0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3 ha skog bör det finnas runt 800 fub på man bör nog kunna få 500 kr fub troligen bra mycket mera söderut så runt 400000 + moms så 500000 kr efter avverkningskostnad vilket bör räcka till el några år. Visst blir det ful utsikt några år om man tar allt vilket man inte behöver göra och annars får man plantera och ny skog kommer upp igen. 3 ha räcker nog bra till ved det hinner växa upp i den takt man hugger ner men har man närmare 60 ha och tänker sig elda upp det själv då har man ingen koll eller så är det 60 ha impediment.
Jag syftade inte att man skulle såga ner alla 60ha utan att man skulle leva på det år efter år vid vedförsäljning, det vad det vi diskuterade. Grannen på landet hade 30ha och det såg fördjävligt ut när han hade avverkat och på den tiden tror jag han fick en ny volvo som höll i 10 år. Några år tar det inte innan skogen blir återställd, så bra koll har jag i alla fall. Jag hävdar fortfarande att man måste ha ca 60ha skog för att kunna bedriva vedförsäljning år efter år från egen skog.
September för oss blev 1280 kWh och 1455 kr inkl moms.Vedåtgången hade väl varit i runda slängar 0,7 m3 om man eldat.Någonstans här (runt 80 öre/kWh netto) går väl gränsen till när det börjar bli rimligt att hålla på med ved?I vårt fall står hushållsel för mer än hälften av förbrukningen, så besparingspotentialen om man har gratis ved är kanske 500 kr.Betalar man för veden så kanske besparingspotentialen är ett par hundra kronor.EDIT: kollade mer noga nu och vi har bara förbrukat 145 kWh på uppvärmningen de senaste 4 veckorna, så det lönar sig inte att hålla på med ved alls denna årstid. Typ en dryg hundralapp för uppvärmningen, för det böjer man inte rygg många gånger för i vedahnteringen.
I Örebro stjäls det ved.Grannen förlorade 20 m3 förra veckan.......ingen såg när tjuvarna kom på natten....
Och ingen hund hade de som kunde larma..