Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 107266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #60 skrivet: 15 februari 2013, 10:12:22 »
Är inte riktigt med på vad du får skulle vara bättre med att ha den stå i duschutrymmet och suga luft jämfört med att som brukligt ha frånluft därifrån till Indolen ståendes i pannrum eller tvättstuga ?

Stämmer bra som tillägg till dom som funderat på "AC drift" med frånluften att toalukt och kopiösa mängder med fuktig luft vid duschande vill man inte skicka ut i resterande rum sommartid då man inte vill ha fuktigare luft i huset än vad som förmodligen redan är.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #61 skrivet: 15 februari 2013, 10:28:38 »
Är inte riktigt med på vad du får skulle vara bättre med att ha den stå i duschutrymmet och suga luft jämfört med att som brukligt ha frånluft därifrån till Indolen ståendes i pannrum eller tvättstuga ?

Stämmer bra som tillägg till dom som funderat på "AC drift" med frånluften att toalukt och kopiösa mängder med fuktig luft vid duschande vill man inte skicka ut i resterande rum sommartid då man inte vill ha fuktigare luft i huset än vad som förmodligen redan är.

Fuktigare luft blir det inte eftersom den avfuktar men smutsig luft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #62 skrivet: 15 februari 2013, 12:10:03 »
Den avfuktar egentligen bara "ordentligt" om den är i drift och inte bara släpper igenom luften genom aggregatet.

Blev dock aldrig klok på vad skillnaden skulle vara med din placering i duschutrymmet jämfört med att kanalen tog luften från duschutrymmet?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #63 skrivet: 15 februari 2013, 12:29:53 »
Blev dock aldrig klok på vad skillnaden skulle vara med din placering i duschutrymmet jämfört med att kanalen tog luften från duschutrymmet?

Nej, det är ingen skillnad.

Men många har sin VVB i duschutrymmet om det nu är den man vill ersätta och slipper då en av slangarna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #64 skrivet: 15 februari 2013, 14:04:47 »
Nu e jag registrerad som medlem!

Gällande användningen av Indolen som AC sommartid. Tar man frånluften från utrymmet med toalett eller dusch känns det inte så kul att återcirkulera den e kalla luften till huset en varm sommardag med tillhörande lukter... men tar man luften från en allmännt utrymme (i vårt fall från vardagsrummet) kan det ju inte bli några konstiga effekter som uppstår, förutsätter att man har undertryck i våtrummen. Bra tips att man inte ska leda in den kalla luften (har mätt upp 3-4 grader RH84% på Indolens frånluft) direkt in i FTXsystemets frånluftkanal även om detta säkert fugerar bra för att sprida kylan till alla tilluftsdon, men då med risken att ventrören i metall säkerligen kommer att få kondens på utsidan inne i bjälklaget och fuktproblem säkerligen uppstår. Men att leda ut den kalla frånluften från indolen ut i t ex tvättstugan sommartid borde inte vara några problem då den blandas med varmluften från huset. Den kalla frånluften kan ju inte innehåller mer fukt än den varma som sugs in i Indolen, den uppblandande svalare luften sugs sedan vidare in i FTX-ventilationens frånluftdon i tvättstugan och kylan från tvättstugan växlas mer passivt utan några större temperaturdifferenser i ventrören.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #65 skrivet: 15 februari 2013, 15:37:31 »
Fläkten går väl bara när den producerar varmvatten?
Ca 2 timmar/dag eller nåt sånt.

