0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med alla. Vi som elda med ved och trivs med det har oftast tillgång till billig ved på ett eller annat sätt. Ja, det är ett helvete att behöva göra detta arbete bara för värmens skull. Men när det knorras nu lite här och där känns det ok att man redan löst kommande vinters värme. Ved är troligen inte en framtida lösning, men när vi går mot oroliga tider skadar det inte att kunna elda om strömbortfall.
Jag eldar 1m3 i året och har samma elförbrukning som er (men betydligt nyare, troligen inte bättre hus fastän jag bara har plast i badrum).Ved värmer annars många gånger, vid huggning, lastning, kapning, inbärning samt att man inte behöver? gymkort.
Kromade rör i taket och ner till radiatorer blir snyggare än man tror, det enda man funderar på är om man skall dra rör i rör samt golvvärme som alternativ.Har man tiden, skulle jag inte tveka att titta på detta, kul och lärande, håller med 🤟
Det är väl som med det mesta annat kan man inte elda ska man låta bli.
Så var vinter snart här och knackar på. Frun bad nu om motorvärmaren skull igång. Troligen kommer vi passera 10kwh/dygn om det vill sig illa. Nu går golvvärmepumpen också hela tiden.