt har kompressorn gått ca 21 tim på 5 dygn med 515+28W vilket ger 11,5 kWh, inga siffror än på kostnader för tillkommande uppvärmning som denna medfört under dygnen, har endast i nuläget observat att den totala elförbrukningen/dygn jämnats ut betydligt (inga toppar längre som gamla direktelberedaren gav). Kan återkomma med den infon efter att februari månad gått, så kan man jämföra med föregående år förutsätter såklart att medeltempen höll sig på ungfär samma snitt som i år.

Hoppas denna info kompletterar tidigare diskussioner i tråden, det är ju verklig fakta från en Indol i drift!

För mer detaljerad indo om dataloggningen, se bifogad skärmdump.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #76 skrivet: 18 februari 2013, 14:34:18 »
Intressant och tacksamt att du vill lägga ner detta jobb och rapportera din drift. Jag tror det bidrar till att fÃ¥ en tydligare bild. Lite frÃ¥gor : 1 .Kan du se vilket fläktlägen (ska ju finnas tre)  den gÃ¥r pÃ¥ med 21 graders inluft? 2. Var tar du inluften ifrÃ¥n och vart leder du utluften?

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #77 skrivet: 18 februari 2013, 16:48:13 »
Intressant och tacksamt att du vill lägga ner detta jobb och rapportera din drift. Jag tror det bidrar till att fÃ¥ en tydligare bild. Lite frÃ¥gor : 1 .Kan du se vilket fläktlägen (ska ju finnas tre)  den gÃ¥r pÃ¥ med 21 graders inluft? 2. Var tar du inluften ifrÃ¥n och vart leder du utluften?
Man e ju lagd åt det nördigare hållet som Ingenjör, så intresset finns ju där naturligt om man säger så...
Svar 1: De tre lägena pÃ¥ flödet är inget man lägger märke till, skulle vara om man synade grafen lite noggrannare nedan. Tror den endast kör pÃ¥ lägsta flödet  (280m3/h??) om man har konstant tillluftstemp pÃ¥ 20-21gr? kanske om man leder in kallare luft till indolen och kanske en termostat slÃ¥r till och ökar flödet?
Svar 2: Inluften tas från hallen på nedervåningen som är öppen i vardagsrummet, har gjort en genomföring (160 mm) ovan tvättstugedörr så att tilluften garanteras då vi ofta stänger dörren. Frånluften leds ju ut genom fasadväggen, dock med en 125 mm genomföring som jag förklarat tidigare, då innediametern på en veckad mjuk slang inte mäter mer än 135 mm i böjarna och att den slangbiten endast är 0.7 m och också den mäter 160 mm. Har även monterat ett kallrasskydd i genomföringen, så att inte uteluften åker in när indolen står stilla.

Jag bjuder på en bild till, där jag zoomat in mittersta stapeln i tidigare loggning en period där kompressorn startas och stoppas efter knappt 2 tim drift. Gråa linjer är 30 min intervaller, gullinje RH, rödlinje är temp som startar på 4.9 o slutar på 6.2, någon som har en teori varför temperaturen ökar sakta? detta händer nämligen i samtliga uppvärmningsfaser... Man kan observera att fläkten eller kompressorn fortsätter att gå ett tag efter uppvärmningen och att temperaturen endast når upp till ca 14.5 gr när kompressorn vilar, beror på att kalluft dras tillbaka (dras förbi kallrasskyddet) pga husets undertryck från grundventilation.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #78 skrivet: 18 februari 2013, 16:52:45 »
rödlinje är temp som startar på 4.9 o slutar på 6.2, någon som har en teori varför temperaturen ökar sakta?


