Nisse-Gurra, du påstår att du är väldigt noggrann och kollar upp personer och företag vilken jag upplevde som obehagligt eftersom det inte hade ett dugg att göra med din uppgift.
Men att kontrollera fakta om värmepumpen som jag tycker är viktigare missade du totalt.
Om du ringt eller mailat Heatech eller någon kunnig om Stiebel Eltron hade du vetat om det ska vara 1.0 kilo eller 1.2 kilo, du hade även fått svar på varför.
Jag tror inte du haft ett enda rätt hittills i dina teoretiska diagnoser och det är precis det jag försökt påtalat till dig men du fortsätter utan att veta eller ta reda på fakta, varför ens försöka komma med teoretiska diagnoser utan att ha sett värmepumpen, dessutom efter att du tackat nej, VARFÖR??
Du har varken hjälpt mig, Experten eller Länsförsäkringar, istället har du bidragit med väldigt mycket negativt.
Jag funderar på att hjälpa dig på samma sätt som du hjälpt mig, helt gratis.
Det innebär att jag ringer runt till varenda försäkringsbolag i regionen och talar med dem som är skadeansvariga för värmepumpar och informerar dem vad jag anser om dig, dina kunskaper och hänvisar till denna tråd.
Att du kommer med helt felaktiga teoretiska diagnoser, inte tar reda på fakta om en värmepump du ska undersöka och sen lägger ut Länsförsäkringars kunders mail som du tagit del av. Jag skiter i att du gjort det men du har inte följt de regler som du är tvungen att följa när du är leverantör till Länsförsäkringar.
Frågan är om du kommer att få några fler uppdrag av Länsförsäkringar.
Varför ska inte jag hjälpa dig på samma sätt som du hjälpt mig? Skillnaden är att jag inte tänker komma med felaktiga påståenden utan jag ska enbart koncentrera mig på all fakta som framkommit om dig och hur ödmjuk du är inför en uppgift!
Tre mail var tre mail för mycket, du kom med påståenden som jag ifrågasatte och då kände du dig tvungen att svara och komma med nya påståenden. Sen kom du med nya felaktiga påståenden igen som jag tillrättavisade och då kom du med nya felaktiga påståenden igen.
Känns som den gamla dängan "evighetsmaskinen".
Peka på ett enda rätt som du haft i dina tre mail på vad som kunde vara fel, snälla ETT!!!
Vad är det som varit i gråzonen som jag sagt eller skrivit??
Kompressorn? Cirkulationspumpen? Påfyllningsmängd? Expansionsventilen? Att kylkillen och företaget saknade cert?
Är det konstigt att man undrar över den egentliga agendan när Länsförsäkringar skriver att de vill anlita dig för att kontrollera min reparatörs reparation som utfördes enligt expertens offert och instruktion (du vet han som du aldrig träffat men som du enligt första samtalet var en av de mest kunniga gällande värmepumpar som du träffat???, avdelning raka svar?) men där du i efterhand berättade att skulle ha med dig en ny kompressor. Jag vet att vi redan avhandlat detta men det jag misstänkte fick ännu starkare misstankar av det du sa och på det sätt du agerade.
Jag kan även nämna att första kylkillen också insåg att det var en läcka, men eftersom Länsförsäkringar endast beställt ett kompressorbyte av honom, bad han om mer betalt för att söka efter läckan. Men det vägrade Länsförsäkringar att göra och de menade att de redan betalt ut stora pengar (ca 13.000kr resten från Arctic) för att få ordning på vår värmepump med kompressornbytet och nu fick han inte mer betalt.
Dock fick deras Expert helt fria händer att lägga ner hur mycket tid som helst för att söka efter läckan som alla förstod fanns, det tog 6-7 timmar innan de hittade läckan så den var absolut inte enkel att hitta.
Det är konstigt att det är så stor skillnad mellan olika reparatörer och hur Länsförsäkringar agerar mot dem.
Vissa får väldigt snäva ramar när det ska repareras medans andra får helt fria händer utan skriftliga offerter eller kostnadstak.
