0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Climacheckbilderna är inte från en testrigg, det är den aktuella vp med gamla kompressorn återmonterad.Japp, R290 har lägre hetgastemperaturer än andra köldmedier vid motsvarnade driftsfall.
Då blir det obegripligt igen. Man borde rimligen ha haft klart för sig om det fanns en suggasväxlare i pumpen eller inte så att man kunde använda rätt flödesschema för analysen. I vilket fall som helst, finns det en suggasväxlare är det en fast konstruktion. Den ser likadan ut på alla Siebelpumpar av aktuell typ. Överförd värmeeffekt, och därmed suggasens temperaturökning, bestäms av växlarens konstruktion, typ av köldmedium, köldmedieflöde och tryck. Inverkan av kompressorns kondition på temperaturökningen måste inskränka sig till att flödet kan variera men det måste påverka överhettningen marginellt. I första bilden är suggastemperaturen 4,7 grader. Kbin/ut är 6/2,1. I andra fallet är suggastemperaturen 20,2 grader och Kbin/ut 2,8/-1,3 dvs ca 3 grader lägre än på bild 1. Det måste vara omöjligt att suggastemperaturen ökar 15 grader när köldbärartemperaturen minskar 3 grader om man mäter temperaturen på samma ställe. Suggastemperaturen på bild 1 är väl rätt rimlig om man mäter före suggasväxlaren. Suggastemperaturen på bild 2 är orimlig oavsett var före kompressorn man mäter.Är det någon som vet om det finns en suggasväxlare i den här typen av pump? Det går tyvärr inte att se på till-salubilden.
Va blev det för vp ?
Var rätt länge sen jag slutade läsa i tråden hoppar in ibland och missar säkert en del. Hoppas du blir nöjd med din vp annars får du väl starta en ny tråd
Bilder har jag gott om!
Nej, jag skrev hetgas och jag menar hetgas.Kanske är min vp annorlunda, men det tvivlar jag på, dels skulle jag kunna överfylla den, då får jag också över 20 grader underkylning, sedan kan jag ställa överhettningen till 16 grader, då sjunker energiuttaget från förångaren, och hetgasen stiger ungefär...16 grader..Nu kan jag tänka mig att eftersom det märkliga uppdraget gick ut på att montera en annan kompressor (den gamla), fylla annat köldmedium (det gamla), men behålla den "nya" expansionsventilen för R407, så kan det kanske kännas tryggt att sätta (om det ens justerades) överhettningen till 16 grader just för att det är fel expansionsventil för R290.Men, att det skulle vara en fin och normal hetgas vi ser på över 100 °C, det köper jag inte. Du skriver att det är vanligt innan avfrostning eller i slutet på körningar, och det är kanske en sak, men vp-stackaren var aldrig i närheten av detta, den orkade ju aldrig upp till rätt temp, så hur tänkte du där?
I det inringade området är det suggasväxlaren enligt uppgift.