0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om flödet är samma i båda kretsarna, och skiktningen i tanken fungerar så kommer tanken inte att ackumulera någon värme annat en en liten aning i toppen.Men rent teoretiskt så laddas inget alls in i tanken.I praktiken är det väl i princip aldrig riktigt samma flöde.
När jag skrev 5K respektive 10K så syftade detta till en indikation av dubbla flödet på rad mot VP. I ett system där värmepumpen är direktkopplad mot radiatorerna så kommer en flödesförändring påverka värmepumpens delta. I ett system med separerade flöden kan vi påverka den inre och yttre kretsen "oberoende" av varandra.
under tiden jag funderar. Hur mycket längre blir körningen i ditt exempel genom att tanken är där, jämfört med om den inte varit där.
Som jag ser det förlänger vi gångtiden genom att den effekt som inte avges går tillbaks till tanken. Precis som om flödesbalansen hade varit motsatt, att VP direktladdade tanken, kommer en punkt där temperaturen i tanken är så pass hög att framledningsökningen resulterat i ett GM 0.
Jag klarar inte riktigt av att tänka ut hur det blir.