0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har räknat ut att jag betalar ungefär 3kr/kwh vid vedeldning.Jag måste lägga vedeldningen i mysfaktorfacket. Jag vet en som precis har installerat en braskamin i sitt hus, ingen märkvärdig kamin, hela installationen landade på 50.000 kr..
1000 spänn per m3 ok, då förstår jag rubriken..Jag fäller och hugger min ved själv, men skulle jag köpa så kostar veden ca 400kr/m3 här i krokarna, hemlevererat med traktor och släp.min solfångare som jag betalade ca. 50000kr för har hittils dragit in 3000kwh på ett år, det var visserligen en skitsommar förra sommaren.min vattenmantlade kamin som jag betalade 15000kr för, igångkörd 2012-12-12 har laddat 2500kwh hittils...så
Jag fick betala 1000kr m3 dom skulle egentligen ha 1500kr m3 men jag tror att han satt i en taskig ekonomisk sitts.. Han sa också att han hade egentligen för avsikt att sälja veden i feb-mars då får man bäst betalt för veden. Om det är så,
Du måste ha eldat mycket då?Jag har laddat in från min kamin ca 4000 kW enligt värmemätare i år. Vi är visserligen lite slöa och eldar inte så ofta. Hur många kWh får du ihop en kväll du eldar efter jobb? Jag tror det blir ca 70 kWh hemma hos oss har jag för mig.
Jag ifrågasätter inte rubriken men det kan väl ändå inte bli 3 kr/kWh? En kubik stjälpt ved är cirka 250 kg och ska ge uppåt 1000 kWh i en bra kamin. Ännu mer om vi talar om travat mått. Möjligen kan det stämma för en öppen spis.Till alla vedeldare kan jag förresten varmt rekommendera den nyligen översatta boken "Ved" av Lars Mytting. Faktiskt bra läsning även om man inte håller på med ved.
Jag gjorde bara en ovetenskaplig test genom att elda med ved en dag och jag vet vad jag betalade för veden, den kostade 32kr, när jag läste av vilken besparing jag hade gjort så blev det hela 10kwh ..Nu är inte testen riktigt 100 för jag hade mycket varmare i köket där kaminen sitter och i vardagsrummet , men istället hade jag kallare i sovrummen som ligger längst bort.. LLVP sprider värmen betydligt bättre än kaminen!!
OK så med ditt test mäter du 3 kr ved per minskad, tillförd kWh el till LLVP, det är ju inte helt omöjligt. Om COP är 3 skulle det motsvara 1 kr/kWh värme som kaminen avgett - som kanske är ett vanligare mått. För dina 32 kr ved skulle du alltså ha fått runt 30 kWh värme. Så att LLVP tog 10 kWh mindre el.
hm hm.. Verkar inte mer än rätt att jag inte blir helt blåst på att elda med ved ändå.. Nu var det veden jag betalade strax över 800kr m3, veden jag har nu betalade jag 1000kr m3 men då är det faktist mindre med jobb då den kom hemlevererad.. Gjorde en summering av min totala elkostnad per/kwh för värmen vid Luft/luftvärmepumpen baserat på en 15.000kwh förbrukning..Elöverföring 16.4 öre Andelsel 19 öreEl certifikat 4.4 öreEnergiskatt 29 öreMoms 17.2 öresumma 86 öre -cop 3 28.66 öre Mätarsäkring 13.3 öreMånadsavgift 2.1 öreMoms 3.85 öreSumma 19.25 öre Kostnad per/kwh är 47.61 öre Jag får nog ändra uppfattning om vedeldning Skämspådig, dom som får veden till ett bra pris kan faktist spara pengar. Såg vedpriser upphugget och klart till superpris nere i Skåne..