Ju varmare vattnet blir desto lägre verkningsgrad får VP'n. Det innebär att mindre energi plockas ur luften allt eftersom vattnet blir varmare och därför blir avluften också varmare med tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #79 skrivet: 18 februari 2013, 22:20:14 »
Man e ju lagd åt det nördigare hållet som Ingenjör, så intresset finns ju där naturligt om man säger så...
Svar 1: De tre lägena pÃ¥ flödet är inget man lägger märke till, skulle vara om man synade grafen lite noggrannare nedan. Tror den endast kör pÃ¥ lägsta flödet  (280m3/h??) om man har konstant tillluftstemp pÃ¥ 20-21gr? kanske om man leder in kallare luft till indolen och kanske en termostat slÃ¥r till och ökar flödet?
Svar 2: Inluften tas från hallen på nedervåningen som är öppen i vardagsrummet, har gjort en genomföring (160 mm) ovan tvättstugedörr så att tilluften garanteras då vi ofta stänger dörren. Frånluften leds ju ut genom fasadväggen, dock med en 125 mm genomföring som jag förklarat tidigare, då innediametern på en veckad mjuk slang inte mäter mer än 135 mm i böjarna och att den slangbiten endast är 0.7 m och också den mäter 160 mm. Har även monterat ett kallrasskydd i genomföringen, så att inte uteluften åker in när indolen står stilla.

Jag bjuder på en bild till, där jag zoomat in mittersta stapeln i tidigare loggning en period där kompressorn startas och stoppas efter knappt 2 tim drift. Gråa linjer är 30 min intervaller, gullinje RH, rödlinje är temp som startar på 4.9 o slutar på 6.2, någon som har en teori varför temperaturen ökar sakta? detta händer nämligen i samtliga uppvärmningsfaser... Man kan observera att fläkten eller kompressorn fortsätter att gå ett tag efter uppvärmningen och att temperaturen endast når upp till ca 14.5 gr när kompressorn vilar, beror på att kalluft dras tillbaka (dras förbi kallrasskyddet) pga husets undertryck från grundventilation.

Tack för ytterligare Ã¥terkoppling. Tyvärr sÃ¥ mÃ¥ste jag plÃ¥ga dig med lite mer frÃ¥gor. Vad har du noterat när det gäller mängden kondensvatten som är tänkt att dräneras ut vi en nippel och slang ner till avloppet? Har du noterat ifall avfrostningsfunktionen arbetat nÃ¥got?  Tack.  / Genki

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #80 skrivet: 19 februari 2013, 19:50:32 »
Tack för ytterligare Ã¥terkoppling. Tyvärr sÃ¥ mÃ¥ste jag plÃ¥ga dig med lite mer frÃ¥gor. Vad har du noterat när det gäller mängden kondensvatten som är tänkt att dräneras ut vi en nippel och slang ner till avloppet? Har du noterat ifall avfrostningsfunktionen arbetat nÃ¥got?  Tack.  / Genki
Slangen som leder bort kondensvattnet är en 10 mm genomskinlig slang, där man kan se att de har bildats några kondensdroppar, det rinner inte i slangen utan det löses ut några droppar då o då. Kan bero på att vi har ett ganska torrt inomhusklimat, RH ligger runt 35-40% vintertid (20-21 gr), det kan hända att det rinner mer i slangen till sommaren, då vi brukar ha ett RH på 40-50%. Kondensslangen+ slangen från övertrycksventilen leds ut genom en golvbrunn under Indolen i tvättstugan. Jag har inte observerat någon avfrostning, hur går den till? Den avfrostar väl inte när det sugs in 20 gr värme och frånluften alltid håller plusgrader?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #81 skrivet: 19 februari 2013, 22:30:52 »
OK, Jag förstÃ¥r när det gäller din avledning av kondensvatten. Avfrostning när  du har runt 20 grader in är ju precis som du säger inte sÃ¥ troligt utan mer troligt om du kör med betydligt kallare luft. Skulle kunna tänka mig att pÃ¥frostning börjar ske runt noll och nÃ¥gon/nÃ¥gra plusgrader.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #82 skrivet: 03 mars 2013, 20:27:10 »
Jaha Direktel+FTX+VPVB, Hur går det med driften av din Indol 190 och några nya iakttagelser av värde att dela med dig av? / Genki

