Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Debatt om reklam, moderering och regler.  (läst 46076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #90 skrivet: 08 oktober 2012, 16:28:58 »
Är det detta som är (på en 1245):

Meny 5.1.3 - max diff. framl.temp.
max diff. kompressor
Inställningsområde: 1 – 25 °C
Fabriksinställning: 10 °C
max diff. tillsats
Inställningsområde: 1 – 24 °C
Fabriksinställning: 7 °C
Här ställer du in max tillåten differens mellan beräknad
och aktuell framledningstemperatur vid kompressor- respektive
tillsatsdrift.

Ovanstående är från Nibes manual.

Ex.
Om börvärdet är 30 grader och inställt värde på hysteres är 13 grader så tvångsstartas kompressorn om returtempen går under 17 grader.
Om ärvärdet på vbf (med kompressorn i drift) går över 43 grader så tvångsstoppas kompressorn genom att värdet för gradminuter nollas.

Har man ett väl injusterat system så kommer en styrning/störning från denna parameter att göra att det blir kallt i huset, och risken är då stor att husägaren ökar kurvan eller förskjutningen för att få det varmare - det finns massor av exempel på detta.
Det man istället bör göra är att säkerställa flöden och balans i systemet, och ställa upp värdet för hysteres så att det aldrig mer stör.

Vill man kan man även ställa det så att det normalt aldrig påverkar, men nyttan av det är så förvinnande liten att det är onödigt att satsa tid och engagemang på att debattera detta.
Blir det nåt galet i anläggningen som gör att man har nytta av hysteres så anser jag att det är bättre att huset får bli för kallt eller för varmt, det gör att man kollar vad problemet egentligen är, istället för att "nödstoppen" skall gå in och ta över regleringen.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #91 skrivet: 08 oktober 2012, 16:32:29 »
ja, det är det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #92 skrivet: 08 oktober 2012, 16:34:27 »
Om jag har 50/30 på radiatorerna så måste ju VP producera minst 50 °C.
Kör jag då med  dt 7 på VP blir ju det 50/43 vilket är avsevärt högre än vad jag skulle ha om jag körde  dt 7 mot raddarna också.
Vad jag inte riktigt förstår är varför man vill köra VP med mycket högre flöde, givet samma framledning ökar ju COP med lägre retur så det är väl ändå bättre att köra VP på  dt 20 om det inte går att ha högre flöde i radiatorerna.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #93 skrivet: 08 oktober 2012, 16:42:59 »
Om flödet du nämner, 0,42lps, är det som ska användas i den yttre kretsen så förefaller det dumt att ligga med 0,14 på rad sidan och 0,42 på VP sidan. Med en tank kan vi ligga precis så högt som systemet tillåter utan att för den sakens skull störa värmepumpens flöde.

Om systemet inte klarar mer än 0,14 så är det bara med en tank vi kan tillgodose ett behov vars effekt kan levereras av en värmepump som kräver mer än 0,14lps.

Dvs om systemet inte klarar mer än 0.14 så kan vi inte hävda att vi skulle få 7 grader lägre kondensering med en värmepump. Vi kan bara konstatera att om vi ska ha 7K i delta över VP så är begränsningen i det fallet en värmepump som ger 4kw. Om systemet är begränsat till detta flöde så kan vi med en större värmepump och en arbetstank täcka mycket mer av effektbehovet utan några andra förändringar än att vi sätter dit en tank.

Nu vet jag ju inte vad det faktiska flödet som är möjligt i detta imaginära system. Men vart gränsen än är utifrån kapacitet till avgiven effekt, flöde och vattenvolym - där ska värmepumpen utan tank dimensioneras. Vill man ha mer effekt än så behöver man en tank.

Du missförstår mig igen.
Experterna påstår att man SKA justera in flödet enligt dimensioneringen, och då blir det ju alltid (i princip) nödvändigt med en tank.
Erfarenhetsmässigt kan vi ju se på alla de som skrivit i forumet under årens lopp att det som regel går mycket bra att justera upp flödet för att få den deltaT som VP-tillverkarna rekommenderar.