Om det hade varit seriösa reparatörer hade jag haft lite förståelse men efter allt som hänt kan jag inte påstå att jag tycker att Länsförsäkringar experter och reparatörer varit speciellt seriösa.
Företagen som var här under november och december 2014 fick helt fria händer att göra allt de kunde för att försöka få kompressorn/värmepumpen att se hel ut. Detta gällde deras expert tillsammans med ett annat företag som sysslar med reparationer med värmepumpar, de kände varandra sen innan.
Allt pekade på att kompressorn var trasig och när vi blev tvingade att sätta tillbaka den gamla kompressorn av Länsförsäkringar så framkom att den verkligen var trasig men det vägrade Länsförsäkringar att acceptera och fortsatte lägga ut fruktansvärt massa pengar för att försöka få den att verka hel.
Jag förstår att det blev jobbigt för flera personer när det framkom att kompressorn var trasig, men att fortsätta med alla undersökningar för att försöka rädda hedern var helt galet!
Jag har ca 200 foton från resultatet av Climacheck som är ett helt livsfarligt testsystem i fel händer, testanläggningen stod hos oss i ca 200 timmar och det är fruktansvärt vad det är enkelt att manipulera om man vill. Hade inte jag varit vaken och haft kunskap hade de enkelt kunnat köra över mig med det som de påstod gällande resultaten.
Resultaten från första två dygnen visade att kompressorn var kaputt, därefter kom man tillbaka och ändrade givare och mallar och plötsligt var kompressorn okej enligt Climacheck. problemet var att vi varken hade bra med värme eller varmvatten och det spelade ingen roll vad vi än gjorde, effekten som Climacheck visade var mer eller mindre låst sista dagarna även fast förutsättningarna ändrades.
Min uppfattning var att allt gick ut på att få Climacheck att visa bra värden genom att flytta och lägga till komponenter men de gjorde ingenting med värmepumpen för att den skulle gå bra.
Jag har påtalat detta till Länsförsäkringar och visat var bristerna finns men jag är inte säker på att de lyssnat.
Vill ni se lite bilder från Climacheck och hur en värmepump med en bevisligen trasig kompressor kan gå från dåliga värden till att visa skapliga resultat?
Man får helt enkelt inte behandla en kund (delägare) som Länsförsäkringar gjort och de fortsätter att behandla oss fel genom att inte betala de kostnader som de åsamkat oss.
Vi har inte ens fått en ursäkt från handläggaren eller skadechefen utan de har fortsättningsvis haft en taskig attityd mot oss.
Jag hoppas vårt ärende kan hjälpa andra som inte fått hjälp, speciellt av Länsförsäkringar i Älvsborg.
Jag har en till tragisk händelse som hände för ca en månad sedan där samma handläggare och expert som i vårt ärende var inblandade i en Stiebel Eltron som inte fungerade. Det slutade med att kunden bad handläggaren och Länsförsäkringar att fara åt H-TE och anlitade sedan en egen reparatör.
Jag ska inom kort redogöra vad som hände och det bevisar åter att det finns anledning att misstänka att något inte står rätt till när Länsförsäkringar rekommenderar reparatörer åt sina kunder.
Nisse-Gurra, jag utgått från att du kommer att komma med svar igen men snälla människa tänk efter lite innan du svarar. Du har en hel del att förlora på att komma med felaktiga påståenden vilket både du och dina eventuella bundsförvanter borde inse.
Om du kommer med fakta som visar att jag har fel har jag inga problem att krypa till korset och erkänna att jag haft eller gjort fel.
Klåpare var ett starkt ord som någon använde, det har framkommit väldigt tydligt nu vilka som varit klåpare i detta ärende!
Kolla detta:
http://www.expressen.se/nyheter/bilen-har-varit-fast-pa-verkstad-i-127-dagar/Jag slår honom lätt med 1000 dagar! Skillnaden är att han fick en motsvarande bil under tiden men vi fick elda på med elpatron till höga kostnader som inte Länsförsäkringar vill ersätta oss för.