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #83 skrivet: 06 mars 2013, 21:17:59 »
Jaha Direktel+FTX+VPVB, Hur går det med driften av din Indol 190 och några nya iakttagelser av värde att dela med dig av? / Genki
Här kommer en lite rapport från första månaden med vår nya värmepumpsvattenberedaren (VPVB).
De första direkta observationerna av elförbrukningen är att den inte toppar lika högt kWh/dygn som vår gamla traditionella elpatronsberedare, Indolen ger en betydligt jämnare förbrukning. Ser man lite mer övergripande på förbrukningen under februari 2013 (med medeldygnstemp på -2,9gr) så fick vi en lägre totalförbrukning (1711 kWh) än samma månad 2012 (2412 kWh). Februari var dock en kallare månad förra året (-5,1 gr i medel). En mer rättvis jämförelse får bli med januari 2012 (-2,6gr i medel) då hade vi förbrukningen 2165 kWh. Detta ger alltså en besparing på ca 400 kWh/månad i stockholmsområdet en hyffsat "vanlig" vintermånad... ska bli mycket intressant o se om trenden håller i sig och se hur mycket besparingen blir/månad när vi stänger av värmen i huset senare under våren.

En annan bieffekt av en installerad Indol i ett hyffsat tätt hus (byggår 1996) med FTXventilation är att när kompressorn går för att värma vattnet så skapas ett lite större undertryck i huset (vilket det ska vara för att huset ska må bra). Denna skillnad kan man observera när vi kör med ett lägre ventilationsflöde vintertid (läge 3 av 4 på fläktmotorn) och indolen "hjälper till" att dra in mer tilluft in i huset. Jag loggar ju även FTXens tilluftstemp och avluftstemp efter värmeväxlarpaketet och ser att när indolen kört en tag (minst 10 min) att den uppvärmda tilluften till huset minskar ca 0,5 gr då det är minusgrader ute. Detta kan sammafattas i kombination med att Indolen suger sin luft till kompressorn från inneluften gör att den totala flödet ökas genom FTX-växlaren. Detta påverkar säkerligen den totala elförbrukningen (varmvatten+uppvärning) positivt och om Indolen istället suger inneluft direkt genom traditionella tilluftsventiler (kall uteluft) blir säkerligen besparingen inte lika stor. När indolen kör så utnyttjas alltså energin mer (i FTX-växlaren) som annars skulle lämnat huset genom avluften.

Jag har även loggat tvättstugan under 3 veckor (där indolen står). Temperaturen har varierat mellan 18-22 gr och RH har i snitt varit ca 30-35 %, med toppar på 45% när vi hänger blöt tvätt på tvättlinor.

Slutligen måste jag ta upp en nackdel med Indolen, den låter ju lite jämfört med en elpatron (!), kompressorn brummar lite när den går (2-3 tim/dygn) och Indolen bör installeras i ett rum med som man kan stänga dörren till (tilluften har vi dragit genom väggen ovanför dörren till nästa rum för att säkerställa flödet)
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #84 skrivet: 07 mars 2013, 05:55:35 »
400 kWh på en månad låter mycket, de flesta hushållen förbrukar inte mer än runt 5000 kWh totalt på tappvarmvatten.
För övrigt är den där typen av jämförelser mellan åren VÄLDIGT grova uppskattningar, speciellt i ett hushåll där ägaren har satt fokus på energibesparing.
Att luften från ftxen blir kallare innebär väl att du måste tillföra mer effekt för att värma huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #85 skrivet: 07 mars 2013, 07:54:52 »
Det låter som en ren gissningslek....energimässsigt....

.....men du har roligt under tiden.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #86 skrivet: 07 mars 2013, 21:46:26 »
400 kWh på en månad låter mycket, de flesta hushållen förbrukar inte mer än runt 5000 kWh totalt på tappvarmvatten.
För övrigt är den där typen av jämförelser mellan åren VÄLDIGT grova uppskattningar, speciellt i ett hushåll där ägaren har satt fokus på energibesparing.
Att luften från ftxen blir kallare innebär väl att du måste tillföra mer effekt för att värma huset.
Kan hålla med om att en jämförelse av en månads elförbrukning från år till ett annat inte enbart kan förklaras av en energieffektivare varmvattenberedare... men det är trenden jag vill lyfta fram - att det även finns en besparing att göra de kalla månaderna med att byta beredare till en VPVB typ. Vi verkar dock vara överrens om att man definitivt sparar kWh den varma delen av året (med avstängd uppvärmning), de riktiga slutsatserna kanske vi kan låta elbrukningen avgöra...

