0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Största temperaturavvikelse från nominelltvärde för värmebärare (VB) innan tvångsstyrningav värmepumpen sker.Grundinställning: 13.Inställningsområde: 3 – 25.
En sak som är intressant här är du oftast utgår från din egen anläggning ( fullt naturligt) och då ställer vi oss frågan - hur många har 45 grader fram vid dut -40 ( typ det eller) Det är du och Rinnan som har det, ytterst få andra. Vi vet nu att vatteninnehållet är sekundärt och avspeglingen det primära( finns en tråd att läsa annars ) Detta är anledningen till att dina grejer funkar bra ändå, du speglar bort det mesta. Inte många som konverterar får radiatorer som är 264% av behovet i ett givet rum när de köper en konvertering för ett fast pris. Det är nästan så att Rinnan har problem åt andra hållet Normalt får man raddar som täcker 95% ungefär och här kan problemen komma smygande. Har man ett radd system redan så kan det bli som för en kund jag var hos i Sthlm,, han gick 14K över. Han får cirka 1 för lite i cop hur mkt blir det på 20 år???Och det stora flertalet har redan ett befintligt lågflöde system, jackar jag på en 10 i det systemt så går den med 1 i cop för lite samt att jag aldrig får ut all den effekt jag köpt, flödet tillåter det inte. Kosterfiskarn, hysteres är ett värde som stoppar maskinen om den går 10 grader över bör (thermia std värde,, det var 7 förut) blir det sedan 10 grader för kallt spå ÄR gentemot BÖR så starar den på det. Om den stoppar på hysteres så har den inte räknat hem integral(GM) ännu och vi har ett underskott i huset,, nu går du och höjer kurvan annars fryser du och problemet blir egentligen bara större. Hysteres är ett värde, ett B larm den stoppar på det, men man behöver inte återställa det. Det ger en indikation om att grejerna inte mår bra. Är osäker exakt hur Nibe gör, men förmodligen samma.
Om vi istället gör 45 i snitt fast vi borde gjort 35 så blir det 1,02 sämre med samma cykel i övrigt. varför inte tillse att vi kan få ut det maskinen kan ge Vill vi ha en billig investering så får man i dessa fall välja en liten, kanske 4 kw maskin, det är ändå bara det du får ut