Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 107069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #45 skrivet: 12 februari 2013, 09:33:37 »
Hittar inte vart i landet detta rör sig om. Men att räkna på cop 3 på llvp så hoppas jag det är Malmö, uppåt våra breddgrader får man nog räkna med 2 i snitt eller nåt sånt. Kan inte ventilation alls men den luftmängden som indol använder genom ett vare sig 135mm eller 125mm rör måste väl närma sig Jetmotorprincipen? Kanske inte blir stora förluster pga nerdimensioneringen men förluster är det garanterat. 15% mindre area på röret som redan från början kan ha varit underdimensionerat.

Vet inte vad merkostnaden för indolen är jämfört med en bra elberedare. Men finns ju skit beredare för 3000kr som värmer vatten med. Dock så lär dom inte hålla speciellt många år.
Men i vad som för mig ser ut som en kraftig glädjekalkyl få en besparing på runt 2000kr känns sådär. Om det kostar 4000kr att göra vv ett år (elpris 80öre) så tror jag aldrig besparingen blir så hög som 2000 men även om den blir det vad blir payoff tiden mot en vanlig vvb?

Kan man inte räkna hem en sak inom garantitiden anser jag det är tveksamma investeringar. Gäller inte konverteringar eller dylikt men på llvp eller indol så tycker jag man ska ha break even inom garantin annars blir det en chansning. Att börja blanda in FTX system i varmvattentillverkning då man pratar om hundralappar i besparing känns också knasigt.

Visst vi är alla elmätarläsare av rang, och sparar alla pengar på vara nördiga. Men sagt det i nån annan tråd, enda sättet jag fick ihop min indol kalkyl var att ha tilluften innifrån huset jämt och ha insuget från en kamin med "gratis" ved. Och ska jag elda varmvatten finns det enklare sätt än att först värma luften i källaren sen förädla värmen till varmvatten.

2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #46 skrivet: 12 februari 2013, 19:36:10 »
TS Comfort ! Du nämnde tidigare i tråden att du skulle installera en Indol maskin. Hur går dessa planer?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #47 skrivet: 12 februari 2013, 23:25:08 »
StÃ¥r pÃ¥ lagret och samlar damm fortfarande dessvärre  :-\
Måste flytta på lite grejer i "pannrummet" och ren slöhet eller lust/ork är den stora boven.
Skickar ut kopiösa mängder med varm luft till kråkorna i dagsläget.
Köpte en till en kompis men han har inte gjort något kraftansträngning hos sig heller!
StÃ¥r ytterliggare en i lokalen som jag tänkt att nÃ¥gon i min närhet skulle köpa till rätt pris för tex installation i en hus med direktel som även behöver mer/högre/bättre ventilation och  som gillar att hÃ¥lla koll pÃ¥ tex drift för att fÃ¥ lite feedback sÃ¥ man fÃ¥r lite koll pÃ¥ om det är nÃ¥got att satsa pÃ¥ att sälja.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #48 skrivet: 13 februari 2013, 10:32:45 »
StÃ¥r ytterliggare en i lokalen som jag tänkt att nÃ¥gon i min närhet skulle köpa till rätt pris för tex installation i en hus med direktel som även behöver mer/högre/bättre ventilation och  som gillar att hÃ¥lla koll pÃ¥ tex drift för att fÃ¥ lite feedback sÃ¥ man fÃ¥r lite koll pÃ¥ om det är nÃ¥got att satsa pÃ¥ att sälja.
OK Tack för infon. Det är precis ovanstående som jag själv håller på med ihop med ett VVS företag där jag bor. Tänkte hålla tråden vid liv allteftersom det hela fortskrider. Gör gärna så även du.