Undrar om inte tidningen skulle vilja sätta tänderna i vårt ärende med allt som framkommit...

Denna tråd på ett oberoende forum har absolut hjälpt oss mot Länsförsäkringar, men jag måste erkänna att jag upplevt att vissa personer som först varit kritiska har ändrat uppfattning och/eller åsikt under resans gång fast det visat sig att ärendet fått ännu mer konstig och knäpp utveckling. Men jag kan ju ha fel gällande bundsförvanter...?
Jag har ju blivit beskylld för att skrämma iväg reparatörer, hota reparatörer, målat in mig i ett hörn, eller att jag borde för min mentala hälsas skull lägga ner ärendet och köpa en ny anläggning själv.
Min uppfattning som blivit ännu mer stark är att det finns klubbar/grupper som hjälper och skyddar varandra, Försäkringsbolag har utvalda reparatörer som de gärna rekommenderar och ser att kunden anlitar och det beror inte på att reparatörerna ser till kundens bästa utan till försäkringsbolagets bästa.
Hade jag lyssnat på deras s.k. expert som de anlitar hade jag köpt en ny anläggning från honom för >100.000kr trots att jag hade en 10-årig trygghetsförsäkring som skulle skydda oss mot alla händelser ifall värmepumpen gick sönder.
Här agerar Länsförsäkringars handläggare som en säljare åt experten som de båda vinner på. Handläggaren ordnar kunder och experten försöker sälja en ny anläggning istället för att reparera den gamla.
Jag tror nästan alla kunder lyssnar på handläggaren och därför har hen ett fruktansvärt stort ansvar att verkligen rekommendera någon som hjälper kunderna. Det får dessutom inte finnas några tvivel på att det finns osunda ekonomiska lösningar mellan handläggaren och den reparatör som de rekommenderar.
Jag föreslog Richards förslag för länge sen till handläggaren på Länsförsäkringar att testa alla kompressorer som byts ut. Jag tror t.o.m. det skulle räcka med att säga till reparatörerna att de gör stickprover för att komma till rätta med problemen med att hela kompressorer ibland byts ut.
Dock får man tänka på att en ny kompressor kostar från 3000kr och så det är nog inte alltid ekonomiskt försvarbart att testa alla kompressorer efter en reparation.
Nu väntar jag på att få svar av Nisse-Gurra med nya påståenden, Nisse-Gurra verkar nämligen vara nästan lika envis som mig. Det som driver mig är att vår värmepump är trasig och som är försäkrad.
Men det som driver Nisse-Gurra kan inte vara något annat än stoltheten, eller har jag fel när jag fått känslan av att Nisse-Gurra inte kan erkänna att han haft fel i sina teoretiska diagnoser utan istället hittar nya påståenden, exempel gällande påfyllnadsmängden av R290? Nisse-Gurra försöker hitta detaljer som ger honom rätt men istället blir det helt fel.
Tvärtemot vad en eller flera skrivit har mitt minsta problem varit att hitta seriösa reparatörer som velat hjälpa mig, mitt största problem har varit alla klåpare som varit inblandade som Länsförsäkringar anlitat och som vägrat erkänna att kompressorn varit trasig.
Länsförsäkringar har nog haft stora problem att hitta reparatörer som velat beblanda sig med vår värmepump och det förstår jag. Vem vill utföra ett kamikaze-uppdrag med risk att få ett riktigt dåligt rykte genom att försöka få en i stort sätt bevisad kompressor att se hel ut?
En massa tester har även utförts med flera olika avancerade testutrustningar som är allt annat än gratis att använda.
Det som till slut avgjorde att experten erkände att kompressorn var trasig var ett tämligen enkelt mekaniskt test, varför tog detta nästan tre år???
Jag hoppas Richard låter tråden leva kvar, den kanske kan vara till hjälp för andra som försöker få rätt mot försäkringsbolagen och reparatörer.
Det blir långa svar men som jag tidigare skrivit har detta fungerat som en ventil för mig och jag har dessutom fått en massa hjälp under resans gång från många av er vilket jag är tacksam för!