Jo visst kan jag hålla med och jag tror som sagt att detta är någon tankejuvel från en diskussion kring fast kondensering typ. Vem vet kanske inte ens radiatorsystemet hämtade på samma nivå och så vidare.
Tanken var väl att erbjuda bästa möjliga förhållande för båda sidor om tanken. Vilket borde vara fallet då, givet att vi inte pratar om flytande kondensering. Dvs vi maximerar värmeavgivningen på raddar genom att ha så högt flöde vi kan och vi ger värmepumpen bästa förutsättningar utifrån sitt perspektiv.
Men nu när vi pratar om flytande, vilket i alla fall varit min avsikt hela tiden, så inser jag så klart att det inte blir fördelaktigt utifrån ett COP perspektiv. I ett fall med flytande kondensering har jag fel när jag säger att detta skulle vara det effektivaste sättet. Däremot vidhåller jag att COP förlust till trots har vi fortfarande en förlängd gångtid och färre starter med än utan tank. Dvs tanken fyller sin funktion. Om vi av någon anledning behöver ha ett högre flöde på radkretsen så kan vi det.
Utifrån mitt perspektiv och de man normalt sett stöter på är ju förhållandet lyckligtvis alltid det motsatta. Vi vill ha högre flöde över vår stora fina VP än radkretsen.
Sådant som då kan bli intressant att fundera över är huruvida det finns en gräns som man inte bör överskrida.
En gräns vid vilken flödet på radiatorsidan om än inte är högre än VP men tillräckligt högt för att laddningen blir i det närmaste obefintlig eller att vi riskerar tappa i COP genom utblandning. Men så vitt jag kan tänka fram... så blir COP risken 0 och bara en faktor att väga in så fort flödet är högre på rad-sidan.
Ju snabbare vi kör, utan att vara högre på radsidan än VP, desto mindre kommer vi ladda tanken även när lågt effektbehov föreligger.
Här skulle min rekommendation vara att inte fokusera på detta utan sätta ett flöde som är väl avvägt för radiatorsystemet, så länge det är lägre än VP flödet... och i stället styra mängden laddning med GM.