0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänkte skriva detta i första inlägget men avstod då detta inte var frågan: Öppna upp ett helt dörrhål mellan hall och kök så slipper du vandra runt hela huset för att bära in matkassarna till köket och du får en mycket bättre värmespridningin i köket Hatthyllorna kan du sänka lite om det blir kärvt med plats
Bra förslag där Råttan, nu har du fått honom att bygga om sitt nyköpta hus direkt.
Värmen flyttas om luften rör sej. I annat fall blir det en stor komfortskillnad mellan olika rum....en skillnad...som upplevs som kalldrag.Jag skulle absolut placera pumpen i det största rummet. Jag har ett antal pumpar i olika fastigheter....och vet hur oskönt det är att röra sej i ett hus som enbart värms av en hårblås.
Ett alternativ är ju värmeflyttare, men köp då en riktigt tyst sådan annars blir det aldrig att ni har den på.
Om du ska få in värmen i köket från hallen pratar vi inte ventilationshål utan snarare fönsterhål.. Kan faktist bli snyggt om du sätter in 2st ramar ex, 40x115cm som sitter dikt tak och givetvis utan fönster men ev med spalje liknande du har i trappen.. Bättre värmespridning än ett dörrhål
[klipp]Visst kan du få lite sämre COP p.g.a. det relativt lilla utrymmet i hallen, men väljer du en värmepump där du kan rikta luftflödet rakt ut framåt så kommer du att skicka iväg luften under taket med rätt hög hastighet, och kallare luft cirkulerar tillbaks i golvnivå.[klipp]
Ja, det är då mer eller mindre bestämt att ha innedelen ovanför hatthyllan. Efter inflyttning ska vi se på alternativ för att öppna upp till köket för att få en bättre cirkulation på luften.Alla innedelar kan alltså inte rikta luftflödet rakt ut framåt? Har du tips på några modeller jag kan titta närmare på? Jag sneglar tex redan åt ME:s nya modeller FH25/FH35.
OK det blir en FH35VEHZ, installerad i hallen vid ytterdörren. Öppnar även upp till köket när flyttdammet har lagt sig. Jag undrar; måste man ha en viss längd på slangpaketet? Montering av inne- och utedel hamnar på samma vägg, så jag antar att det kommer att bli ett väldigt kort avstånd mellan delarna.Jag gillar inte tanken på att ha en ful slang ihoprullad bakom utedelen.
Fin maskin Blev du tillfrågad om att sätta på stålfjädrar?Dom är så bra att det borde vara standard... Testa stålfjädrar innan du sätter den på markstativ är mitt tips, blir du inte nöjd köper jag fjädrarna av dig