Indol 190

  • Gäst
Indol 190
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #49 skrivet: 14 februari 2013, 20:54:14 »
Klart vi ska hålla denna tråd vid liv, hoppas som sagt att fler "vågar" satsa på denna nya VV-beredare.
Kanske e dags för mig att registrera mig som medlem då vi nu innehar en LL-värmepump, Indolen 190. Dete jag som skrivit tidigare om en nyinstallation, nu har vi även borrat hål i fasad för att leda ut den kalla frånluften när kompressorn går. Jag har också lagt en datalogger som mäter temp+RH var 5e minut så nu får vi snart reda på vilka cykler och temperaturer Indolen jobbar med. Kan tillägga att vi bor i stockholmsområdet en famlij på 4 pers. Jag ser redan nu på den totala elförbrukningen att den gått ner ca 10 kWh/dygn och förbrukningen har jämnats ut betydligt, med förra VV-beredaren (300l med elpatron) gav betydligt större utslag och gav en ojämnare kurva på elförbrukningen, som sagt jag återkommer när vi loggat mera värden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #50 skrivet: 14 februari 2013, 21:53:53 »
Är väl inte sÃ¥ mycket nytt med denna, som en "vanlig" frÃ¥nluftsvärmepump men i denna skepnad för tappvarmvatten och ingen tank/slinga för radiator/golvvärme till ett dÃ¥ vettigare pris än en "normal" frÃ¥nluftsvärmepump frÃ¥n tex Nibe  !
Tänker mig mest att denna kan attrahera hus/stugor med elradiatorer som ej har lust/råd/möjlighet att konvertera till vattenburet samt att man får ventilation per automatik om den är lite dålig i fastigheten.
Är man pÃ¥ väg att byta varmvattenberedare och funderar pÃ¥ att förbättra ventilationen sÃ¥ tycker jag denna verkar vara ett vettigt alternativ om man nu sÃ¥klart fÃ¥r den för en vettig peng  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #51 skrivet: 14 februari 2013, 22:05:37 »
Ska man bereda vatten på detta sätt och vara lönsam skall man ha samma recept som högeffekt FLVP.
Dra lite luft och kyla den till -20 °C

DÃ¥ kan det fungera.
Som det är nu, att dra 300m3/h luft för att bereda VV är inte ok, du värmer inte huset utan bara varmvatten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #52 skrivet: 14 februari 2013, 23:11:52 »
Citat från: GDS-Jan link=topic=49509.msg520102#msg520102 date=1360875937
Som det är nu, att dra 300m3/h luft för att bereda VV är inte ok, du värmer inte huset utan bara varmvatten.
[/quote

Indolen har tre olika fläktlägen varav det högsta läget drar ~ 350 kubik / timma. Skulle vara intressant att höra frÃ¥n er som kör indolen idag vilket läge den mestadels gÃ¥r pÃ¥ och vad dÃ¥ temperaturen är pÃ¥ inluften. Vad är kubiktalet pÃ¥ lägsta fläkthastighet? 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #53 skrivet: 14 februari 2013, 23:14:59 »
Det är väl ingen som marknadsför denna för att värma huset eller tolkar jag ditt inlägg fel ?

Tanken är väl främst att ersätta en befintlig varmvattenberedare som är dålig och få bättre ventilation om så behövs istället för att köpa en ny varmvattenberedare och införskaffa lämplig variant av fungerande ventilationslösning som då som oftast är helt utan återvinning.
Dålig ventilation finns det mängder av fastigheter som har märker man när man är ute och flaxar.

Om sedan denna omsätter för mycket luft så är inte detta bra heller, har lite för dålig koll på luftflödet ( min/max kontra verkningsgrad ) då jag bara köpt den för att testa och den står fortfarande i sin kartong och jag har inte så stor koll på denna modell.

