0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pressostat är en givare som har till uppgift att skydda pumpen mot för högt eller lågt tryck.Det sitter en på sugsidan (lågtryck) av kompressorn och en på trycksidan (högtryck) på kompressorn.Jag tolkar hans text som att orginal högtryckspressostat har för lågt bryttryck för R407c.
Det är väl bra om det är en likadan kompessor så att den går att skruva fast. Finns den inte med mineralolja, så kunde man i alla fall förr, köpa den tom och själv fylla på olja.Sen vet jag inte om du har fått den konverterad, ett annat köldmedia har du fått, och en kompressor som har passande olja därtill, ( esterolja ). Men mineraloljan som befann sig runt om i systemet har du kvar, och vad händer då? dontknowOch det kan man lita på annars skulle det inte avskräckt så att konvertera som det gör. Det brukar bli så dyrt att många väljer att köpa helt nytt istället.I ditt fall skulle det vara billigast för försäkringsbolaget att ge dig en ny vp-del och sedan kräva tillbaka pengarna från de som har förstört din vp. Kylnisse kunde ju få den gammle att öva på.
Den ska stanna och du ska få larm (HP-larm).
POE-olja tål att ha lite mineraolja i sig - dock helst inte mer än 5% då om det bli mycket mer så delar det upp sig.Detta innebär inte att oljorna slutar att fungera utan smörjningen fungerar som innan, men uppdelningen mellan oljorna kan ha betydelse i större kylmaskiner där större oljemängder kan samlas i olika utrymmen.---Om du fick HP-larm innan du har 'lättat på trycket' så kan det bero på R407C högre arbetstryck vid normaldrift gör att det ligger på gränsen för att lösa ut på en R290-justerad pressostat, som med R407C laddning nu har blivit för känslig och löser i förtid.Nu när du har 'lättat på trycket' för att slippa HP-larmen så kanske du nu har en underfylld system och därmed lägre prestanda än vad som var meningen med R407C. ---hur eller hur - vilket jäkla elände det har blivit och egentligen borde båda inblandade kylfirmorna byta din uteanläggning till en fungerande R290-fylld sådan av samma modell 'free och charge' med tanke på hur illa de har skött det hela - det är inte läge att vända på slantarna och försöka få den här affären att gå med vinst längre utan kort sagt borde de göra som japanska företag när man har gjort bort sig och där man byter ut grejorna utan frågor (ta tex Sony som bytte 100000-tals laptopbatterier för att några av dessa kunde självantända sig för att en maskin hade gjort tillverkningfel på en av cellerna i batteriet) och till stora internkostnader allt för att få detta ur världen, få kunden nöjd (tom. gott intryck över hur det hela sköttes till slut även om det kanske inte började så bra) och hela incidenten glöms bort av kunderna och företagen själva lär sig något av detta så att detta inte upprepas igen.
Det kan ju vara så att företaget/företagen är i ekonomiskt trångmål och helt enkelt inte kan hjälpa dig utan att det puttar dem över konkursens rand.Jag har i alla fall svårt att se några andra skäl till att de uppträder som de gör.
Dagens positiva händelse, mitt försäkringsbolag har idag meddelat mig att de kommer att driva frågan mot företag 2.En ny skadeanmälan har upprättats och nu ska anläggningen besiktigas av en annan oberoende reparatör.Försäkringsbolaget har bett företag 2 att göra en egen anmälan via deras ansvarsförsäkring då det kommer att riktas krav mot bolaget om det visar sig att de inte gjort rätt för sig och att de är skyldiga till skadan.Jag blev så otroligt glad, nu blir det lite jobbigare att hålla sig undan...