0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Redan samma dag stannade pumpen hela tiden och varnade för fel. När jag tog kontakt med reparatören kom han själv på att han missat att han bytt från gasol till 407 men tryckt i medel i systemet för gasol vilket höll alldeles för högt tryck. Han bad mig tömma systemet genom att under ca 10 sekunder trycka in nippeln för påfyllningen och testa tills systemet inte stannade. Enligt honom helt ofarligt för värmepumpen. Efter många mindre tömningar gick värmepumpen utan att stanna.
Läser man rätt att han tyckte att du skulle släppa ut R407c rätt ut?
Vi brukar oftast inte rekommendera enskilda företag i detta forum, det tenderar att locka till sig företagare/anställda/nästående som rekommenderar sina egna företag.Om du hade registrerat dig så kanske du hade kunnat få rekommendationer via PM eller e-post.Att företag tar betalt för kompressorbyte när felet är något annat är nog tyvärr inte ovanligt.Det låter som en enda röra, och du behöver självklart hjälp av någon som är allmänt kompetent, kanske skulle du vända dig till SVEP, de borde veta vilka som är seriösa i ditt område.
Varför böt han från propan till 407?Cocacola
De sa att gasol inte förekom längre därav konverteringen och att jag inte hade något val.Skillnaden var 10% i sämre verkningsgrad men annars lika bra.Enligt honom var det bara bra att systemet höll så högt tryck som möjligt, därav var det helt okej att släppa ut lite i taget av mediet till värmepumpen inte stannade.Det var tydligen väldigt viktigt att gasolen tömdes dagen innan de gjorde kompressorbytet.När de kom hit visade det sig att reparatör nr 1 gjort något så systemet var redan tömt på gasol.Dessa två företag har ett nära samarbete, när företag två byte kompressor var sonen till företag ett med och hjälpte till. Och det var sonen som var stenhård och vägrade gå ner i pris.Känns lite olustig efteråt att han var med, speciellt med tanke på att de var sura eftersom de inte fick arbetet.
Tack för rådet!Jag har fortfarande kvar den gamla kompressorn, hur svårt är det att testa hurvida den är trasig eller ej?Det handlar ju ändå om 33.000kr som de tagit betalt för att utföra ett ev. onödigt kompressorbyte.
Klart det går att prova kompressorn. Det handlar således inte om el-fel, så lindningarna behöver du inte testa, inte heller megga den. Vad som påstås är att ventilerna inte håller tätt eller att den inte har kompression. Man kopplar helt enkelt in kompressorn mot ett manometerställ, slår till någon sekund och avläser trycket. Finns det någon kylteknisk yrkesutbildning i närheten föreslår jag att du frågar dem, kan vara ett bra alster att öva på.Kan det vara så att du fick 407 p.g av att kylfirman inte hade en kompressor med mineralolja, vilket jag tror behövs till propan.Jag tycker synd om dig, kan inte försäkringsbolaget hjälpa dig? Det handlar ju om att sanera marknaden från de som obefogat, för egen vinning, håller skadestatistiken uppe.