Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 282017 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu blir det ett långt svar av mig!

Jag har aldrig bett Nisse-Gurra att besöka mig, det är Länsförsäkringar som bett honom göra det och han har åtagit sig detta.

När Nisse-Gurra ringer mig första gången har han en attityd som jag absolut inte uppskattar, jag tycker han höjer sig själv och berättar hur duktig han är, han berömmer protokollet och testen som Länsförsäkringars expert gjort och tycker att testen är bra utförd. Många av er som skrivit här har sagt något helt annat så jag förstår inte vad han menar vad som är så bra med expertens test.
Sen börjar han kritisera underlagen som den reparatören jag anlitat och litar på och berättar att han mer eller mindre inte förstår vad han egentligen gjort/menar.

Jag berättar att detta varit en långbänk vilken jag förstår att Nisse-Gurra är medveten om.

Jag berättar även om denna tråd eftersom jag vill vara öppen med det mesta som händer offentliggörs här.
Detta är absolut inga problem för Nisse-Gurra, han berättar att han känner Richard som driver detta forumet och att han själv har varit väldigt aktiv under en längre tid. Nisse-Gurra berättar att han t.o.m. en stjärna i kanten (jag förstod inte vad han menade och var heller inte speciellt intresserad av att fråga).
Det fanns ingenting som var negativt med att jag hade denna tråd, tvärtom Nisse-Gurra var positiv till det och jag uppfattade det som om han redan visste om denna tråd.

Men när jag berättade att jag hade en advokat som var inblandad och som Länsförsäkringar betalade för då var Nisse-Gurra vördigt snabb med att säga "är advokater inblandade är jag inte intresserad av att vara med och tackar nej".

Men Nisse-Gurra bestämmer ändå ett datum då han vill besöka mig.

Nisse-Gurra var endast anlitat för att kontrollera min reparatörs kompressorbyte till den gamla kompressorn som utfördes enligt expertens instruktioner våren 2014 då jag blev mer eller mindre tvingad av Länsförsäkringar att montera tillbaka den så att vi kunde bevis att den verkligen var trasig.
När kompressorbytet gör precis som experten specificerat och det visar sig att kompressorn verkligen är trasig så tror jag i min dumhet att nu måste Länsförsäkringar äntligen ändra uppfattning och inse att kompressorn verkligen är trasig med alla besvär och kostnader som detta inneburit för alla inblandade.

Men inte fan räcker allt detta utan då ska Nisse-Gurra med en som jag tycker jobbig attityd komma och besiktiga arbetet, inget annat!
Hade Nisse-Gurra eller Länsförsäkringar sagt att de vill kontrollera värmepumpen med en person som de litar på och sedan låta honom eventuellt reparera eller åtgärda ev. fel för att få igång den då hade jag haft en helt annan inställning till Nisse-Gurra.
Nisse-Gurras uppdrag bestod inte i något annat än att kontrollera min reparatörs arbete, allt annat är en försköning av Nisse-Gurra!
Mail från skadechefen:
Vi vill gärna kontrollera värmepumpen efter reparationen och har bett Nisse-Gurra göra detta
så snart det bara går. Vi har också bett Experten att närvara. Nisse-Gurra kommer att kontakta dig
för att boka dag och tid.


Jag hoppas ni har förståelse att när jag gått med på Länsförsäkringar krav att sätta tillbaka den gamla kompressorn enligt deras experts instruktioner fast med min anlitade reparatör som jag fått godkänt att göra och gick in tron att nu äntligen efter två års frustation så är det bevisat att kompressorn verkligen är trasig.
Men inte, Nisse-Gurra ska kontrollera arbetet och jag kan inte förstå vad som krävs för att få Länsförsäkringar att inse att kompressorn är trasig.

Dock svarar jag Länsförsäkringar så här:
Hej skadechefen,
 
Tack för ditt mail!
 
Nisse-Gurra är välkommen och jag kommer att be min reparatör samt företag 1 att närvara.
 
Nisse-Gurra berättade för mig i telefon att han misstänker att felet är att min reparatör fyllt i för mycket R290, 1,2kg istället för 1kg.
Jag hoppas felet är så enkelt att åtgärda, ingen vore gladare än oss.
 
Nisse-Gurra ville komma torsdagen den 5 juni och besiktiga värmepumpen samt försöka få igång igen.
Eftersom någon av oss måste vara hemma från jobbet, får vi ersättning för det?
 
Jag kan inte se att Experten har något att tillföra, Experten har klart och tydligt sagt att han inte tänker sätta sin fot hos oss igen.
 
Med vänlig hälsning,
jjonte

Nisse-Gurras svar samma dag:
Hej jjonte och alla andra inblandade.
Jag bestämde mig imorses efter att ha läst på värmepumpsforum att inte komma till dig för att hjälpa dig med din värmepump, jag hoppas att det löser sig för dig till det bästa men detta vill jag ej vara med om. När jag sedan ser att varken kylkillen (han som byte kompressorn 2012 till en ny) eller företag 1 är certifierade för kylarbeten som dessutom gjort både uttalanden och reparationer av pumpen känns det inte heller bra.
Med vänlig hälsning, Nisse-Gurra
Certnr xxxx kat 1
Företags cert xxx kat 1


Mitt svar till Nisse-Gurra:
Hej Nisse-Gurra,
 
Jag förstår dig!
 
Dock blev jag förvånad när du idag först berättade att du tackar nej till uppdraget och sedan säger att du skulle haft med dig en ny Bristol-kompressor som du skulle ha installerat i vår värmepump.
Jag fick uppfattningen att du skulle kontrollera reparationen samt att felet enligt dig antagligen berodde på för mycket R290, 1,2kg istället för 1kg, inte byta kompressor.
 
