0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kollade nu och den har tagit 429kWh.Bor i Piteå
Någon som vet hur man enklast tar av fronten på utedelen? Locket har jag tagit bort tidigare men då såg jag inga skruvar eller dylikt som håller fast fronten. Jag misstänker att jag har fått is vid kompressorn och tänkte försöka komma åt att frosta av allt ordentligt en gång för alla.
Ta kort/foto av hva du finner der "inne" og legg ut på forumet.
Talar du om "en motor" som ett lågfrekvent buller, ungefär som om en lastbil stod på tomgång utanför huset så beror det nog på:Isbildning på fläktvingarna som ger en obalans som orsakar ett lågfrekvent buller.Det kan även ha bildats is mellan värmepumpens chassie och konsollerna, så att utedelens vibrationser fortplantar sig till huset.Är det ett högfrekvent ljud som är högre än normalt kan det bero på att det bildats is inuti värmepumpen, mellan själva kompressorn och chassiet, som gör att hela utedelen blir till en "högtalare" för kompressorns höga varvtal.
Utedelen skall luta så att vatten rinner bort från kompressorn, kompressorsidan skall alltså vara lite högre.Men de där kompressorerna låter faktiskt rätt högt när de går på full effekt. (Som de gör när du plötsligt ökar temperaturen)
Lägg mellan några brickor mellan vibrationsdämpare och konsoll, det är nog enklast.Om det inte räcker att lossa skruvarna i väggen och justera konsollerna på det sättet.Du borde inte behöva lägga om kabeln.