Med detta som ingång i diskussionen så blir fallet DT21 i radiatorkretsen för att få en medeltemp på radiatorn som är t.ex. 40 grader.
Radiatorns medeltemp avgör uteffekten.
Om vi istället struntar i tanken och lyckas trimma upp flödet så att deltaT blir 7 grader över radiatorkretsen så kan vi köra med 43.5/36.5 på värmepumpen.
Skillnaden i framledningstemp mellan värmepumpen när den kopplas och justeras enligt experterna, och mig, är att värmepumpens börvärde ligger 7°C högre i fallet med arbetstank.
För att få deltaT 21 grader över radiatorerna måste vi köra ut 50.5 och få tillbaka 29.5, och värmepumpen måste då arbeta med vbf/vbr över kondensorn på 50.5/43.5°C.
Anledningen till detta är enkel, för att kunna köra ut 50.5 grader till radiatorerna så måste värmepumpen producera så hög temp, och VP-tillverkaren vill ha (t.ex.) deltaT 7 över kondensorn för maximal COP.

Hoppas detta gav dig ett tydligare svar också Ville.
Visst blir kanske COP bättre om man har stor deltaT även över kondensorn, men jag förutsätter att tillverkarnas rekommendation om flöde/deltaT är sådant att värmepumpen skall få maximal COP utifrån de bestyckningar och justeringar som gjorts på maskinen i fabrik.
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 17:32:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #94 skrivet: 08 oktober 2012, 16:59:51 »
Rickards exempel med dT-siffror, antaganden om VB vid DUT och så vidare förstår jag. Ditt svar på detta Oraklet är mest fylld med vinkande gubbar. Vore trevligt om du Oraklet kunde visa siffror på samma vis som Rickard på hur verkligheten ser ut enligt dig ...?
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #95 skrivet: 08 oktober 2012, 17:26:57 »
Oraklet bad mig radera hans konto redan för en vecka sedan, jag hade hoppats att det inte skulle bli nödvändigt, men nu har jag stängt av honom på obestämd framtid.
Är det någon som har synpunkter på detta så vill jag att de framförs via PM eller e-post, inte i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #96 skrivet: 08 oktober 2012, 18:02:01 »
Självklart förstår jag att du vill att synpunkter tas via PM, men jag trotsar lite ändå mest för att Oraklet själv skall kunna läsa detta:

Eftersom han själv ville detta så är det väl inget att orda om, men om han ångrar sig så hoppas jag (och tror) att du släpper in honom igen.
Oraklets frånfälle är en förlust för forumet och även om ingen ensam är oumbärlig för forumet så hoppas jag att han vill släppas in igen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #97 skrivet: 08 oktober 2012, 18:34:26 »
Du missförstår mig igen.
Experterna påstår att man SKA justera in flödet enligt dimensioneringen, och då blir det ju alltid (i princip) nödvändigt med en tank.
Erfarenhetsmässigt kan vi ju se på alla de som skrivit i forumet under årens lopp att det som regel går mycket bra att justera upp flödet för att få den deltaT som VP-tillverkarna rekommenderar.

Med detta som ingång i diskussionen så blir fallet DT21 i radiatorkretsen för att få en medeltemp på radiatorn som är t.ex. 40 grader.
Radiatorns medeltemp avgör uteffekten.
Om vi istället struntar i tanken och lyckas trimma upp flödet så att deltaT blir 7 grader över radiatorkretsen så kan vi köra med 43.5/36.5 på värmepumpen.
Skillnaden i framledningstemp mellan värmepumpen när den kopplas och justeras enligt experterna, och mig, är att värmepumpens börvärde ligger 7°C högre i fallet med arbetstank.
För att få deltaT 21 grader över radiatorerna måste vi köra ut 50.5 och få tillbaka 29.5, och värmepumpen måste då arbeta med vbf/vbr över kondensorn på 50.5/43.5°C.
Anledningen till detta är enkel, för att kunna köra ut 50.5 grader till radiatorerna så måste värmepumpen producera så hög temp, och VP-tillverkaren vill ha (t.ex.) deltaT 7 över kondensorn för maximal COP.

Hoppas detta gav dig ett tydligare svar också Ville.
Visst blir kanske COP bättre om man har stor deltaT även över kondensorn, men jag förutsätter att tillverkarnas rekommendation om flöde/deltaT är sådant att värmepumpen skall få maximal COP utifrån de bestyckningar och justeringar som gjorts på maskinen i fabrik.

