0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kosterfiskarn, hysteres är ett värde som stoppar maskinen om den går 10 grader över bör (thermia std värde,, det var 7 förut) blir det sedan 10 grader för kallt spå ÄR gentemot BÖR så starar den på det. Om den stoppar på hysteres så har den inte räknat hem integral(GM) ännu och vi har ett underskott i huset,, nu går du och höjer kurvan annars fryser du och problemet blir egentligen bara större. Hysteres är ett värde, ett B larm den stoppar på det, men man behöver inte återställa det. Det ger en indikation om att grejerna inte mår bra. Är osäker exakt hur Nibe gör, men förmodligen samma.
Ovanstående är från Nibes manual.Ex.Om börvärdet är 30 grader och inställt värde på hysteres är 13 grader så tvångsstartas kompressorn om returtempen går under 17 grader.Om ärvärdet på vbf (med kompressorn i drift) går över 43 grader så tvångsstoppas kompressorn genom att värdet för gradminuter nollas.Har man ett väl injusterat system så kommer en styrning/störning från denna parameter att göra att det blir kallt i huset, och risken är då stor att husägaren ökar kurvan eller förskjutningen för att få det varmare - det finns massor av exempel på detta.Det man istället bör göra är att säkerställa flöden och balans i systemet, och ställa upp värdet för hysteres så att det aldrig mer stör.Vill man kan man även ställa det så att det normalt aldrig påverkar, men nyttan av det är så förvinnande liten att det är onödigt att satsa tid och engagemang på att debattera detta.Blir det nåt galet i anläggningen som gör att man har nytta av hysteres så anser jag att det är bättre att huset får bli för kallt eller för varmt, det gör att man kollar vad problemet egentligen är, istället för att "nödstoppen" skall gå in och ta över regleringen.
Jag fattar så här: en on/off-VP går med en variabel hysteres (avvikelse från börvärdet på värmbärartempen) beroende på omständigheterna inställda gradminuter och husets och VP ingyggda egenskaper. Det som Nibe (och andra) kallar hysteres är egentligen gränsen för maximal hysteres uppåt och neråt
Rickard, är du helt säker på att du skulle resonerat på precis samma sätt ang. tank och termostater om du istället hade ett välisolerat hus i södra Sverige?
I ett välisolerat hus krävs mindre effekt, och nyttan med en tank torde bli mindre.En arbetstank är bra om man vill ha hög effekttäckning, problemet är bara att det tenderar bli så pass dyrt att folk inte väljer den lösningen.Visst skulle jag i alla inlägg kunna rekommendera en arbetstank, och förklara fördelarna med detta, men jag tror ändå inte att så många skulle välja den lösningen, dels för att det blir mer komplicerat, men främst för att det blir dyrare.Om vi dessutom lägger till det faktum att i princip ingen installatör rekommenderar tank, eller vet hur det fungerar, eller hur det skall ställas in - så kan den typen av råd ge köparna problem att ens hitta en installatör som vill räkna på en sådan anläggning.En okunnig installatör som installerar en arbetstank kan innebära skyhöga temperaturer, med dålig COP som följd.Som några av er säkert har noterat har jag på senare tid börjat förklara vad fördelarna med en arbetstank är i vissa fall, problemet är dock att det är väldigt svårt för oss här i forumet att veta i vilka hus det "krävs" en tank, och i vilka det fungerar bra utan tank.I fall som dessa kan man välja att göra som Oraklet, att alltid rekommendera tank, och såga lösningar utan tank.Eller förklara fördelarna, och vad som kan inträffa om du inte sätter in en tank.I de allra flesta fallen kan man få en värmepump att fungera bra utan tank, men COP blir lite sämre än om man sätter in en tank.Det kan nog t.o.m bli som Oraklet skriver 1.0 COP sämre, alltså en besparing som under vissa tider på året är 25% mindre än med tank, Skulle det vara lika dåligt hela säsongen skulle det innebära att i normalvillan (23 000 kWh för värme och vv/år) upp till ca 2000 kWh mer el/år.Då de dåliga effekterna av tanklösa system avtar i takt med effektbehovet, och största delen av förbrukningen sker när effektbehovet är stort blir skillnaden inte så stor, 500-1000 kWh/år är min bedömning, och det ger en payoff-tid på ca 10-20 år i normalfallet.Det som gör att de flesta inte väljer tankösningen är nog en kombination av att det komplicerar det hela, det blir dyrare, och det är svårt att hitta installatörer som kan/vill eller vågar räkna på jobbet.Det är bättre med tank, men det behöver inte nödvändigtvis löna sig.
Det skulle inte förvåna mig om det vore mer väl investerade pengar att köpa en luftvärmepump som sköter värmen så länge det är plusgrader ute, med en COP på över 5.0...
Jag förstår inte frågan, det var ju inte bara ett scenario.Det jag menar är bara att det inte är så lätt att man alltid kan säga att det blir större besparing med en tank.Jag vill även påstå att vad radiatorkretsen en gång i tiden dimensionerades för inte alls behöver betyda att man inte kan köra med högre flöden om man vill, det avgörs ju när man ser anläggningen.Baserat på erfarenheten från detta forum verkar det vara extremt få som har några större problem att komma upp i de flöden som VP-tillverkarna rekommenderar i sina radiatorsystem, och dessutom utan att det uppstår besvär med brusande rör/koppel/termostater. Det är speciellt riskfyllt att rekommendera en tanklösning i system som kräver höga framledningstemperaturer, det ökar risken för elpannesyndrom om man har stora krav på hög vbf samtidigt som man justerar in flödet för hög deltaT.I den typen av system kan det vara mer prisvärt att satsa pengarna på modifieringar i radiatorkretsen som gör att behovet av hög vbf och hög deltaT försvinner.
Hej!Om det är BÄTTRE investerade pengar att köpa en LLVP som komplement till en underdimensionerad BVP anläggning än en tank, kan jag inte svara på, men att den sänker elförbrukningen (LLVP+BVP jämfört med enbart BVP) VET jag. Jag kör med enbart LLVPn från ungefär mitten av april till mitten av oktober (BVPn gör då enbart VV) och kör resten av året med LLVPn samt BVPn på en så låg kurva som möjligt för att hålla temperaturen i utrymmen som inte nås av LLVPn (tvättstuga, grovingång och garage) på en anständig nivå. Inget eltillskott här inte! I mitt fall stod valet mellan att uppgradera radiatorsystemet och en LLVP och jag valde det senare alternativet.Vänligen / Gunnar