0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får gärna förklara lite mer ingående på vilket sätt en tank ökar elpannesyndrom. Vad tror DU händer vid DUT i ditt exempel?? I övrigt. om man kan köra en underdimensionerad värmepump med normal tilltänkt drift utan tank och bara får 300kwh i spets så tycker inte jag att man ska ha en tank.
Vet inte hur man citerar, blir bara fel när jag gör det Så jag gör så här.I praktiken innebär detta att vi hela året kommer att behöva ladda tanken med 7 grader varmare vatten än om vi satt in en värmepump med lite mindre effekttäckning, och trimmat upp flödena så mycket vi kan utan att få negativa effekter från flödet, typ brusande rör/koppel och termostater.Kan vi göra det utan, och få ett deltaT på 7 grader över radiatorkretsen så kommer vi alltså att få ca 7 graders deltaT över både kondensor och radiatorkrets.Då besparingen är ca 3%/°C som vi kan sänka behovet av framledningstemp kommer alltså en mindre värmepump utan tank, med "trimmat flöde" i radiatorkretsen att gå 21% billigare än tanklösningen.Nej här har du fel Rickard, vi acckumulerar inte en enda grad om vi inte vill det. Man KAN välja att göra det ,men oftast inte.21% säger du, nej det blir det ju inte eftersom jag inte ackumulerar, i din hysteres anläggning blir det däremot så eftersom du går högt över bör. Jag kan ligga tight om jag vill, det kan inte du. Dessutom är risken för elpannesyndromet betydligt mindre MED tank än utan,, jag kan hålla höga flöden över kondensorn och minska lyftet. Mao tillåta en högre ink VB än du Det finns 2 bara 2 nackdelar med en tank, pengar och plats INGET annat gentemot en rackabang installation.Har man 300kwh i spets är den inte underdimensionerad, jag hade 2500 i spets , den var liten 300 är det inte. Det är typ 99,1 % energi täckningFår skriva mer sen,, måste dra och installera en UVL 300 med 140% effekt
Jag är dock benägen att hålla med dig, men samtidigt så blir det ju så fel att jag skall ge mig när det inte är jag som har fel.
Jag citerar mig själv:Vi antar att huset vid en specifik utetemp kräver en radiatormedeltemperatur på 40 grader, och med 7 graders deltaT skulle det innebära 43.5 vbf/36.5 vbr.Med systemet instrypt enligt "boken" så skulle det bli 50.5/29.5.I praktiken innebär detta att vi hela året kommer att behöva ladda tanken med 7 grader varmare vatten än om vi satt in en värmepump med lite mindre effekttäckning, och trimmat upp flödena så mycket vi kan utan att få negativa effekter från flödet, typ brusande rör/koppel och termostater.Kan vi göra det utan, och få ett deltaT på 7 grader över radiatorkretsen så kommer vi alltså att få ca 7 graders deltaT över både kondensor och radiatorkrets.Om det vid DUT behövs 64/57 på en värmepump kopplad direkt mot systemet så kommer värmepumpen inte att bli en elpanna, i vart fall inte om elpatronerna är av den mer civiliserade sorten som går in med 1 kW steg.På värmepumpen som går mot tank kommer värmepumpen att behöva jobba med 71/50 grader, vilket ytterst få värmepumpar klarar utan speciellt köldmedia, eller omjustering av kylkretsen.Risken att en tanklösning skall bli elpanna vid sträng kyla är alltså större.Och då har jag ändå inte tagit hänsyn till att de flesta som har en tanklsning troligen ligger några grader varmare än nödvändigt till tanken, för att termostaterna skall "fungera bra", alltså både kunna öka värmen om det känns kallt inne, och minska värmen om det blir för varmt.Detta är även förutsatt att det är korrekt installerat och injusterat, vilket ytterst få installatörer som jobbar med vanliga villainstallationer i Sverige skulle klara av att göra, så det blir väldigt många om och men.
Med 21 grader deltaT i radiatorkretsen måst du ladda arbetstanken med 7 grader varmare vatten, jämfört med om du kör med värmepumpen direkt mot radiatorkretsen med 7 graders deltaT, så är det, och det torde alla nog förstå, att debattera detta ytterligare ser jag som helt onödigt.En arbetstank, rätt installerad, och injusterad för optimalt ekonomisk drift ger en besparing, visst, men payoff-tiden blir lång och jag tror att det är ytterst få installatörer som kan justera in anläggningen på ett korrekt sätt.Riskerna för dyr drift med en tanklösning är stora om allt inte görs på rätt sätt, och som vanligt så är det oftast bättre ju enklare man kan göra saker och ting.För tiotusende gången, det finns fördelar (främst teoretiska) med en arbetstank, men det blir dyrt, skrymmande, mer komplicerat, och riskerna för feljusteringar som gör att värmepumpen hela året tillverkar onödigt varmt vatten är stora.Se bara på CTC, de har jobbat med inbyggd arbetstank i 20 år, och har ännu inte lyckats få det att fungera så bra som det borde - det är inte lätt, och jag vänder mig emot att det finns en grupp medlemmar som vill få det att framstå som något som alla borde ha.
Så du menar att jag skall låta Oraklet få stå oemotsagd när han påstår att en anläggning med 21 graders deltaT på radiatorkretsen inte kräver att värmepumpen arbetar med högre temp mot arbetstanken än om man kör med värmepumpen direkt mot radiatorkretsen, och med 7 graders deltaT.Skulle jag inte svara på ett sånt påstående så innebär det i min värld att jag har gett honom rätt. Och jag tror att många läsare skulle uppfatta det så också, de som inte själva kan räkna ut vad som stämmer alltså.
Du har missuppfattat mitt inlägg.c-c och Oraklet menar ju att man "aldrig" skall frångå de dimensionerade flödena.Därför sätter man in en tank.I mitt exempel så innebär det 0.14 l/s över radiatorkretsen och 0.42 l/s i den interna kretsen.Gör man så har man alltså gjort "rätt" enligt tidigare nämna experter.Min reflektion är då att detta innebär att man med värmepumpen, hela året, måste tillverka 7 grader varmare vatten (21% högre driftskostnad) jämför med att man sätter in en aningen klenare värmepump och ökar flödet över radiatorkretsen istället, så att man får 7 graders deltaT när kompressorn går.Detta gör alltså att en värmepump som går direkt mot radiatorkretsen får 21% effektivare drift än vad den "korrekt" utförda installationen ger.Nu finns det ju en mängd olika plus och minus med de olika lösningarna, och jag vet att mitt "effektivare" förslag kommer att gå med relativt höga övertemperaturer när effektbehovet är litet, så några 21% skillnad blir det inte i praktiken.Dock ökar risken i 21°C-deltaT-exemplet avsevärt risken för att värmepumpen skall bli en elpanna, och speciellt då i system som är av högtemptyp, med klena radiatorer.Det finns alltså inte en lösning som fungerar i alla lagen, ibland fungerar det perfekt med ett högre flöde och en värmepump med 70% effekttäckning (ger ca 200-300 kWh eltillskott/år) ibland kan man rädda upp funktionen med högre flöde även om radiatorkretsen inte ursprungligen designats för det, ibland behövs större radiatorer, och ibland kan arbetstank vara en bra lösning.Jag menar att jag är nyanserad när jag rekommenderar det ena eller det andra, men c-c och Oraklet har ju liksom bara ett läge i debatten, det ska in en tank, punkt slut.Och då blir det bråk, eftersom det finns hur många exempel som helst på väl fungerande anläggningar som inte har tank.