Det är inga experter vad jag sett som sagt att ett system ska köras på ett flöde annat än det som är optimalt utifrån förutsättningarna. Det dessa experter brukar mena är att man ofta tar för givet att ett systems värmeavgivande kapacitet, flöde och vattenvolym inte är ett problem, även om det exempelvis är  mycket gammalt och designat utifrån helt andra förutsättningar än de som en värmepump trivs bäst med.

Om ett system kan köras i 0.3lps så ska det så klart köras i just 0.3lps och inget annat.

En husägare skall inte behöva acceptera ljud från radiatorer/koppel eller ventiler.

Ingen tycker att man ska installera en tank och sänka flödet bara för att :)
Det ger bara dåligt COP.

I mitt system har jag bedömt att jag skulle, med purnya raddar och feta rör, kunna köra en 12kw värmepump utifrån ett flödesperspektiv. Det skulle inte bli bra utifrån ett effektperspektiv. Jag skulle få många för många start stop och skulle behöva en arbetstank eller volymtank ändå (vet ni hur många trådar som finns på detta forum per år ang volymtank... det är också en tank). Skulle jag gå ner på 8kw skulle jag kunna använda en del termostater och få en normal drift och jag skulle få en del spets så klart.

Det enda jag försöker hävda från mitt håll är att en värmepump skall inte bara dimensioneras utifrån husets effektbehov. Den skall också dimensioneras utifrån värmesystemets kapacitet och egenskaper i övrigt. Att ta för givet att "det funkar ändå" och sedan försöka lösa problemet genom att göra långtgående förändringar av inställningarna i värmepumpen anser inte jag är optimalt.

Jag tycker man ska läsa mitt inlägg tidigare i tråden där jag tar ett exempel med en bergvärmeinvestering. Nu hade den riktigt dåliga förutsättningar vilket innebar att värmepumpen som förvisso sparade in MASSOR av pengar under sin livstid fortfarande hade ganska mycket spets.

En tank är ofta en bra lösning i:
-Äldre hus med högt effektbehov och gamla radiatorsystem
-Även nyare hus där man vill värma källare/badrum etc även sommartid
-Husägare som vill slippa allt vad spets heter, garanterat.
-Husägare som vill ha full flexibilitet med avseende på användande av exempelvis termostater
-Husägare som vill skapa förutsättningar för längsta möjliga livslängd på värmepumpen
-Hus där den tillgängliga vattenvolymen är låg
-Hus som vill uppnå en hög verkningsgrad över året med luft/vatten
-när man vill kombinera flera värmekällor

I normalfallet kommer en 60-70% dimensionering med markvärme utan tank fungera fint. 

I de övriga fallen kommer någon typ av tanklösning (buffer/ack/arbets/volym osv) krävas för att kunna matcha husets/husägarens krav.


Personligen pushar jag för 100% dimensionering, även om jag inte alltid rekommenderar detta.
Huruvida det kräver en tank är olika från fall till fall.   

Att som rickard ta upp löjeväckande exempel där man i ena fallet, i samma hus, kan köra en värmepump med över 0.4lps men med tank bara får köra 0.14 lps och använda detta som ett exempel på att en tank ger sämre COP för att man får 7 grader högre kondensering är ju så långt i från att vara relevant eller bidragande till en diskussion man kan komma. Lika löjligt är det att hävda att Oraklet och CC alltid säger att man ska köra det flöde som ett system är designat för. Dom tar upp riskerna och förklarar att det inte man inte kan ta för givet att det går. Jag får då anta Rickard att du tycker att man ska skita i dessa risker och bara köra på för det brukar fungera? Och annars kan vi ju alltid öka GM och hysteres och tro att detta är bra utifrån ett elpannesyndrom :) 

Jag tycker man ska sluta upp med cowboyfasonerna och börja behandla värmesystem som ett område som förtjänar lite respekt. Folk kan faktiskt med små medel få mycket bättre anläggningar med lång livsläng, hög effekttäckning och god besparing utan att behöva förändra sina egna vanor eller värmepumpens driftförhållanden.

Att sedan folk ändå väljer att gå en annan väg är ju inget man kan göra åt. Det är precis som sobris som säger att man ska 60 grader ut på VV. Kanske inte alla lyssnar men synpunkterna har i alla fall kommit fram och folk är vuxna nog att ta egna beslut. Jag har själv förändrat min syn på VV massor efter alla inlägg från sobris. Jag kan tycka vissa saker är lite pekfinger i luftenvarning men någonstans tar jag till mig och förstår bättre vad jag gör när jag själv väljer att frångå vissa av rekommendationerna.