 
Jag blir också förvånad att du gjort undersökningar om kylkillen och företag 1, men det kanske är så man gör när man ska kontrollera en värmepump?
 
 
Jag tackar för visat intresse och önskar dig en riktigt glad sommar!
 
Med vänlig hälsning,
jjonte


Nisse-Gurra svarar:
Hej jjonte
Vill bara klargöra vissa saker jag sa att om det hade varit FEL på kompressorn så kunde jag bytt den samma dag då jag kunde haft med mig en i bilen för att korta ner handläggningen.
Ja jag har kollat upp dom andra som varit där för att kunna sätta nivån på det som gjorts och inte gjorts på din värmepump detta gjorde jag efter att ha läst hela tråden på forumet och förstått vidden av det hela. Tyvärr så kändes det inte så kul för mig att åka till dig när du som du själv beskriver det på forumet att det känns ”löjligt” att jag ska komma till dig för en sista bedömning, och som jag sagt till dig innan så visste jag inget om detta ärendet innan du gav mig infon. Dessförinnan hade jag bara fått uppdraget att felsöka din värmepump och till min hjälp fick jag två reprapporter från tidigare besök.
Jag hoppas innerligt att detta löser sig på bästa sett för alla inblandade parter.
Med vänlig hälsning, Nisse-Gurra


Mitt svar till Nisse-Gurra:
Hej Nisse-Gurra,

Då ska jag också klargöra lite saker!

Du presenterar dig som en person som håller på med lite mer avancerade problem och att R290 är ett ganska krångligt kylmedia som få kan.

Jag hörde sedan tydligt hur du redan tagit ställning när du sa att det testprotokoll som Experten gjort var väldigt bra och tydligt samt att han var en av de bästa kyltekniker du träffat.
Sen kom kritiken mot ”min reparatör” och hans testprotokoll, det var rörigt och du förstod inte vad han egentligen menade och du nämnde några exempel från hans testprotokoll.

Om du inte redan visste det har flera andra sakkunniga haft en hel del kritik mot expertens testprotokoll, men du ansåg att allt såg bra ut.

Om du ska kolla upp personer/företag borde du göra det lite mer noggrant, om jag skriver kylkillen på Incerts hemsida så har ditt företag och kylkillen samma typ av certifikat,se själv:

Skärmavbild 2014-05-28 kl. 20.19.22.png
Skärmavbild 2014-05-28 kl. 20.11.34.png

Kan du förklara för en lekman som mig vad kylkillen saknar och som du har.
Det ser faktiskt ut som om ni är på samma certifikatnivå samt att kylkillens är giltigt längre än ditt, men det saknar antagligen betydelse.

Jag är dock av uppfattningen att det är helt ovidkommande om företag 1 eller kylkillen har certifikat eller ej, ditt uppdrag bestod ju i att kontrollera värmepumpen enligt uppdragsbeskrivning, om det nu vore så att kylkillen saknade certifikat kan jag tycka att ditt uppdrag då var ännu viktigare och inte en anledning till att du avstod uppdraget.

Av nyfikenhet läste jag kravet från Incert vad som krävs för att få ett certifikat, jag tycker mer det handlar om att få in pengar än att det är någon form av kompetensbevis.
Betala 4000kr och skriv under att du följer de rutiner som står på vår ansökan så får du ett certifikat av Incert. Länk:
http://www.incert.se/wp-content/uploads/2012/08/Anvisning-till-ansökan-om-företagscertifikat.pdf


Det känns faktiskt löjligt att du skulle komma och kontrollera något som företag , min reparatör och Experten (ovetandes?) kommit fram till, hur många gånger ska man behöva kontrollera andras arbete.
Du kan ju också fundera på hur det känns för min reparatör som jag anlitat, dels för att Länsförsäkringar inte litar på hans omdöme och kunskap med reparationen samt att du kritiserar hans protokoll, du misstänker att felet är så enkelt som att det är 0,2kg R290 som överfyllts i systemet.
Utan att ha sett vår värmepump har du redan åsikter om vad som kan vara fel, det tycker inte jag låter speciellt seriöst när uppdraget består i att undersöka värmepumpen och sedan komma med ett utlåtande.

Jag tycker också att du ska ringa företag 1 och prata lite kylteknik, du kommer nog bli ganska överraskad över hans kunskaper och hur trevlig och hjälpsam han är.


Jag beklagar om du inte tycker att det känns kul att besöka oss.
Som svar kan jag berätta att vår värmepump inte fungerat på över två år nu och att vi har ett försäkringsbolag som plöjer ner pengar på advokater, undersökningar, reparationsförsök etc, men som inte vill hjälpa oss på ett seriöst sätt, det är inte heller speciellt kul.


Ditt uppdrag bestod i att kontrollera min reparatörs reparation tillsammans med Experten enligt Länsförsäkringar.
Du ville ha ca en timme helt ensam med värmepumpen tillsammans med Experten.
Sen får jag reda på i efterhand att du även skulle ha med dig en ny kompressor i beredskap.

Det är ganska stor skillnad på att kontrollera någons reparation som Skadechefen skriver i föregående mail mot att du ska reparera och eventuellt byta kompressor.

Jag beklagar att du blivit indragen i detta ärende utan att ha fått rätt bakgrundsfakta.

Ha en trevlig sommar!

