0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Bjuder på några observationer från första dygnet med nyinstallerad Indol 190.Testade ansluta Indolens frånluft med slang direkt till frånluft-FTX = detta var inte bra vintertid då termostaten ballade ur och förvärmningen drog igång så inget bra alternativ. Detta alternativ att ansluta direkt till FTX-donet kan vara aktuellt om man stänger av förvärmningen på FTXen och vill ha svalare klimat i huset sommartid, återkommer om detta när det blivit lite varmare...Lät istället Indolens frånluftslang blåsa ut i rummet och sikta mot frånluftsdonet, då fungerade det bättre (temperaturerna i FTX-systemet påverkades inte nämnvärt). Gjorde några enkla temperatur-/luftfuktighetsloggningar på Indolens frånluft, de visade 84%/3.4 gr UT (med 17 grader in) vilket är på tok för hög luftfuktighet om man tänkt leda ner frånluften i krypgrunden, så där sprack det alternativet.Så hittills kan man dra slutsatsen att man kan leda ut frånluften i samma utrymme som Indolen står i så slipper man göra hål i yttervägg. Jag återkommer med fler mätvärden över flera dygn då man man lJättare kan se hur ofta den går och om det påverkar innetemperaturerna i huset. Man kan också då se hur många kWh den drar/månad.Finns det fler där ute som "vågat" pa denna innovativa VV-beredare?
"Den här typen av beredare sparar bara pengar när det är så varmt inne att man vill kyla eller ventilera huset, övrig tid så kostar det lika mycket att värma huset som den sparar på att värma vattnet."
Den här typen av beredare sparar bara pengar när det är så varmt inne att man vill kyla eller ventilera huset, övrig tid så kostar det lika mycket att värma huset som den sparar på att värma vattnet.
Rickard: Lite frågor/funderingar till dig ang. de tankar jag har och beskrev ovan. Anser du att den idé jag har är "ointressant" och inte kommer att ge några besparingar? När jag använder varm luft som genererats av en värmepump och inte el-element samt stoppar in denna varmluften (runt 20 grader) in i Indol 190 så borde det väl rimligen ge en bättre verkningsgrad vid uppvärmning av tappvattenet än när jag värmer tappvatten med ren en elpanna? Under sommaren räknar jag med att kunna nyttja ute luften fullt ut under låt oss säga maj, juni, juli, augusti och en bit in i september. Jag har endast självdragsventilation och inget system typ FTX eller liknande.Min situation är också den att jag måste byta elpanna för tappvatten och kostnadskillanden för mig mellan en ny elpanna och värmepumpsberedare handlar om några tusenlappar. Detta gör att jag ser en rimlig och förmodligen relativt kort pay off tid för dessa extra tusenlappar. I övrigt är jag nöjd med hur mina två luft/luft värmepumpar värmer huset idag och med visst stöd av ved när det är extremt kallt vilket det turligt nog inte är så ofta (medeltemp 6,5 grader där jag bor). Jag värmer upp ~124 + ~100 kvadrat och har en årsförbrukning inkl all på ~19 000 kWh. Alternativet som finns är att konvertera om hela huset till vattenburet system och sätta in bergvärme, men med den förbrukning jag har idag ser jag den lösningen som kostsam och med en relativt lång pay off tid.Skulle uppskatta om du eller så klart även andra kunde kommentera lite kring mitt resonemang, Tack.
Nu börjar tråden ta fart, kul med ett så stort intresse för denna "nya" VV-beredar teknik... som sagt vi har precis installerat en Indol 190, men inte hunnit borra hål i yttervägg för att leda ut frånluften vintertid vilket vi tänkt, det får bli ett 125 mm hål (indolen har 160mm anslutningar) för att det finns inga billliga alternativa hålsågar som är större än 127 mm (129:- på jula). Tilluften till Indolen tar vi från vardagsrummet, där det blir rejält varmt när vi eldar på i spiskassetten, och passar då på att köra indolen.Rickard: Förstår ditt resonemang som att man garanterat spar pengar när man stängt av värmen i huset under den varma perioden på året (mitten av April till mitten av Sept ca 5 månader). Då kan man utnyttja den värme som lagras i huset under dygnet som solinstrålning, värme från lampor/vitvaror, kroppsvärme och den återcirkulerande energi som FTX-systemets värmeväxlare sköter. Man får dessutom en gratis AC om man leder in Indolens frånluft i FTX systemets frånluft (stäng dock av ev för-/eftervärmare under denna period).Men frågan kvarstår är om man även under årets kalla månader (restrerande 7) har en varmvattenberedare som framställer billigare varmvatten än en traditionell direktverkande elberedare...? Varma och soliga dagar på hösten/våren (när elelement-termostaterna inte går på) borde den kompressordrivna Indolen vara billigare i drift än en elpatronsberedare?