Det sitter en timer på moderna VVC pumpar. Du får inte använda den. Det är inte tänkt att den ska användas. Precis som att det går att ställa hysteresen till 25. Det är inte designat att användas så men visst. Vill du så går det. Du väljer själv. Är det bättre med 15 grader över bör än 30 starter per dygn 2-3 månader per år? Inte vet jag. Vet någon annan med bestämdhet? Är det ok att tycka olika? Eller blir man utkastad då? Hur långt vågar jag gå i mitt prat kring tankar. Det är ju ok att säga att jag tycker inte lika. Jag förväntar mig inte att Rickard ska tycka som jag. Det är OK ändå!
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 18:52:25 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #98 skrivet: 08 oktober 2012, 18:46:29 »
Vill bara tillägga att en arbetstank är en bra lösning när man vill kombinera flera värmekällor tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #99 skrivet: 08 oktober 2012, 19:04:15 »
Än en gång, jag har aldrig påstått att arbetstank eller volymtank är skadligt eller dåligt om det installeras och trimmas in rätt.
Det enda jag sagt är att det inte är lösningen i alla lägen, eller nödvändigt i alla lägen.
I en sansad debatt kan man ju diskutera detta, och komma till konsensus.

Att jag tog upp mitt exempel med 0.14 vs 0.42 l/s beror på att c-c gjort det när han försvarar arbetstanken, i vart fall jag har definitivt fått för mig att det skall vara en mycket speciell anläggning innan c-c installerar en värmepump utan tank, och att han väldigt sällan justerar in flöden för annat än vad systemet är dimensionerat för.
I de exempel han anfört så verkar ju 0.14/0.42 vara det normala - så därför använda jag dessa värden.
Jag kan naturligtvis ha uppfattat detta fel, eller så har c-c överdrivit för att klargöra sin ståndpunkt.

Det jag vet med säkerhet är att det i de flesta fall brukar gå få upp flödena i "problemanläggningarna" som dryftas här i forumet så att deltaT blir bra utan att det blir sus och buller från rör, koppel eller radiatorer.
Jag har aldrig påstått att det går i alla anläggningar.

Innan Oraklet började skriva här använde vi ofta ett husmorsknep om det var osäkert vilka flöden som systemet var designat/inställt för.
Tillför med elpatron 6 kW till radiatorsystemet, mät deltaT, och se vid vilken temperatur returen slutar stiga.
Med dessa värden kan man rätt lätt se om det går sätta in en värmepump med en viss effekt utan att deltaT eller vbf blir så höga att det behövs en tank, eller att det behöver göras något åt radiatorkretsen.

Att Oraklet i alla ämnen där han blandar är aktiv skall upplysa om det omöjliga i att ge andra råd än en tanklösning hjälper ingen, nästan, utan skapar bara dålig stämning - främst för att han inte har förmågan eller viljan att förklara sig, och ta till sig av andras synpunkter.

Det skulle aldrig falla mig in att stänga av t.ex. Rinnan, visst, du debatterar, men du håller dig i alla fall från rena personangrepp, och då ser jag inga problem med detta, dessutom så försöker du ju förstå, och om vi andra inte förstår det du vill säga så försöker du igen, tills vi är eniga.
För de som läser Oraklets sista inlägg är det ju rätt enkelt att förstå skälen till avstängningen.
Hade det varit ett undantag från honom att uttrycka sig så hade det varit OK, men när det är mera regel än undantag så finns det bara en sak att göra, tyvärr.
Jag kan erkänna att jag uttryckt mig klumpigt mot honom också, men jag har å andra sidan aldrig påstått att jag kan ta hur mycket skit som helst utan att själv reagera.

Ingen kan ha missat att jag anser att en arbetstank i många fall kan vara bra, och spara in sig, men att det i många fall inte är nödvändigt, och att vinsten med en tank ofta är så pass dålig att payoff-tiden blir lång.
I exemplet där vi nu diskuterar en bostadsrättsförening anser jag att det verkar vara uppenbart att en tank behövs, och tjänar in sig på väldigt kort tid.
Så jag är absolut ingen rabiat tankmotståndare, även om vissa vill få det att se ut så, och är beredda att offra sitt medlemskap i forumet för att göra detta in absurdum.
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 20:24:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #100 skrivet: 08 oktober 2012, 19:11:21 »
Vad är det du säger  dontknow   Varför skulle vi ladda tanken med 7 grader  dontknow
Vi laddar inte en enda grad, varför skulle vi det  :)  CTC, du kan ju inte jämföra det med det jag pratar om, de gör VV i sin tank och det görs inte i detta exempel.

