0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte att det lönar sig.1. Energiförluster2. Sämre COP om du skall ladda ett energilager med hög temp.Det skall vara rätt stor skillnad i pris innan det lönar sig, jag gissar på att det kostar ca 30-50% mer att toppladda en ack än att (normalt) köra flytande i takt med förbrukningen av energi. (3% sämre COP/grad varmare vatten man gör)Om prisskillnaden är stor kunde man tänka sig att ladda en tank just innan det blir högtariff, men som sagt, jag tror det blir svårt att räkna hem.Fast iofs, om COP är 3.0 så får man ju räkna med att det bara kostar 1/3-del av den energi som de facto genereras...Vet du nåt om prisskillnaderna?
Jaja vi får väl lägga ner denna diskussionen, det verkar ju som om medlemmarna är nöjda med felaktiga råd och bara tycker att man är tjatig och vill bråka för att man berättar hur saker och ting fungerar. Man trodde ju att man ville veta hur saker och ting fungerar, men tydligen är så inte fallet.
Kom ner hit Rickard, så kan jag bevisa för dig hur saker funkar, jag kan visa dig på 20 olika ställen mellan 8 kw och 300 kw att det fungerar EXAKT så som jag säger, men det vågar du inte eller hur Förresten så postar nog inte Labold för att han numera har en UVL tank och har fått en kurs i hur saker fungerar, så han vet nu att det var så som jag sa Finns inga hemligheter vet du Rickard, bara att höra av dig om du vill lära dig lite
Så du menar att jag skall låta Oraklet få stå oemotsagd när han påstår att en anläggning med 21 graders deltaT på radiatorkretsen inte kräver att värmepumpen arbetar med högre temp mot arbetstanken än om man kör med värmepumpen direkt mot radiatorkretsen, och med 7 graders deltaT.Skulle jag inte svara på ett sånt påstående så innebär det i min värld att jag har gett honom rätt. Och jag tror att många läsare skulle uppfatta det så också, de som inte själva kan räkna ut vad som stämmer alltså
Ja, till skillnad från Oraklet, kan ju faktiskt "erkänna" att en tanklösning är bra i vissa fall.Det enda jag säger är att det inte finns någon automatik med att det blir bra (att man sparar pengar) i alla lägen.
Det finns 2 bara 2 nackdelar med en tank, pengar och plats INGET annat gentemot en rackabang installation.Har man 300kwh i spets är den inte underdimensionerad, jag hade 2500 i spets , den var liten 300 är det inte. Det är typ 99,1 % energi täckning
Och när detta också resulterar i att personen till slut kapitulerar och snarare erbjuder en utbildning så får man sparken. Det tycker inte jag är särdeles juste. Men jag kanske är ensam om detta. Who knows.
Nu var ju mitt exempel ett exempel, just för att förtydliga på vilket sätt en värmepump som går mot ett radiatorsystem med stor deltaT riskerar bli en elpanna.Jag angav flöden, deltaT och det var rätt uträknat - allt för att alla skulle kunna förstå att om man istället för att kontrollera/testa/räkna fram vilket det maximala flödet är bara går på dimensioneringsprotokollet från "1967" när ett 80/60-system dimensionerades och justerar in flödet efter det kommer att få problem med dålig COP och elpannesyndrom.I Oraklets och i viss mån cocacolas argumentation används ju just detta som ett exempel som ett bevis för att arbetstank behövs, t.ex i gamla 80/60-system.Mitt exempel var alltså ett exempel på hur den typen av system inte fungerar bra med värmepump även om du sätter in en arbetstank, det blir en elpanna när det blir kallt.Rätt väg att gå är istället att verkligen utvärdera vilket flöde man kan köra med, och om det inte räcker för att undvika elpannesyndromet vid DUT så måste avspeglingsytorna utökas, det hjälper inte med en tank.Att då mena att exemplet inte