Yes, Den går bara när varmvatten ska produceras och det finns tre lägen på fläkten beroende på hur mycket varmvatten man förbrukar. Max läge Indol 190 motsvarar en genomströmning av luft på ca 350 kubik/timma. Som jämförelse för att få en uppfattning om Indol luftflöde så har tex min köksfläkt ett max flöde på högsta hastighet på 600 kubik/timme. Gjorde faktiskt ett litet "tok test" för att se om jag märkte några problem med tex "dränering" av värmen i huset när jag körde spisfläkten på max. Körde den under ett par timmar och det var inga problem så då borde jag heller inte få några problem med Indolen om och när den måste gå på max för att det duschas mycket.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #66 skrivet: 15 februari 2013, 15:47:34 »
Har du/montören ändrat så fläkten går konstant eller fungerar det för dig att den bara går under varmvattenberedningen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #67 skrivet: 15 februari 2013, 16:28:33 »
Vem frågar du?
Montören gjorde ingen extravagansa om man säger så, alltså så lite som möjligt... Resten har vi fixat själva. Vår Indol går på defaultinställningarna än sålånge, alltså kompressorn slår endast på då varmvattentempen sjunkit 5 grader från förinställt värde (vi kör än sålänge på 60 gr, men går att höja till max 70) detta kanske inträffar 2 ggr/dygn och den kör ca 2-3 tim/gång, kompressorn jobbar med 515 W+fläkten 28W, loggar som sagt detta återkommer med exakta värden. Jag har inte märkt att den kör på 3 olika flöden...? Jag läste i något infoblad om 280/300/360 m3/h, var ställer jag inte det? skulle den lära sig hur mycket VV man använder? Den kör på samma tempo varje gång låter det som. Jämför jag med köksfläkten kanske det rör sig om samma flöde somm läge 2 av 3, alltså ett lugnt flöde som inte märks nämnvärt. Skulle man vilja bada flera bad i rad + mycket dusch går det alltid att köra "E-heatern" alltså koppla på elpatronen (3kW) samtidigt Indolen värmer också en gång i veckan med automatik, upp allt vatten till 65 gr för att döda ev bakterier i tanken.
Ni kan hitta mer data och info om Indolen här (om ni inte redan har sett manualen)

http://hkhemma.se/FTP/2012%2009%2001%20Indol-190_swe.pdf
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #68 skrivet: 15 februari 2013, 16:29:54 »
Frågade Genki
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #69 skrivet: 15 februari 2013, 19:20:10 »
Frågade Genki

Jag har inte installerat min maskin ännu utan informationen om de tre fläkt lägena har jag fått från Envica. Jag skulle vilja be "Direktel+FTX+VPVB" eller någon annan som använder indolen om att gärna återkomma med lite olika driftiakttagelser som hur ofta maskinen går, hur länge och hur ni upplever inneklimatat och ev temp.förändringar kring det närmaste området/rummet där indolen är installerad. Just iakttagelser kring hur ofta den går på högsta fart vs lägsta fläktfart och ungefärliga temperaturer på insugsluften. Detta skulle vara mycket intressant och jag tackar för ert engagemang i denna tråd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #70 skrivet: 16 februari 2013, 19:49:24 »
Ber om ursäkt för upprepningen, men det behövs.
Det absolut viktigaste i detta ämne är att informera alla "okunniga" att det inte går göra varmvatten "gratis" genom att ta in varm luft från huset, och blåsa ut kall luft i samma hus.
MÅNGA vanliga presumtiva kunder tror att det går trolla och få billigt varmvatten på detta sätt, och det är därför viktigt att vi inte lyfter fram en produkt som denna som ett underverk till varmvattenberedare.

Allra bäst fungerar dessa beredare i varma länder där man kan ha hela anläggningen ute året runt.
Skall man ha dem inne så måste man blåsa ut kalluften hela året (om man inte vill kyla huset) och man bör helst inte ta inkommande luft från huset annat än när det är så varmt ute att huset inte har något energibehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #71 skrivet: 16 februari 2013, 22:18:37 »
Du behöver inte ursäkta dig. Jag håller med att vi inte ska framhålla värmepumpsberedaren som något "underverk " . Dock ska den inte heller "undervärderas " . Tex om en befintlig elberedare ska / måste bytas och du kan använda "varm" sommarluft under nästan halva året och under vinter halvåret använda inneluften som värms med hjälp av annan värmepump eller överskottsvärme från tex vedeldning. Under dessa förutsättningar så borde det vara rimligt att säga att en värmepumpsberedare är ett intressant alternativ. Håller med om att den utgående luften från värmepumpsberedare helst ska ledas ut utanför huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #72 skrivet: 16 februari 2013, 22:30:22 »
Ber om ursäkt för upprepningen, men det behövs.
Det absolut viktigaste i detta ämne är att informera alla "okunniga" att det inte går göra varmvatten "gratis" genom att ta in varm luft från huset, och blåsa ut kall luft i samma hus.
MÅNGA vanliga presumtiva kunder tror att det går trolla och få billigt varmvatten på detta sätt, och det är därför viktigt att vi inte lyfter fram en produkt som denna som ett underverk till varmvattenberedare.