Med vänlig hälsning,
jjonte

Nisse-Gurra svarar:
Hej jjonte.
Jag tror inte vi löser ditt bekymmer genom att ”tuppfäktas” genom mail fram och tillbaka. Du har haft en väldigt stor otur när det gäller ditt värmesystem och jag hoppas det löser sig på bästa sätt.
Det företag jag hänvisade till som inte hade företagscert var kylkillen! Det företag du hänvisar till är en enskild firma.
Dock har dom samma ägare så ett missförstånd kan ha skett både från din och min sida, men är dina fakturor från kylkillen så är inte det företaget certifierat.
Men med handen på hjärtat tycker du själv att dessa företag som du i början av den berömda forumtråden tycker ha gjort ett riktigt slarvigt och dåligt jobb är så fantastiska nu?
En av dom STÖRSTA misstagen jag tycker begåtts i denna historia är att en kyltekniker som bytt en kompressor på en anläggning inte kontrollerat att den är tät innan han fyllt på med nytt köldmedium, vilket sedan läckt ut på ett par dagar och sedan sagt att försäkringsbolaget bara beställt ett kompressorbyte så felet inte var hans, man kan likna det med en elektriker som får ett uppdrag i att byta ett jordat uttag utan att mäta att jorden är förankrad i säkringskåpet. Jag förstår inte hur han har kunnat komma ner till ett stående vacum vilket betyder att trycket inte får öka mer än 2,6 mbar inom 5 min.
Att jag kritiskt granskar det alla andra gjort ser jag som min skyldighet emot framförallt dig som kund som råkat så illa ut som du gjort för att kunna hitta det fel som verkligen orsakar dina problem och jag tror nog din reparatör klarar att bli kritiskt synad utan att ta det personligt. En överfyllning på ca 20% kan mycket väl skapa dom här problemen du har och eftersom Stiebel eltron specar sin fyllning till 1 kg så är det en troligt orsak, en annan orsak jag funderat mycket på då deltat över kondensorn är så stort är om det sitter smuts i densamma, nästa fel kan vara en sugventil i kompressorn som spökar men det ger nästan i alla fall jag varit med om rusande hetgaser. Hetgasen i ditt fall är väldigt låg vilket gör att inte jag iaf tror att det är kompressorn men som jag sagt innan så finns även den möjligheten.
Du får inte se detta mail som något som är hugget i sten då jag varken träffat dig eller sett din anläggning utan det är bara mina funderingar som kanske kan hjälpa dig till en lösning. Jag hoppas också att du inte tar det som kritik emot dig som person utan ett svar på dina frågor.
Eftersom jag tycker den här saken nu är utagerad för min del önskar jag dig lycka till och hoppas det löser sig för dig på bästa sätt.
Ha en bra sommar
Med vänlig hälsning, Nisse-Gurra
Ps hittade inte vilken mailadress Skadechefens chef hade så du kan väl skicka en kopia till henne. Tack på förhand


Min reparatör som jag anlitat och hela tiden fått kopior på mina och Nisse-Gurras mail skriver då detta:
Hej jjonte,
Det känns lite konstigt att skiva till dig när listan över mottagare nästan är längre än meddelandet. Jag har ingen lust att kliva in i det här ordkriget, men jag tänker inte heller bli påhoppad utan att ge mina kommentarer.
 
Jag tycker det är märkligt att Nisse-Gurra, som jag inte känner, inte vill tuppfäktas men är mycket noga med att dela med sig av sin diagnos på en värmepump han inte har sett och folk han inte träffat. För min del får han gärna granska mitt jobb om det nu är viktigt, men eftersom han inte förstod ett entalpidiagram så förstår jag inte vitsen.
Vad tror Nisse-Gurra kommer att hända om man tömmer nästan 20% på en maskin med 3.9K i underkylning och 12K i överhettning? Vad händer med:
·  Överhettningen
·  Underkylningen
·  Hetgastemperaturen
 
Jag känner inte kylkillen heller, men till han försvar kan jag säga att varje försök att få ett stående vakuum i en Propanmaskin med mineralolja är ett jobb enbart för den mycket uthärdlige. Eller någon som gillar att resa mycket och har en kund som gärna betalar.
En trycksättning är mycket bättre, men det vet jag inte om det blev gjort heller.
 
En felaktig difftrycksventil i kompressorn skulle kunna förklara problemet, anser jag. Den löser bevisligen ut för tidigt och vid kallare väderlek så blir det inte mycket värme som kommer ut. Men jag kan ha fel.
 
Vidare så dömer Nisse-Gurra ut min diagnos om att cirkpumpen är slut (vilket han aldrig varit med om!?) och menar att kondensorn är igensatt. Vi är tydligen i alla fall överens om att cirkulationen är dålig och att det är orsaken till det höga deltat. Kanske har vi rätt bägge två? Jag har i alla fall varit där.
 
Med detta sagt hoppas jag att ordväxlingen slutar och att någon tar ett beslut om vad som skall hända. Får jag önska mig något så är det att någon utanför klubben kommer in och granskar värmepumpen, om den skall granskas igen.
 
Med vänlig hälsning
 Reparatören

Nisse-Gurra svarar då följande:
Hej Reparatören…
På den tiden man hade kapilärrör som stryporgan så  använde man sig av fyllnadsmängden för att justera överhettning och underkylning, men vad jag förstår så sitter det en termisk expansionsventil som man kan justera dessa värden med, att justera överhettning tillhör en av dom vanligaste åtgärderna  på en  kylmaskin/värmepump.
 