alls visar på att det kan bli problem i system som har stor deltaT och en arbetstank, var dels felaktigt, och troligen medvetet missuppfattat - för att kunna angripa mig på alla upptänkliga sätt.Det naturliga hade varit att civiliserat debattera frågan, och försöka ta reda på vad jag ville visa på (om han nu inte förstod det), eller i vart fall ha rätt i sin kritik.Nu gjorde han (som vanligt) varken eller, utan han vräkte ur sig i vanlig ordning.Att han bjuder in mig på en utbildning är bara ytterligare ett sätt att kränka mig, och att försöka få mig att framstå som okunnig när jag vet rätt bra, och så även meddelat i forumet, vilka fördelar det finns med arbetstankar i olika fall.Just när det gäller exemplet med hög deltaT/lågt flöde vs låg deltaT/högt flöde som du nämner i ditt tredje citat så torde det väl vara uppenbart att den värmepump som går med ett 7 grader högre börvärde fortare blir en elpanna, så där förstår jag inte alls vad du menar.Att han slår bort detta som osanning eller svammel eller vad han kallar det är fel.Ju större deltaT, desto högre börvärde, och desto vanligare är det med elpannesyndrom, och mitt exempel visade detta på ett mycket tydligt sätt.Sen kan man ju alltid problematisera huruvida det går få till ett 4 gånger högre flöde eller ej, men det gör man ju normalt inte om någon ritar upp ett tydligt exempel för att klargöra en tes?För att klargöra detta en gång för alla, mitt exempel var just ett exempel, för att klart och tydligt visa på vikten av högsta möjliga flöde i ett system som värms av en värmepump.Oraklets kärlek till tankar har ju ofta försvarats just med att man skall kunna köra lägre flöden, men ändå spara pengar, mitt exempel visar ju på ett extremt tydligt sätt att så fort man sänker flödet, så tvingas man höja kurvan, och COP blir sämre, och elpannesyndromet kommer närmare.Jag påstår inte att man skall tok-öka några flöden, och få problem med oljud, jag argumenterar bara för att flöde är viktigare än tank, om flödet inte räcker, då kanske man behöver en tank, eller en mindre värmepump.Nu är det ju trots allt inte så att Oraklet är avstängd för att han har en annan uppfattning än mig, det finns det många som har, i vitt skilda frågor - utan att bli avstängda eller ens varnade.Han har blivit avstängd för att han upprepade gånger brutit mot en mängd punkter i regelverket.Detta skadar forumet, och driver bort folk, och jag har tagit beslutet att stänga av honom på obestämd framtid.Jag är naturligtvis beredd på att andra kan hoppa av som en följd av detta, och det ser jag inga större problem med.Detta inte sagt för att jag VILL att någon skall hoppa av, men för att jag har förståelse för att så kan ske.För övrigt så håller jag självkart med dig Rinnan om att din drömanläggning också är min.Så där har vi ingen olika uppfattning.Det enda jag begär är att man på ett civiliserat sätt skall kunna diskutera för och nackdelar med olika upplägg.
Egen avdelning för dignitärer eller dylikt tror jag är väldigt dåligt för forumet då mycket av expert-snacket nog skulle hamna där och för mig som är intresserad av att lära mig, nyfiken och vill läsa om det är en katastrof. Jag vill inte hoppa in i ännu en tråd som består av 'hur djupt ska jag borra' och få samma svar som jag läst 10 gånger, jag vill få ta del av nyanser, prat om klimatskal, luftfuktigheten är högre vid kusten, jahaa, du bor högt på ett berg då kanske det här är bra och så vidare. Detaljer detaljer, annars blir det tråkigt för mig som återkommande besökare.Jag tror också att Rickard hade blivit avstängd av Rickard av samma anledningar som Oraklet blivit avstängd om inte Rickard varit Rickard. Om ni förstår.
