0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det sådana här poster som görs av sk forumtroll och som man inte skall mata?
Är väl som med allt annat vi diskuterar här att det "beror på". Få ekonomi i en bergvärmekalkyl om man lånar till den är omöjligt jämfört med llvp, men bättre komfort. Gräva upp hela gräsmattan för jordvärme jämfört med vedhantering. Vad man betalar för veden jämfört med om man kan konvertera tillvattenburet själv och spara en massa på en bergvärmeinstallation. Allt är utifrån eget kunnande och prioriteringar, jag själv har eldat sen jag kunde gå och hanterar gärna ved. Med befintlig skorsten i källaren blir en kamin inte så dyr investering för mig, om jag orkar så en tank för gratis duschvatten, 3 element längst bort i huset som komplement till llvp är inte stor merkostnad.Ska vi låna till investeringarna och anlita firmor som gör allt klart finns det nog ingen lösning som slår llvp, men då får man leva med kallras. Att bara räkna kronor då det handlar om komfort då ska man väl bo i tält året runt?
Ja, vedeldning i stadsplanerat område borde förbjudas som värmekälla, annat än t.ex. vid strömavbrott.I vart fall så länge det är förbjudet att röka på vissa platser där folk befinner sig.