Nu till frågan om stående vacum i maskinen som Du försvarar genom att säga att det tar för mycket tid och är nästan omöjligt och inget som kunden vill betala, så måste jag fråga: skämtar du med mig nu eller? Skall man helt enkelt skita i en av dom mest elementära åtgärderna för att inte kunden vill betala alt man får resa fram och tillbaka?Tror nog jjonte betalat med glädje för ett korrekt utfört arbete. Och ännu värre när man bytt köldmedie?
Du själv skriver ju i ditt driftprotokoll att du kom ner i 2.0 mbar, stämmer inte det då? Nu är det väl så att försäkringsbolaget betalade för bytet av kompressor så nog tycker man att det inte skall fuskas! Kan du inte skicka den frågan till Incert och fråga om det är så man jobbar som kyltekniker? Hade inte Kylkillen bytt kompressor till en med ny olja och inget köldmedie i?
Skickar också med en beskrivning på en korrekt vacumsugning:
 
Från manometerställ: Töm ur kvävgasen som du använt för provtryckning ner till atmonsfärstryck.Vacumsug till ca 4mbar
Avbryt vacumsugningen och fyll på med 0,5 bar kvävgas, mellanfyllning för att ta upp ev kvarvarande fukt. Vänta i 5 min
Vacumsug till ett så lågt vacum som möjligt, vaccummetern skall ej minska mer, stäng till vacumpumpen och stäng av den. Vänta minst 5 min (skall ej öka mer än 2,6 mbar på 5 min alt 6,5mbar vid 20 grader. Detta kallas stående vacum.
Som är ännu viktigare vid köldmediekonvertering.
Har bytt många kompressorer i mina dagar men har aldrig hör ordet difftrycksventil?
 
Du som gillar cop och entalpidiagram borde fundera på vad som händer om du öppnar expventilen ett kvarts varv för att släppa in mer köldmedie i förångaren och därmed sänka överhettningen och höja underkylningen samt få upp hetgasen.
(Detta förutsätter förstås att det är rätt expansionsventil monterad samt att om det finns någon, rätt dysa används)
 
Tack för ordet
Som jag sagt innan så hoppas jag detta löser sig för jjonte då detta är en katastrof för  alla inblandade.
 
Med vänlig hälsning, Nisse-Gurra


Min reparatör svarar då:
Hej Nisse-Gurra,
Om du lovar att du är nöjd med sista ordet så avhåller jag mig från att kommentera. Det ligger inte för mig att mästra andra.
 
Med vänlig hälsning
 Reparatören


Sen blev det inga fler mail som Nisse-Gurra skickade.


Jag fattar inte att Nisse-Gurra efter att han tackade nej till uppdraget fortsatte att skicka mail efter mail,
Nisse-Gurra hade gjort företag och personundersökningar och påstod saker som inte stämde.
Jag tycker precis som min reparatör att allt Nisse-Gurra var ute efter var att mästra samt visa hur duktig han är.

Nu vet vi att kompressorn är trasig. Det kom Experten själv fram till efter att Länsförsäkringar, Experten och fler personer lagt ner hundratals timmar på tester under november och december
Vi vet också att den gamla cirkulationspumpen var utsliten/trasig efter flödestester som gjordes.
Expanssionsventilen bytes i december 2014 av experten men gjorde ingen skillnad.
1.0 kilo R290 gjorde att värmepumpen gick bedrövligt illa, det krävdes 1,2 kilo.


Jag har aldrig bett om Nisse-Gurras hjälp och jag har inte varit speciellt intresserad av att han ska besiktiga värmepumpen utan det är påtvingat från Länsförsäkringar.
Nisse-Gurra har trots att han tackat nej fortsatt skriva mail efter mail med felaktiga uppgifter.

Lite datum:
Företag 1 var det företag som gjorde den första bedömningen 2012 att kompressorn var trasig.
Kylkillen var han som fick uppdraget att byta kompressorn av Länsförsäkringar 2012.
Min reparatör anlitade jag första gången maj 2014 som åtog sig att byta tillbaka den nya kompressorn till den gamla enligt Expertens beskrivning.
Nisse-Gurra ringde mig första gången maj 2014 efter att min reparatör konstaterat att den gamla kompressorn var trasig.

Jag klargör igen, jag har aldrig velat haft något med Nisse-Gurra att göra utan det var påtvingat och hans översittarattityd gjorde inte att jag blev mer positiv till honom. Min uppfattning har hela tiden varit att han tagit Expertens och Länsförsäkringars parti, och det har jag egentligen inga problem med men Nisse-Gurra behövde inte framföra det till mig så som han gjorde, det gjorde att jag blev ännu mer irriterad på honom och situationen.

Det är aldrig ens fel att två träter men det är Nisse-Gurra som varit påträngande!

Nu vet alla vad som hänt via mail och jag låter var och en avgöra vem som har rätt eller fel, om det är jag eller Nisse-Gurra som varit otrevliga eller vi båda.

Nu skriver jag inget mer om Nisse-Gurra utan allt har tyvärr blivit olyckligt och påtvingat och jag har inte valt att han ska lägga sig i.



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK.
Vad blir det för ny vp?
Ser fram emot en lyckad rapport!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter allt detta som hänt måste jag säga att val av tillverkare är för mig av mindre betydelse så lände det är en produkt från någon av de större och kända tillverkarna med bra servicenät.

Det finns bl.a. en kille som varit helt fantastisk i allt detta och försökt hjälp mig så gott han kunnat och aldrig snackat skit eller nedlåtande om andra personer eller företag, är det något jag har lärt mig är det viktigare att ha en bra installatör/reparatör som man litar på och personkemin stämmer än att stirra sig blind på detaljer gällande förbrukning m.m.

TILLVERKAREN lämnar dessutom 10 års garanti på kompressorn utan inblandning av mina försäkringsbolag, de som följt tråden inser nog att detta har ett stort mervärde för mig!  tummenupp
Jag tror flera av er nu redan vet vilken tillverkare det handlar om men behåll det för er själva för det är ointressant i denna tråd.

Jag kommer skapa en hel ny tråd om nya installationen på rätt ställe så att vi inte blandar ihop denna tråd med nya värmepumpen.