Allra bäst fungerar dessa beredare i varma länder där man kan ha hela anläggningen ute året runt.
Skall man ha dem inne så måste man blåsa ut kalluften hela året (om man inte vill kyla huset) och man bör helst inte ta inkommande luft från huset annat än när det är så varmt ute att huset inte har något energibehov.

HÃ¥ller med dig.
Man måste ha koll på vad man gör med luften i huset.

Gör du fel så riskerar du att förstöra dit eget hus.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #73 skrivet: 17 februari 2013, 01:22:47 »
Sent inhopp - såg detta först nu.....
.....Nu kommer det in +4 gradigt vatten till min tank.

Tanken var att indol som är en enkel och billig frånluftsvärmepump ska ta till vara på min varma ventilationsluft och med bara kompressorns hjälp ( ingen elpatron ) få upp dessa +4 grader i vattnet en bra bit innan det går över i ordinarie tank för att ta resterande uppvärmning av luft/vatten ( Zubadan ). Detta speciellt under dom perioder som indol har bättre verkningsgrad än luft/vatten vintertid då det är stor skillnad på vilken lufttemperatur dom får jobba med då vi har haft ända ner till -25 grader här.
Samtidigt fÃ¥r jag mera varmvatten som dessvärre behövs i min familj dÃ¥ tjejer "mÃ¥ste" stÃ¥ hur länge som helst i hur varmt vatten som helst  ::)

Bör det inte vara tvärtom, att låta din zubadan förvärma varmvattnet och sen lyfter din Indol sista biten. Jag resonerar här att din Zubadan jobbar med R410a och måste annars jobba med elparon när du går över +50, din Indol jobbar med R134a som ger mycket högre vattentemp utan eltillskott. Att evakuera avluften från Indol inne i huset avråder jag också ifrån, den ska ut i det fria utomhus.

Men jag blev lite fundersam över dess data, den ger en effekt på runt 1500W i uppvärmning ex elpatron, greven har en liknande och den ligger över 3kw med samma inmatad effekt runt 900W, skillnaden är att greven kör R410a i sin som inte ger lika hög vattentemp som Indol som har R134a, men måste man sikta på att köra 60+ i tanken hela tiden..?

Indol:  http://hkhemma.se/FTP/Navita_indol%20190%20(lÃ¥ng)_111208_EXTERN.pdf
Greven:http://www.energicentra.nu/   >värmepumpar> scrolla till ECVB15

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #74 skrivet: 17 februari 2013, 10:23:30 »
Har inte ens tänkt tanken pÃ¥ det art deco av nÃ¥gon anledning  :)
Troligen för att det ger mig mera arbete och det låter som Indol kommer ha väldigt korta arbetstider om den bara ska höja tempen några grader och själva "återvinningen" blir väldigt liten !!!
Vilket som är bäst för min egen del får gärna någon kommentera.
Har som sagt inte ens öppnat eller kollat upp speciellt mycket om denna billiga lite enklare variant av frånluftsvärmepump utan den är nästan köpt som grisen i säcken då jag skulle behöva någon form av "återvinning" istället för att som nu bara skicka kopiösa mängder varm luft ut.
Min luft evakueras rätt ut då jag tidigare hade en "normal" frånluftsvärmepump från Nibe.

Kanske skulle ha kollat med ö-vik också om han hade motsvarande billig variant.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!