Okej.
Vi kör kakelugn (cronspis) med fri tillgång till ved. Så då kanske luft-luftvärmepumpen bidrar så pass lite med värme att det inte gör stor skillnad för elräkningen?
Det är intressant och nyttigt att lära sig lite så jag passar på att ställa frågor:
Timerfunktionen - ja eller nej? Har läst något om att det inte är lönsamt ur elförbrukningperspektiv att nyttja detta?
Vid min enkla uppmätning av luft-temp så har jag avläst ett minvärde på 12,5 grader ut från innedelen. Är detta konstigt eller är det typ den avfrostningen du nämner som gör att den spottar ut så kall luft en kort stund?
Ska läget "heat" endast skicka ut luft som värmer och att den således inte bidrar så mycket om kakelugnen ger nog med värme? Skulle jag då kunna ställa in luft-luftvärmepumpen på 18 grader och att den då endast stödvärmer kakelugnen? Jag behöver inte oroa mig för att den kyler ner med 18 grader som måltemp?
Frugan hörde något pluppande/gurglande ljus från den igår i samband med att det kom sval luft från den. Kan detta vara någon underhållsprocess?
Tacksam för all lärdom jag får del av!!
God jul