Kastade ut min tidigare Nibe frÃ¥nluftsvärmepump dÃ¥ det mÃ¥ste vara det sämsta som Nibe marknadsfört ( 310P ), ta mig tusan allt krÃ¥nglade och det mer en gÃ¥ng  :-\

Min egen variant att köra denna kanske inte fungerar sÃ¥ bra men allt mÃ¥ste vara bättre än som nu dÃ¥ jag skickar kopiösa mängder med varm luft rakt ut till krÃ¥korna som kan sitta och grilla nÃ¥gon stelfrusen nöt över min frÃ¥nluft  ::)
Då det omsätts FÖR stora mängder varmvatten i våran fastighet så kanske det även finns varmvatten till mig efter dom andra har duschat sen!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #54 skrivet: 15 februari 2013, 08:06:36 »
Fläkten går väl bara när den producerar varmvatten?
Ca 2 timmar/dag eller nåt sånt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #55 skrivet: 15 februari 2013, 08:25:33 »
Har inte kollat ärligt talat men det borde vara inställbart via menyn i så fall tycker jag !
Borde rimligtvis vara som på en vanlig frånluftsvärmepump tycker jag eller så har dom missat det.
Har själv i dagsläget en reglerbar fläkt så för mig är det inga problem men startar fläkten bara vid varmvatten produktion så faller tanken med ventilationen.

MÃ¥ste nästan ta tag i detta sÃ¥ jag vet vad det är jag installerar  tummenupp
Önsketänkande hos mig att varmvatten produceras bara 2 timmar per dag då dom står i duschen hur länge som helst och inte alltid bara 1 gång per dag med tanke på deras intressen ( hästar )
Då nuvarande system prioriterar tappvarmvatten så kunde man till och med märka på golvvärmen när det var lite kallt att all kraft gick åt till att producera tappvarmvatten stup i kvarten.
Billigast vore nog att installera pollettsystem som pÃ¥ campingar för 10 minuter dusch och ge dom veckopeng i polleter  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #56 skrivet: 15 februari 2013, 09:00:24 »
Vart lite nyfiken på gångtider på fläkten så jag blev tvungen att kolla !!!
I grundutförande i dagsläget så går fläkten bara under tillverkning av tappvarmvatten som du skrev Richard.
Det går dock att ändra så den är konstant , men då via åf

I kommande leveranser är detta ändrat så fläkten går konstant med 3 valbara hastigheter, vet ej om fläkten går att stänga av helt på dessa om nu någon önskar detta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #57 skrivet: 15 februari 2013, 09:24:34 »
Det är väl en fördel om den står i duschutrymme och man blåser luften utomhus?

Då får man både avfuktning och högre effekt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #58 skrivet: 15 februari 2013, 09:45:27 »
Luften ska ut som på vilken frånluftsvärmepump som helst.
Att släppa ut 8 gradig luft eller vad det nu är i huset är ingen bra ide.

Såg att någon tänkte köra den kalla frånluften via kanaler som AC sommartid och det kanske går men då måste kanalerna vara kondensisolerade så man inte får vattenskador i bjälklaget eller vind.
Smutsiga filter kan kanske lukta en del och det är kanske inte något man vill ha vid " AC drift" i huset !!

I hus med frånluftsvärmepumpar har man frånluft från tex badrum/dusch så jag vet inte vad du tänkt dig tjäna på att den står i duschutrymet ?
Ska vara om kompressorn och värmeläckage från tanken ger tillräcklig värme ( avdraget för kylda delar ) för att slippa elradiator då möjligtvis men det vet jag inte om det blir så mycket effektfullare


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #59 skrivet: 15 februari 2013, 09:51:05 »
I hus med frånluftsvärmepumpar har man frånluft från tex badrum/dusch så jag vet inte vad du tänkt dig tjäna på att den står i duschutrymet ?
Ska vara om kompressorn och värmeläckage från tanken ger tillräcklig värme ( avdraget för kylda delar ) för att slippa elradiator då möjligtvis men det vet jag inte om det blir så mycket effektfullare
Avfuktning av luft innehåller 0,7kw/liter vatten den kondenserar ut.

Ska man ha den som AC på sommaren kan man inte dra frånluft från toa eller dusch.
Då måste man dra luften från boningsutrymmet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!