Dock kommer jag fortsätta skriva i denna tråd eftersom detta på långa vägar inte är över än. Vi har lagt ut mer kostnader än vad en ny värmepump kostar under de här tre åren, dessa utlägg vill vi ha ersättning för.

Jag hoppas kunna presentera lite detaljerade summor när allt är klart och vad allt detta egentligen totalt kostat, men det har nu passerat 400.000kr med de kostnader som jag känner till men det är antagligen närmre 500.000kr.

Det som också tillkommer är alla kostnader för de personer på Länsförsäkringar som varit inblandade. Svårt att räkna ut men det är en kostnad som ska beaktas, skulle jag göra en gissning på de kostnaderna så tillkommer ytterligare över 100.000kr.
Problemet i stora bolag är dels att det är svårt att specificera kostnaden men även att många kanske inte bryr sig, det är ju inte deras pengar det handlar om och de försvinner i den stora massan.

Det som var intressant var att de inblandade på Länsförsäkringar inte hade noterat alla summor och kostnader i ärendet/akten, när jag frågade för ett litet tag sedan vad kostnaden var uppe i blev svaret några tusenlappar, så jag fick skicka in kostnader som jag fått tagit del av från Länsförsäkringars leverantörer som de inte lagt in i ärendet. Nu är summan uppe på en helt annan nivå!


Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu vet vi att kompressorn varit trasig sen 2012 men Länsförsäkringar anser inte att de är ansvariga för att det tagit nästan tre år för att åtgärda vår felet, att felet inte åtgärdats beror på mig och de reparatörer som varit inblandade enligt svar från Länsförsäkringar.
Några detaljer hur de menar har jag dock inte fått.

Dessutom täcker inte vår villaförsäkring merkostnader gällande el och inkomstförluster m.m. enligt Länsförsäkringar.
Jag tror de helt enkelt missat vad som gäller, Länsförsäkringar har inte följt det avtal som vi har och således är det skadestånd det handlar om enligt 5 kap. i skadeståndslagen. Men med tanke på hur de agerat hittills är det nog lätt att blanda ihop äpplen och päron.

Länsförsäkringar anser således att vi inte har rätt till att få ersättning för de merkostnader som vi anser de är ansvariga för.

Länsförsäkringar är helt ensamma om att tycka att de inte har något ansvar för merkostnader i detta ärende av de som tagit del av det som hänt i ärendet. Ska bli intressant vem som får rätt.

Rättsskyddet är redan godkänt av Länsförsäkringar, således betalar de för att driva ett rättsligt ärende mot sig själva.

Vi vill ha betalt för de merkostnader som vi anser att Länsförsäkringar är ansvariga för så nu startar del två i detta "pilotärende"... (ni som hängt med ett tag vet att Länsförsäkringar ville driva detta ärende som ett pilotärende mot oseriösa reparatörer).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK. Men får ni en ny vp nu, eller ska de förhala detta tills nu lägger ner processen mot dem..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny värmepump är klart, det beslutet tog Länsförsäkringar när det visade sig att kompressorn varit sönder sen april 2012.
Efter testerna som deras reparatörer/experter utförde under november och december 2014 sa även reglercentralen upp sig och sen dess har varken cirkulationspumpar eller värmen fungerat korrekt.

Vi har fått värma huset med el och gasolvärmare sen dess.

Men nästa vecka får vi en ny värmepump!  tummenupp

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det någon som vet vad ett företag brukar debitera för hyra ut Climacheck, antingen per timme eller dygn?

Jag försöker räkna ihop alla kostnader, därav min fråga.

Mvh
jjonte

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
"Nisse-Gurra, du lägger ner tid på att kontrollera saker som är helt oväsentliga men en sådan liten detalj hur mycket propar man ska fylla på har du helt missat. Det står 1,2 kilo och ringer du till Heatech och frågar säger de samma sak.
Säg till om jag ska skicka en bild gällande påfyllnasmängden av propan, det är svårt att missa att det står 1,2 kilo."
Märkskylten till din gamla värmepump fyllnadsmängden står näst längst upp till vänster
« Senast ändrad: 06 februari 2015, 12:56:24 av Rickard »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
Hej Jontte
Jag har skickat TRE mail till dig.Det är allt jag skickat och för varje mail jag skickat har jag fått ett tillbaka med antingen frågor eller påståenden som du som det nu verkar, velat ha obesvarade, frågor kunde jag låtit vara obesvarade men påståenden som ibland ligger i gråzonen av vad som var sagt måste besvaras så inga missförstånd uppstår.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nisse-Gurra, du påstår att du är väldigt noggrann och kollar upp personer och företag vilken jag upplevde som obehagligt eftersom det inte hade ett dugg att göra med din uppgift.
Men att kontrollera fakta om värmepumpen som jag tycker är viktigare missade du totalt.
Om du ringt eller mailat Heatech eller någon kunnig om Stiebel Eltron hade du vetat om det ska vara 1.0 kilo eller 1.2 kilo, du hade även fått svar på varför.

Jag tror inte du haft ett enda rätt hittills i dina teoretiska diagnoser och det är precis det jag försökt påtalat till dig men du fortsätter utan att veta eller ta reda på fakta, varför ens försöka komma med teoretiska diagnoser utan att ha sett värmepumpen, dessutom efter att du tackat nej, VARFÖR??

Du har varken hjälpt mig, Experten eller Länsförsäkringar, istället har du bidragit med väldigt mycket negativt.

