0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mina 3kw till pump värmer faktiskt mina 180kvm förbannat bra.Men ingen av er skulle ha tagit i den med tång ens en gång.Edit: det är en NIBE.
Accepterar? är jag på gränsen nu igen alltså Bevisen har jag inte, inte så att de övertygar dig. Men jag vet att märke X reglerar ångan till 4K öH medans märke Y gör detsamma till 8K ÖH. Detta är mkt för mig. Märke Z har täta ut faktor 1K medans märke A har samma värde 3KDetta är bara mina observationer, samt information jag fått tilldelat av runt 11 kyltekniker som jag har nästintill daglig kontakt med. Sedan så delar jag med mig av detta till folk på forumet och de får göra vad de vill med denna information.Precis som det står betraktaren fritt att köpa min eller dina argument. Du har ju din uppfattning baserad på vad du sett på din maskin och de erfarenheter du skaffat dig genom forumet samt felsökning av maskiner på diverse ställen.Vem har rätt vem har fel? Jag vet vad jag tycker och du vet vad du tycker. Sedan får folk sålla själva, det kan vi inte råda över. Jag har inga problem med att du säger vad du tycker, varför år jag inte säga vad jag tycker? Eller tolkar jag ditt förra inlägg lite knasigt nu, om så är fallet glöm vad jag sa
Effektbehovet har bara att göra med isolering, inte val av värmepump.Med en "bättre" värmepump hade du kanske som mest kunnat spara någon hundring mer/år.Hade det kostat 20 000 kr mer hade du aldrig tjänat in det.
OK jag menar så här, folk vill bara ha billigt och struntar i om det faktiskt fungerar så bra, vilket ju är barockt ingen köper en BMW och när den toppar 70 på motorvägen så bryr man sig inte. Men i värme världen så är det tyvärr så. Fryser man bara inte och det kostar så lite som möjligt så är det kanon, detta är verkligheten.Undrar varför det blir svårare för konsumenter att hitta kompetenta installatörer Såna som hittar fel på maskiner och inte bara försöker ta in den deg som man "förlorade" vid den billiga installationen.Smurf varför förknippar du mig med Thermia i varje tråd? Jag har inga aktier där, det är bara ett fabrikat vars maskiner jag köper i villa installationer. I fastighetsvärlden räcker dem ofta inte till riktigt.
Den filosofiska frågan är då: Är värmepumpar bilar eller klockor ... (Det är lurigt med liknelser, man tror att de påverkar sakfrågan, men det gör de ju egentligen inte alls!)/E
För att presentera kalla fakta vill jag redogöra för COP för två olika populära värmepumpar.Nibe 1245 8kWCOP enligt EN255 är 5,01Thermia Optimum G2 8 kWCOP enligt EN255 är 4,88Kan du oraklet förklara för mig hur det kan komma sig att Nibe har bättre COP än Thermia trots att de är "sämre uttätade"?
Jag är ju bara en oseriös röris som vill lura i folk att köpa oviktiga saker och inte en seriös forumägare som är allvetande.Jaja nu blir man väl avstängd igen då, så som du brukar lösa dina konflikter eller hur RickardVarför börjar du bli otrevlig som en barnunge för??? Du kan väl fråga som en normal människa istället. Tyck vad du vill, men varför försöker du tysta ner mig? Förstör jag folks liv eller ngt eller?
Du har inte förstått vad jag sagt om flöden, men det är väl humbug som vi bara kan strunta i