Det du pratar om är att det fungerar att bara stoppa in en maskin oavsett storlek och köra med 7 K i DT över systemet oavsett hur det ser ut  ::)  Det gör det ju inte för det mesta. Med en tank kan vi ha samma kurva som alltid och fullt flytande kondensering med säkerställda flöden för maskinen som alltid har optimala förutsättningar att arbeta emot.

Nu säger du - det finns massor av exempel där det funkar.  Men gör det det då? Hur är det med hysteres och GM och dessa saker.

71-50  dontknow  vad svammlar du om  dontknow Större risk för elpanna med tank  :-))  Termostaterna fungera bra??, vad har dem med detta att göra dontknow.  Det är inte svårt att ställa in systemet med en tank, sorgligt att du sågar en hel bransch :::_) Skulle inte en VVS tekniker kunna ställa in ett flöde :o

Vi rekommenderar inte att en tank ska in överallt, det beror på förutsättningarna och önskemålen. Men eftersom de flesta har ett äldre hus och vill ha en stor maskin så blir den generella rekommendationen i dessa fall att man kopplar in en tank för att VP ska fungera optimalt och att man slipper problem.

Du kan ju inte jämföra på det sätt du gör :::_)   Det är bra gjort att på 10 år, med medlemmar som ACE, CC,PerJ Adam Fjaestad, mfl mfl  ha lärt sig ,,,ingenting :o  För så ser det ut när du säger så här Rickard, du vet inte hur saker ska fungera, för då skulle du inte sagt detta.

Jaja vi får väl lägga ner denna diskussionen, det verkar ju som om medlemmarna är nöjda med felaktiga råd och bara tycker att man är tjatig och vill bråka för att man berättar hur saker och ting fungerar. Man trodde ju att man ville veta hur saker och ting fungerar, men tydligen är så inte fallet. ???

Kom ner hit Rickard, så kan jag bevisa för dig hur saker funkar, jag kan visa dig på 20 olika ställen mellan 8 kw och 300 kw att det fungerar EXAKT så som jag säger, men det vågar du inte eller hur ::)  Förresten så postar nog inte Labold för att han numera har en UVL tank och har fått en kurs i hur saker fungerar, så han vet nu att det var så som jag sa ;)

Finns inga hemligheter vet du Rickard, bara att höra av dig om du vill lära dig lite :) :)   wave

Är det detta som är det sista meddelandet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #101 skrivet: 08 oktober 2012, 19:14:57 »
Ja, det stämmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #102 skrivet: 08 oktober 2012, 19:26:34 »
Mycket tankar om tankar här, lägger till en till tanke om tankanvändning.
Från 1 okt så kan man välja timdebitering även om inte alla elleverantörer är färdiga med det än.
Med den möjligheten så borde det vara intressant att värma upp en tank när taxan är låg och använda den värme man köpt billigt den tiden då taxan är högre.
Hur skulle ni designa en sån möjlighet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #103 skrivet: 08 oktober 2012, 19:31:09 »
Jag tror inte att det lönar sig.
1. Energiförluster
2. Sämre COP om du skall ladda ett energilager med hög temp.

Det skall vara rätt stor skillnad i pris innan det lönar sig, jag gissar på att det kostar ca 30-50% mer att toppladda en ack än att (normalt) köra flytande i takt med förbrukningen av energi. (3% sämre COP/grad varmare vatten man gör)
Om prisskillnaden är stor kunde man tänka sig att ladda en tank just innan det blir högtariff, men som sagt, jag tror det blir svårt att räkna hem.
Fast iofs, om COP är 3.0 så får man ju räkna med att det bara kostar 1/3-del av den energi som de facto genereras...

Vet du nåt om prisskillnaderna?
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 19:33:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #104 skrivet: 08 oktober 2012, 19:43:53 »
Timmätning ska användas till att ladda VV och elbil på natten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!