Jag funderar på att hjälpa dig på samma sätt som du hjälpt mig, helt gratis.
Det innebär att jag ringer runt till varenda försäkringsbolag i regionen och talar med dem som är skadeansvariga för värmepumpar och informerar dem vad jag anser om dig, dina kunskaper och hänvisar till denna tråd.
Att du kommer med helt felaktiga teoretiska diagnoser, inte tar reda på fakta om en värmepump du ska undersöka och sen lägger ut Länsförsäkringars kunders mail som du tagit del av. Jag skiter i att du gjort det men du har inte följt de regler som du är tvungen att följa när du är leverantör till Länsförsäkringar.
Frågan är om du kommer att få några fler uppdrag av Länsförsäkringar.

Varför ska inte jag hjälpa dig på samma sätt som du hjälpt mig? Skillnaden är att jag inte tänker komma med felaktiga påståenden utan jag ska enbart koncentrera mig på all fakta som framkommit om dig och hur ödmjuk du är inför en uppgift!

Tre mail var tre mail för mycket, du kom med påståenden som jag ifrågasatte och då kände du dig tvungen att svara och komma med nya påståenden. Sen kom du med nya felaktiga påståenden igen som jag tillrättavisade och då kom du med nya felaktiga påståenden igen.
Känns som den gamla dängan "evighetsmaskinen".

Peka på ett enda rätt som du haft i dina tre mail på vad som kunde vara fel, snälla ETT!!!
Vad är det som varit i gråzonen som jag sagt eller skrivit??
Kompressorn? Cirkulationspumpen? Påfyllningsmängd? Expansionsventilen? Att kylkillen och företaget saknade cert?

Är det konstigt att man undrar över den egentliga agendan när Länsförsäkringar skriver att de vill anlita dig för att kontrollera min reparatörs reparation som utfördes enligt expertens offert och instruktion (du vet han som du aldrig träffat men som du enligt första samtalet var en av de mest kunniga gällande värmepumpar som du träffat???, avdelning raka svar?) men där du i efterhand berättade att skulle ha med dig en ny kompressor. Jag vet att vi redan avhandlat detta men det jag misstänkte fick ännu starkare misstankar av det du sa och på det sätt du agerade.

Jag kan även nämna att första kylkillen också insåg att det var en läcka, men eftersom Länsförsäkringar endast beställt ett kompressorbyte av honom, bad han om mer betalt för att söka efter läckan. Men det vägrade Länsförsäkringar att göra och de menade att de redan betalt ut stora pengar (ca 13.000kr resten från Arctic) för att få ordning på vår värmepump med kompressornbytet och nu fick han inte mer betalt.

Dock fick deras Expert helt fria händer att lägga ner hur mycket tid som helst för att söka efter läckan som alla förstod fanns, det tog 6-7 timmar innan de hittade läckan så den var absolut inte enkel att hitta.

Det är konstigt att det är så stor skillnad mellan olika reparatörer och hur Länsförsäkringar agerar mot dem.
Vissa får väldigt snäva ramar när det ska repareras medans andra får helt fria händer utan skriftliga offerter eller kostnadstak.
Om det hade varit seriösa reparatörer hade jag haft lite förståelse men efter allt som hänt kan jag inte påstå att jag tycker att Länsförsäkringar experter och reparatörer varit speciellt seriösa.

Företagen som var här under november och december 2014 fick helt fria händer att göra allt de kunde för att försöka få kompressorn/värmepumpen att se hel ut. Detta gällde deras expert tillsammans med ett annat företag som sysslar med reparationer med värmepumpar, de kände varandra sen innan.
Allt pekade på att kompressorn var trasig och när vi blev tvingade att sätta tillbaka den gamla kompressorn av Länsförsäkringar så framkom att den verkligen var trasig men det vägrade Länsförsäkringar att acceptera och fortsatte lägga ut fruktansvärt massa pengar för att försöka få den att verka hel.
Jag förstår att det blev jobbigt för flera personer när det framkom att kompressorn var trasig, men att fortsätta med alla undersökningar för att försöka rädda hedern var helt galet!

Jag har ca 200 foton från resultatet av Climacheck som är ett helt livsfarligt testsystem i fel händer, testanläggningen stod hos oss i ca 200 timmar och det är fruktansvärt vad det är enkelt att manipulera om man vill. Hade inte jag varit vaken och haft kunskap hade de enkelt kunnat köra över mig med det som de påstod gällande resultaten.
Resultaten från första två dygnen visade att kompressorn var kaputt, därefter kom man tillbaka och ändrade givare och mallar och plötsligt var kompressorn okej enligt Climacheck. problemet var att vi varken hade bra med värme eller varmvatten och det spelade ingen roll vad vi än gjorde, effekten som Climacheck visade var mer eller mindre låst sista dagarna även fast förutsättningarna ändrades.
Min uppfattning var att allt gick ut på att få Climacheck att visa bra värden genom att flytta och lägga till komponenter men de gjorde ingenting med värmepumpen för att den skulle gå bra.

Jag har påtalat detta till Länsförsäkringar och visat var bristerna finns men jag är inte säker på att de lyssnat.

Vill ni se lite bilder från Climacheck och hur en värmepump med en bevisligen trasig kompressor kan gå från dåliga värden till att visa skapliga resultat?

Man får helt enkelt inte behandla en kund (delägare) som Länsförsäkringar gjort och de fortsätter att behandla oss fel genom att inte betala de kostnader som de åsamkat oss.
Vi har inte ens fått en ursäkt från handläggaren eller skadechefen utan de har fortsättningsvis haft en taskig attityd mot oss.

Jag hoppas vårt ärende kan hjälpa andra som inte fått hjälp, speciellt av Länsförsäkringar i Älvsborg.

