0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ovanstående är från Nibes manual.Ex.Om börvärdet är 30 grader och inställt värde på hysteres är 13 grader så tvångsstartas kompressorn om returtempen går under 17 grader.Om ärvärdet på vbf (med kompressorn i drift) går över 43 grader så tvångsstoppas kompressorn genom att värdet för gradminuter nollas.Har man ett väl injusterat system så kommer en styrning/störning från denna parameter att göra att det blir kallt i huset, och risken är då stor att husägaren ökar kurvan eller förskjutningen för att få det varmare - det finns massor av exempel på detta.Det man istället bör göra är att säkerställa flöden och balans i systemet, och ställa upp värdet för hysteres så att det aldrig mer stör.Vill man kan man även ställa det så att det normalt aldrig påverkar, men nyttan av det är så förvinnande liten att det är onödigt att satsa tid och engagemang på att debattera detta.Blir det nåt galet i anläggningen som gör att man har nytta av hysteres så anser jag att det är bättre att huset får bli för kallt eller för varmt, det gör att man kollar vad problemet egentligen är, istället för att "nödstoppen" skall gå in och ta över regleringen.
Om flödet du nämner, 0,42lps, är det som ska användas i den yttre kretsen så förefaller det dumt att ligga med 0,14 på rad sidan och 0,42 på VP sidan. Med en tank kan vi ligga precis så högt som systemet tillåter utan att för den sakens skull störa värmepumpens flöde. Om systemet inte klarar mer än 0,14 så är det bara med en tank vi kan tillgodose ett behov vars effekt kan levereras av en värmepump som kräver mer än 0,14lps. Dvs om systemet inte klarar mer än 0.14 så kan vi inte hävda att vi skulle få 7 grader lägre kondensering med en värmepump. Vi kan bara konstatera att om vi ska ha 7K i delta över VP så är begränsningen i det fallet en värmepump som ger 4kw. Om systemet är begränsat till detta flöde så kan vi med en större värmepump och en arbetstank täcka mycket mer av effektbehovet utan några andra förändringar än att vi sätter dit en tank. Nu vet jag ju inte vad det faktiska flödet som är möjligt i detta imaginära system. Men vart gränsen än är utifrån kapacitet till avgiven effekt, flöde och vattenvolym - där ska värmepumpen utan tank dimensioneras. Vill man ha mer effekt än så behöver man en tank.
Du missförstår mig igen.Experterna påstår att man SKA justera in flödet enligt dimensioneringen, och då blir det ju alltid (i princip) nödvändigt med en tank.Erfarenhetsmässigt kan vi ju se på alla de som skrivit i forumet under årens lopp att det som regel går mycket bra att justera upp flödet för att få den deltaT som VP-tillverkarna rekommenderar.Med detta som ingång i diskussionen så blir fallet DT21 i radiatorkretsen för att få en medeltemp på radiatorn som är t.ex. 40 grader.Radiatorns medeltemp avgör uteffekten.Om vi istället struntar i tanken och lyckas trimma upp flödet så att deltaT blir 7 grader över radiatorkretsen så kan vi köra med 43.5/36.5 på värmepumpen.Skillnaden i framledningstemp mellan värmepumpen när den kopplas och justeras enligt experterna, och mig, är att värmepumpens börvärde ligger 7°C högre i fallet med arbetstank.För att få deltaT 21 grader över radiatorerna måste vi köra ut 50.5 och få tillbaka 29.5, och värmepumpen måste då arbeta med vbf/vbr över kondensorn på 50.5/43.5°C.Anledningen till detta är enkel, för att kunna köra ut 50.5 grader till radiatorerna så måste värmepumpen producera så hög temp, och VP-tillverkaren vill ha (t.ex.) deltaT 7 över kondensorn för maximal COP.Hoppas detta gav dig ett tydligare svar också Ville.Visst blir kanske COP bättre om man har stor deltaT även över kondensorn, men jag förutsätter att tillverkarnas rekommendation om flöde/deltaT är sådant att värmepumpen skall få maximal COP utifrån de bestyckningar och justeringar som gjorts på maskinen i fabrik.
Vad är det du säger Varför skulle vi ladda tanken med 7 grader Vi laddar inte en enda grad, varför skulle vi det CTC, du kan ju inte jämföra det med det jag pratar om, de gör VV i sin tank och det görs inte i detta exempel.Det du pratar om är att det fungerar att bara stoppa in en maskin oavsett storlek och köra med 7 K i DT över systemet oavsett hur det ser ut Det gör det ju inte för det mesta. Med en tank kan vi ha samma kurva som alltid och fullt flytande kondensering med säkerställda flöden för maskinen som alltid har optimala förutsättningar att arbeta emot. Nu säger du - det finns massor av exempel där det funkar. Men gör det det då? Hur är det med hysteres och GM och dessa saker.71-50 vad svammlar du om Större risk för elpanna med tank Termostaterna fungera bra??, vad har dem med detta att göra . Det är inte svårt att ställa in systemet med en tank, sorgligt att du sågar en hel bransch Skulle inte en VVS tekniker kunna ställa in ett flöde Vi rekommenderar inte att en tank ska in överallt, det beror på förutsättningarna och önskemålen. Men eftersom de flesta har ett äldre hus och vill ha en stor maskin så blir den generella rekommendationen i dessa fall att man kopplar in en tank för att VP ska fungera optimalt och att man slipper problem.Du kan ju inte jämföra på det sätt du gör Det är bra gjort att på 10 år, med medlemmar som ACE, CC,PerJ Adam Fjaestad, mfl mfl ha lärt sig ,,,ingenting För så ser det ut när du säger så här Rickard, du vet inte hur saker ska fungera, för då skulle du inte sagt detta.Jaja vi får väl lägga ner denna diskussionen, det verkar ju som om medlemmarna är nöjda med felaktiga råd och bara tycker att man är tjatig och vill bråka för att man berättar hur saker och ting fungerar. Man trodde ju att man ville veta hur saker och ting fungerar, men tydligen är så inte fallet. Kom ner hit Rickard, så kan jag bevisa för dig hur saker funkar, jag kan visa dig på 20 olika ställen mellan 8 kw och 300 kw att det fungerar EXAKT så som jag säger, men det vågar du inte eller hur Förresten så postar nog inte Labold för att han numera har en UVL tank och har fått en kurs i hur saker fungerar, så han vet nu att det var så som jag sa Finns inga hemligheter vet du Rickard, bara att höra av dig om du vill lära dig lite