Samtal igår med företag 2 efter ny reklamation.
Då berättade killen för mig att han med flit fördröjt att komma hit igen eftersom han tyckte jag lätt arg och hade således en dålig attityd. Han servade hellre andra kunder som var trevliga enligt honom själv.
Han hade dessutom haft hantverkare hemma som han var tvungen att serva under två veckor.
Jag förklarade att jag alltid försöker vara trevlig men frågade också om han tyckte att jag kunde ha anledning att vara arg och besviken efter alla misslyckade försök att laga värmepumpen. Det höll han med om.
Jag frågade även om han själv tyckte att man skulle bemöta varandra med respekt, och det tyckte han.
Jag frågade då om han tyckte det var respektfullt att kalla sina kunder för "deras älskling", han blev väldigt tyst och ville först inte kännas vid det, sen sa han att det var väl inte så farligt, jag har kallat kunder för värre saker...
Han ville komma hit och göra en ny mer ordentlig läcksökning eftersom han trodde att det kunde vara en läcka någonstans (

) då gasen försvinner hela tiden.
Dock skulle detta resultera i att han ville ha mer betalt eftersom det inte ingick i det ursprungliga arbetet.
Jag frågade om det fanns något annat som kunde vara fel eller inte bra med värmepumpen som jag borde känna till förutom läckan. Men det fanns det inte sa han. Han ljög således för mig!
Jag sa då, "inte för att jag vill lägga mig i ditt jobb men måste man inte byta pressostaten vid en konvertering?".
Svar nej sa han. Jag hänvisade då till Heatech som sa att den måste bytas och då sa han först att det är helt fel och att Heatech hade fel. Det visste han för han har bytt hundratals kompressorer och aldrig bytt pressostaten.
Jag ifrågasatte igen och frågade om verkligen menade att Heatech hade fel, efter en tid erkände han att det kanske var så att pressostaten måste bytas ut och att han får kolla på det nästa gång han kommer.
Nu vill han komma på besök igen och göra en mer grundlig läcksökning och få betalt för det.
Jag hade ett väldigt bra samtal med Peter Rohlin som är VD på Incert, han vill ha en skriftlig anmälan på vad som hänt och den dokumentation jag sitter på. Om det visar sig att kylteknikern fyllt på R407c utan att ha hittat läckan kan det resultera i att hans certifikat dras in. Vilket det borde göra med omedelbar verkan!
Miljöchefen i kommunen hade ingen aning om vad som gällde, hon försökte hitta uppgifter på lagar och regler men hittade inget. Att det kostade 10.000kr för företaget per utsläpp i straffavgift hade hon inte hört talas om.
Att kommunen är tillsynsmyndighet för detta har de missat helt.
Hon kunde eventuellt ställa krav på mig om anläggningen läckte men hon förstod inte hur kommunen skulle kunna ställa krav på företagaren.