Jag har en till tragisk händelse som hände för ca en månad sedan där samma handläggare och expert som i vårt ärende var inblandade i en Stiebel Eltron som inte fungerade. Det slutade med att kunden bad handläggaren och Länsförsäkringar att fara åt H-TE och anlitade sedan en egen reparatör.
Jag ska inom kort redogöra vad som hände och det bevisar åter att det finns anledning att misstänka att något inte står rätt till när Länsförsäkringar rekommenderar reparatörer åt sina kunder.

Nisse-Gurra, jag utgått från att du kommer att komma med svar igen men snälla människa tänk efter lite innan du svarar. Du har en hel del att förlora på att komma med felaktiga påståenden vilket både du och dina eventuella bundsförvanter borde inse.
Om du kommer med fakta som visar att jag har fel har jag inga problem att krypa till korset och erkänna att jag haft eller gjort fel.

Klåpare var ett starkt ord som någon använde, det har framkommit väldigt tydligt nu vilka som varit klåpare i detta ärende!

Kolla detta:
http://www.expressen.se/nyheter/bilen-har-varit-fast-pa-verkstad-i-127-dagar/
Jag slår honom lätt med 1000 dagar! Skillnaden är att han fick en motsvarande bil under tiden men vi fick elda på med elpatron till höga kostnader som inte Länsförsäkringar vill ersätta oss för.
Undrar om inte tidningen skulle vilja sätta tänderna i vårt ärende med allt som framkommit...  ::)

Denna tråd på ett oberoende forum har absolut hjälpt oss mot Länsförsäkringar, men jag måste erkänna att jag upplevt att vissa personer som först varit kritiska har ändrat uppfattning och/eller åsikt under resans gång fast det visat sig att ärendet fått ännu mer konstig och knäpp utveckling. Men jag kan ju ha fel gällande bundsförvanter...?

Jag har ju blivit beskylld för att skrämma iväg reparatörer, hota reparatörer, målat in mig i ett hörn, eller att jag borde för min mentala hälsas skull lägga ner ärendet och köpa en ny anläggning själv.

Min uppfattning som blivit ännu mer stark är att det finns klubbar/grupper som hjälper och skyddar varandra, Försäkringsbolag har utvalda reparatörer som de gärna rekommenderar och ser att kunden anlitar och det beror inte på att reparatörerna ser till kundens bästa utan till försäkringsbolagets bästa.

Hade jag lyssnat på deras s.k. expert som de anlitar hade jag köpt en ny anläggning från honom för >100.000kr trots att jag hade en 10-årig trygghetsförsäkring som skulle skydda oss mot alla händelser ifall värmepumpen gick sönder.

Här agerar Länsförsäkringars handläggare som en säljare åt experten som de båda vinner på. Handläggaren ordnar kunder och experten försöker sälja en ny anläggning istället för att reparera den gamla.
Jag tror nästan alla kunder lyssnar på handläggaren och därför har hen ett fruktansvärt stort ansvar att verkligen rekommendera någon som hjälper kunderna. Det får dessutom inte finnas några tvivel på att det finns osunda ekonomiska lösningar mellan handläggaren och den reparatör som de rekommenderar.

Jag föreslog Richards förslag för länge sen till handläggaren på Länsförsäkringar att testa alla kompressorer som byts ut. Jag tror t.o.m. det skulle räcka med att säga till reparatörerna att de gör stickprover för att komma till rätta med problemen med att hela kompressorer ibland byts ut.
Dock får man tänka på att en ny kompressor kostar från 3000kr och så det är nog inte alltid ekonomiskt försvarbart att testa alla kompressorer efter en reparation.

Nu väntar jag på att få svar av Nisse-Gurra med nya påståenden, Nisse-Gurra verkar nämligen vara nästan lika envis som mig. Det som driver mig är att vår värmepump är trasig och som är försäkrad.

Men det som driver Nisse-Gurra kan inte vara något annat än stoltheten, eller har jag fel när jag fått känslan av att Nisse-Gurra inte kan erkänna att han haft fel i sina teoretiska diagnoser utan istället hittar nya påståenden, exempel gällande påfyllnadsmängden av R290? Nisse-Gurra försöker hitta detaljer som ger honom rätt men istället blir det helt fel.

Tvärtemot vad en eller flera skrivit har mitt minsta problem varit att hitta seriösa reparatörer som velat hjälpa mig, mitt största problem har varit alla klåpare som varit inblandade som Länsförsäkringar anlitat och som vägrat erkänna att kompressorn varit trasig.
Länsförsäkringar har nog haft stora problem att hitta reparatörer som velat beblanda sig med vår värmepump och det förstår jag. Vem vill utföra ett kamikaze-uppdrag med risk att få ett riktigt dåligt rykte genom att försöka få en i stort sätt bevisad kompressor att se hel ut?
En massa tester har även utförts med flera olika avancerade testutrustningar som är allt annat än gratis att använda.
Det som till slut avgjorde att experten erkände att kompressorn var trasig var ett tämligen enkelt mekaniskt test, varför tog detta nästan tre år???

Jag hoppas Richard låter tråden leva kvar, den kanske kan vara till hjälp för andra som försöker få rätt mot försäkringsbolagen och reparatörer.

Det blir långa svar men som jag tidigare skrivit har detta fungerat som en ventil för mig och jag har dessutom fått en massa hjälp under resans gång från många av er vilket jag är tacksam för!

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Angående utbytade hela kompressorer så görs det en del tester på det hos Emerson copeland då dom får tillbaka utbytta kompressorer och deras siffror pekar på att över 1/3 byts ut helt i onödan.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Angående utbytade hela kompressorer så görs det en del tester på det hos Emerson copeland då dom får tillbaka utbytta kompressorer och deras siffror pekar på att över 1/3 byts ut helt i onödan.