Jag känner att det blir väldigt svårt att debattera för- respektive nackdelar med en tank i fall man hävdar att den skapar ett problem med elpannesyndrom och dåligt COP genom att i ett och samma system köra en värmepump med ett flöde om 0.4 och en annan med 0.14. Skillnaden som uppstår ligger i flödet och inte tanken. Om systemet inte kan köras fortare än 0,14 så är inte ovan exempel acceptabelt på något sätt. *punkt* Om systemet kan köras på 0.4 utan negativ konsekvens så förefaller det dumt att då välja att köra det på 0.14 och jag kan inte se framför mig att någon skulle välja att göra så. Exemplet skulle innebära att en installatör väljer att köra ett lägre flöde än det som går och då är det fel på injusteringen och inte tanken i sig. *punk*Här håller jag med oraklet i hans ganska sakliga sammanfattning. Det finns inga andra nackdelar med en tank annat än priset och utrymmet den kräver. (kanske finns det fler men det är ändå en ganska bra indikation som till på köpet understryker detta med priset som brukar vara exempelvis rickards främsta anledning till att försöka undvika en sådan, vilket man så klart kan ha synpunkter kring men svårligen kan hävda är fel) Att en tank inte hör hemma i alla installationer är en lika god sanning som den som säger att inte alla system lämpar sig utan tank. Och denna förefaller det finnas ganska stort konsensus kring även om läget invid vilket en tank rekommenderas infaller dock vid olika tillfällen beroende på vilken medtod, erfarenhet och målgrupp man har (med målgrupp menar jag huruvida man exempelvis har ett funktionsansvar gentemot en husägare som investerar 150-250k i en värmeanläggning eller om man som medlem på detta forum rekommenderar någon som står inför köpet av en värmepump). Att använda sig av exempel som det du gör för att därmed hävda att en tank skulle öka elpannesyndrom och resultera i sämre COP, när det i realiteten är tvärt om, är ju en lite underlig argumentationsteknik som till på köpet är ganska svår att sakligt bemöta, då framställan inte är sakligt korrekt i sig självt.Om du i stället tar ditt exempel och säger att, "givet att systemet visade sig kunna hantera ett flöde på 0.4 så blir tanken en onödig investering". och det blir väl svårt för någon att bemöta med tanke på att det är ett korrekt uttalande som till på köpet framför din ståndpunkt att en tank i många fall är en onödig investering som genom sitt höga inköpspris försämrar besparingspotentialen för många kunder. Sedan kanske inte jag håller med.. men det blir ju svårt att hävda att exemplet eller slutledningen är fel. Det blir smaken/syftet som avgör. Jag kan hävda att i fallet med tanken hade vi kunnat ha mer effekt och sluppit spets. Vi hade kunnat köra termostater och källarraddarna på sommaren samt att vi eventuellt hade fått en bättre livslängd och lägre förbrukning genom dessa åtgärder. Detta hade du kunnat säga att det möjligtvis är korrekt men att du inte håller med eller att jag inte kan bevisa det.
Jag är en privatperson David. Jag får inte säga något alls,då flyger man ur forumet
Du har inte förstått vad jag sagt om flöden, men det är väl humbug som vi bara kan strunta i.Täta ut det är inte mina ord Danfoss talar om för mig att göra detta. Men danskar vet väl inget.Jag är ju bara en oseriös röris som vill lura i folk att köpa oviktiga saker och inte en seriös forumägare som är allvetande.Jaja nu blir man väl avstängd igen då, så som du brukar lösa dina konflikter eller hur RickardVarför börjar du bli otrevlig som en barnunge för??? Du kan väl fråga som en normal människa istället. Tyck vad du vill, men varför försöker du tysta ner mig? Förstör jag folks liv eller ngt eller?
Du tycker att det är Rickard som är duktig alltså, som hjälpt så många Jag tycker att detta forum inte skulle vara någonting och förmodligen skulle det inte funnits utan de engagerade medlemmar som står för merparten av all trafik och svar på frågor. Om vi ser till dagens forum så vore det stendött och det skulle bara vara Rickard VP åsikter utan Smurfen, Fattiglapp,Rinnan, CC osv. Samma sak har det varit hela tiden och vissa som CarlN har bidragit enormt. Rickard skapade forumet och gjorde ett kanonjobb på alla sätt och vis. Men utan mixen av Rinnan,CC xxargs,smurf,Joka, vad vore det då?I mitt fall fanns en tid då jag var i stort sett synonym med Thermia på detta forum, fick 100 tals PM och mail från folk som tackade för hjälp eller ville ha hjälp. Så till och med jag har kanske gjort lite bra för Rickard, fick man för det då? -Håll tyst,tyck som jag eller surfa en annan site Därför har den frekvens som man tidigare gav råd och tips i, gått ner. Dessutom blir man straffad direkt om ger samma råd upprepade gånger eftersom man då har baktankar och reklam som motivation. Att tex rekommendera något som man gillar, det går inte alls för sig, men tex för Smurfen går det alldeles utmärkt att säga att Nibe är fint ( klart han ska säga det,, han har en som funkar kalas för honom) men om en installatör säger att det eller det fabrikatet är bra holy shit!! PM direkt Cougar, Måle10,Lexus,CC,Tobocop mfl. Detta är grymt duktiga installatörer som VET vilka grejer som är bra och mindre bra, de vet det eftersom de jobbar med och felsöker dessa maskiner varje dag. Ska inte dem då dela med sig av detta? De är vanliga människor som vill hjälpa till precis som CarlN och Roland. Det är därför det känns fel att dessa medlemmar som byggt upp detta åt Rickard blir varnade eller bannlysta om de inte håller med Rickard i allt han säger, så som du gör Tågråttan.