0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kurva 1 +1 var nog för bra för att vara sant. Kunde hålla den fram till -5°C men sen sjönk innetempen till 18 °C. Så med -15 °C ute så är det nu kurva 2 som gäller. Finns det något enkelt system där man kan se/räkan ut vilken framledningen är vid olika temperaturer för olika kurvor? Har Nibe något info på hemsidan? Tänker som så att jag kunde ju bra hålla kurva 1+1 vid de temperaturer som det går, men har kurva 2 sen. Alltså skapa en egen kurva.nu har de lovat lite kallare väder ett par dagar så då är det ju ett utmärkt tillfälle att prova sig fram.
Nu börjar det vara dags att avsluta denna långkörare till tråd: Tack alla som bidragit med förslag och goda råd.De har varit guld/€ värda då resultatet kan räknas i kWh varje dag nu. Nu ser det ut på följande sätt:Värmekurvan 0, alltså egen (kurva 1 fram till -10 °C, sen kurva 2, så vid -20 °C ute stannar VBfram vid 35 °C) Varma sidan:Värme 6KVV 7KKalla sidan: (kör inte KB-pumpen på max än, tror att den ligger runt 75%)Värme 4KVV 3KIntern cp vid värmeladdning 75%Vid vvladdning 30%Gradminuter -100 (20 starter vid -20 °C)Total drifttid vid -20 °C är under 10h/dygnVarmvatten drifttid stabilt runt 3.5h/dygn °CDetta gav vid en medeltemp på -20 °C 43kWh för all el, så VP:n stod väl för ca 35-37kWh det dygnet.Det som ännu återstår att göra är att sätta en enkel timer på VVC pumpen nattetid. Noterade att när VVC står stilla sjunker temperaturen i vv-tanken med ca 0.75 °C/h. Med VVC igång sjunker temperaturen med 2 °C/h. Så där får jag bort lite VV drift.Jag är nöjd!