Skrämmande men knappast förvånande när det handlar om att tjäna pengar!

Jag som lekman upplever att ett stort problem är att samtliga tillverkare blir behandlade på samma sätt av försäkringsbolagen, oavsett kvailté eller typ av värmepump så får alla samma försäkringsskydd som till största del bekostas av oss premiebetalare.

Varför inte låta den/de som ansvarar för märket i Sverige bära kostnaden för ev. försäkringar. Då hade en dålig värmepump med stor risk fått en högre premie. Priset på värmepumpen/försäkringen hade reglerat sig själv med tiden.

Försäkringsbolagen gnäller om att värmepumpar inte har tillräckligt bra kvalité men gör inte speciellt mycket för att komma åt det egentliga problemet.

Vad jag vet finns heller inga motkrav gällande service på värmepumparna från försäkringsbolagen, jämför mot en ny bil som inte följer serviceintervallerna.
En värmepump som får schemalagd service blir behandlad på precis samma sätt som en värmepump som ingen servat på 10 år enligt försäkringsvillkoren. Är det verkligen seriöst? Ska inte kunder som värnar om sin värmepump få bättre försäkringsvillkor?

Försäkringsbolagen ställer ju inte ens krav på skriftliga arbetsorders eller att reparatören skriver ett seriöst dokument när värmepumpen reparerats.

Sen ska ingen tro att försäkringsbolagen alltid är intresserade av att göra det bättre eller billigare, de lever på att kunderna känner sig tvungna att ha försäkringar och skulle man ändra för mycket så kanske de förlorar en ansenlig mängd betalare vilket inte gynnar dem, lagom är alltid bäst!

Om man tittar på Folksams undersökningar så borde vissa värmepumpar ha en högre premie än andra men så fungerar det inte. Om försäkringsbolagen verkligen vill förändra måste de ställa högre krav.

Det är knappast någon tillfällighet att det nu finns tillverkare som själva står för en 10-årig garanti på kompressorn, jag tror fler kommer att följa efter. Sen får man utvärdera om det blir bättre eller sämre för kunderna. Men garantin förpliktar att man ger sin värmepump lite service och underhåll vilket egentligen borde vara en självklarhet.

Vem vet, snart kanske någon lovar 15 års garanti på hela värmepumpen om den får service med jämna mellanrum av en auktoriserad reparatör utan att hemförsäkringen åberopas.

I vårt ärende har Länsförsäkringar försökt komma åt oseriösa reparatörer men låtit oss lida.
När det visade sig att deras egna s.k. experter uppvisat ett oseriöst beteende så fanns ingen moral att klämma åt dem och jag funderar på hur djupa deras affärsrelationer egentlig är.
När det även visade sig att Länsförsäkringar inte registrerat alla kostnader i vårt ärende så kan man misstänka att någon annan kund blivit debiterad för alla timmar som vårt ärende kostat när deras egna anlitade reparatörer. Det är knappast första gången i världshistorien som någon annan får kostnaderna registrerade på sig, ett enkelt sätt att gömma pengar och kostnader.

Se vad som hände i Göteborg när ett företag debiterade Familjebostäder för att helt tak på en stor fastighet byttes ut till väldigt stora kostnader, när sen Janne Josefsson på Uppdrag Granskning kontrollerade vad som byts ut vill jag minnas att det handlade om ca 1 kvm. De pengarna betalade således helt andra saker.

Jag säger inte att det är oegentligheten som begåtts, jag tycker dock att det är anmärkningsvärt att det saknats fakturor hos Länsförsäkringar. För ingen jobbar gratis vad jag vet.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Intressant det du skrev om manipuleringen av Climachecken, vi tar gärna del av en del bilder!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 Sc:,h

JJonte, Var det inte den av dig betrodde reparatören som var där med Climachecken?

NisseGurra har väl aldrig ens varit där, hur kan du kalla honom för klåpare?

Vilken bild var det NisseGurra bifogade för att "Bevisa rätt fyllnadsmängd?
Var det från din värmepump, eller från någon bild hittad på nätet.
Intrigen tätnar.

Om jag inte missminner mig har du JJonte visat en bild där det framgår att fyllnadsmängden skall vara 1.2 kg, men den bilden kan jag inte hitta i tråden nu, raderad?

På något sätt känns det som att du är rätt bra på att fabricera bevis för hur alla andra än dig är totalt imbecilla, det brukar vara en dålig taktik om man vill komma till konsensus i någon fråga.

Att se dig hota NisseGurra med smutskastning bland försäkringsbolag och allmänhet i detta forum gjorde mig uppriktigt förbannad, en person du så vitt jag vet aldrig träffat eller har varit i kontakt med din anläggning kan du väl inte uttala dig om på ett sånt sätt utan att du själv mer eller mindre framstår som en psykopat?

Å andra sidan, vem skulle inte bli det efter ett så utdraget ärende.  dontknow

En sak jag vänder mig emot starkt är att NisseGurra så vitt jag vet aldrig påstått att det inte är fel på kompressorn, det enda han sagt är att de problem du haft inte säkert behöver betyda att den var trasig, fel fyllnadsmängd, fel expansionsventil och/eller dåligt flöde i någon krets kan ge exakt de symtom som din värmepump uppvisade.
Det han tänkte göra vara alltså att bekräfta eller utesluta dessa saker, och OM kompressorn var trasig så hade han tänkt ha en ny med sig för att byta den.

Ett mycket bättre arbetssätt har jag svårt att se.

Varför du skall försöka svartmåla hans teorier och sätt att arbeta är helt obegripligt, och det är rätt självklart att NisseGurra backade ur uppdraget mot den bakgrunden.
« Senast ändrad: 06 februari 2015, 08:10:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!