0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske grannen köpt ved som h*n inte betalat för? Som säljaren hämtade tillbaka.Sedan kan man ju undra vad det är för ved som är så grov att det måste till en kran för att lasta? Grovt virke brukar ju gå till sågverk där man får flera ggr så mycket betalt som för ved?
Det här med att räkna är helt fantastiskt för man kan nästan alltid trolla och få fram dom siffror som man själv önskar.Om jag höjer lönen med motsvarande vad elräkningen är, kan man då säga att jag har noll i elförbrukning. Husets energiförbrukning minskar inte för att man eldar med ved, man betalar bara energin på annat sätt i form av oavlönat arbete, maskinkostnader, bensinförbrukning och sen brukar ju vedkapen dra några kilowatt. Jag skulle visserligen hellre vara ved eldare än pelletseldare för det är djävulens påfund.Idag kostar pelletsen 119kr säcken.
24 grader inne ser inte jag som positivt det är hemskt oavsett om jag eldar eller inte. Den ved jag har är sånt som blir över vid annan huggning hugger i princip ingen ved. Har nog lite för mycket ved till nästa år och känns lite krångligt att sälja den lilla mängd det rör sig om.
Det för med sig massor med andra positiva saker oxå.Man kan ha 24 grader varmt inne. Man behöver inte tilläggsisolera huset. Man kan duscha hur länge man vill. Helt fantastiskt