Ja, så länge dina luftvärmepumpar orkar värma huset trots att du kör ett kylaggregat inomhus under värmesäsongen så blir det förstås lite billigare än att värma med el.Man kan väl säga att du befinner dig i en situation som hade kunnat vara min om jag gjort de val du gjort.Mina första tankar var också luft/luft-värmepump, eller en luft/vatten-värmepump och några få fläktradiatorer (hade direktel innan konverteringen).Med så pass stort hus hade det troligen varit en bra affär för dig att konvertera och installera bergvärme eller jordvärme, men nu gjorde du ett annat val, och då kan möjligen en vvb av denna typ vara en ekonomiskt vettig lösning istället för att köpa en ny elberedare (eller en bättre begagnad).Nackdelen är väl främst att det finns mer som kan krångla i värmepumpsberedaren, och att den relativt lilla besparing du kan göra, kanske 1000-2000 kWh/år, på sikt inte ger dig någon större besparing totalt sett.Det behöver inte bli en dålig affär, men det är inte heller säkert att det blir en bra affär.Om du inte MÅSTE byta nuvarande panna är det mycket osäkert om det någonsin lönar sig.
Varför ska du ta "varm" luft utifrån under sommaren då det formodligen är lika varmt inne ??Låter som bortkastade pengar på spjäll/kanaler frånluftsdon eller har jag missat något i ditt resonemang ?
Tack för återkopplingen. Vet inte om det framgick, men jag kommer att ta uteluft till värmepumpsberedaren from mitten april,maj, juni, juli, augusti och halva september. Resterande tid tas inneluften som värms av i huvudsak luft/luft men med visst stöd av vedkamin. Luften från värmepumpsberedaren kommer alltid att ledas ut utanför huset. Varför anser du att inte besparingen blir större än den du nämner speciellt med tanke på att jag kommer att ta "varm" luft utifrån åtmistone fyra månader per år, kanske mer?
Rent generellt skulle jag inte rekommendera klenare rör än de som finns i själva beredaren, som regel är även de ventilationsrör som sitter i själva maskinen i klenaste laget, för att spara tillverkningskostnader, och att då gå ned ytterligare i rördiemsnion kommer nästan säkert att minska COP - jämfört med den av tillverkaren utlovade.Att hålla på och "mixtra" med ett så varierande frånluftsflöde som det innebär att sätta in en värmepumpsberedare av denna typ är inte något som jag rekommenderar.OK om man ökar frånluftsflödet, det blir ju typ samma sak som att starta köksfläkten och måste väl anses vara säkert, problemet är bara att du kyler huset när du värmer vattnet, vilket ger dålig COP.Skall man mixtra med flödet i ett FTX-system bör man nog veta exakt vad man håller på med för att det skall vara säkert.I värsta fall kan du få övertryck i huset, trycka ut fukt/värme i väggarna där fukten kan fällas ut och resultera i mögel i väggar/tak.Från mig kommer det aldrig att komma något OK eller någon rekommendation att ansluta en värmepumpsberedare till ett FTX-system, av denna orsak.Ett säkert råd rörande denna typ av maskin är att köra den som elberedare när man inte kan köra den med hjälp av enbart uteluft.Om en normal tappvarmvattenförbrukning resulterar i 4000-5000 kW i bruttoenergi så kan du köra denna typ av beredare som effektiv "värmepump" (beroende på var i landet du bor) i 6-8 månader om året, vilket skulle stå för ca 2500 kWh/år.På 2500 kWh gör du en besparing på (vid COP 3) ca 1666 kWh/år.