Är ganska ny på detta forum, men måste ställa en fråga till alla de som haglar kommenterar så fort jag skriver något positivt om Indolen. Verkar generellt vara många som vet mycket om allting, skulle vara kul om jag fick detta fenomen förklarat. Mycket ris när man bjuder på loggad fakta - det rimmar inte riktigt...
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #87 skrivet: 07 mars 2013, 21:56:34 »
Ta inte illa upp.

De flesta här har inte kunskap om vad som fungerar eller inte eftersom de aldrig provat.
Det kan kännas lite trångsynt men sant.

Strunta i det och fortsätt testa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #88 skrivet: 08 mars 2013, 07:08:16 »
Nja, jag skulle väl istället vilja säga att det inte går trolla med energi, plockar du värme ur huset för att göra varmvatten så kommer husets uppvärmningskostnader att öka, så är det.
Nu skall jag i ärlighetens namn säga att jag inte helt förstårr hur du kopplat in din värmepump, om det är på utgående kalluft, efter FTX-aggregatet så kan det kanske fungera skapligt, även om det sänker COP på själva beredaren, och gör att ditt ventilationsflöde varierar med beredarens drift.
Ökar ventilationen så ökar uppvärmningskostnaderna.

Kan du inte förklara lite bättre exakt hur du kopplat in din beredare, gärna med en skiss så det blir uppenbart för alla som läser denna tråd.

Att jag, och andra är skeptiska till just denna typ av beredare är som du säkert förstår att man inte tjänar ett öre på att göra varmvatten av husets värme, i reklamen skiner detta faktum med sin frånvaro, och jag vill med alla medel försöka framhålla detta faktum så att inte fler än de som redan "lurats" att köpa denna typ av beredare blir lurade av bristande reklam.
Utgående luft, efter FTX, kan när det är riktigt kallt ute bli så kall att den ligger långt under den temperatur som beredaren är konstruerad för, och de data som presenteras för densamma när det gäller effekt och COP.
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 07:10:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #89 skrivet: 08 mars 2013, 08:46:42 »
Är inte riktigt med på ditt resonemang Rickard ?

Alla hus mÃ¥ste ventileras och om man tar tillvara pÃ¥ utgÃ¥ende luft istället för att bara skicka den rätt ut för att tillverka varmvatten som vilken "normal" frÃ¥nluftsvärmepump som helst sÃ¥ förstÃ¥r jag inte varför man inte skulle "tjäna" pÃ¥ även en enkel variant av frÃ¥nluftsvärmepump , inte lär det handla om nÃ¥gra stora slantar men dom kostar inte sÃ¥ mycket vid rätt inköpspris sÃ¥ har man dÃ¥lig ventilation i fastigheten  i dagsläget och kan "tjäna" nÃ¥gra kronor pÃ¥ frÃ¥nluften som ändÃ¥ ska ut sÃ¥ lÃ¥ter det lite hÃ¥rt att skriva att alla luras pÃ¥ denna typ av beredare.

Har inte sett den bristande reklamen som gör kunder lurade eller sett nÃ¥gon av dessa driftsatt ännu sÃ¥ jag har i ärligheten väldigt dÃ¥lig koll pÃ¥ denna beredare men dÃ¥ intresset finns i mÃ¥nga  äldre  villor/radhus/stugor/fritidshus med dÃ¥lig ventilation och elradiatorer att fÃ¥ bättre ventilation samt en liten besparing pÃ¥ tappvarmvatten sÃ¥ följer jag denna trÃ¥d dÃ¥ vi fÃ¥tt väldigt mycket frÃ¥gor tidigare om billiga "ekonomiska" varmvattenberedare samt ventilationsaggregat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!