0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Om värmepumpen laddar 10kw och radiatorsystemet hämtar 5kw så buffrar tankenDet finns en punkt vid vilken flödet i förhållande till tankstorleken omöjliggör full funktion. exempelvis i fall en radiatorcirkulation innebär att allt vatten i tanken har konsumerats. Då har vi inte längre någon möjlighet att buffra värme. Det har vi i och för sig säkert men i alla fall inte i en stor utsträckning. Jag har två olika farter som jag testar lite mellan. 0,4lps och 0,5lps. I det ena fallet hämtas allt vatten ur en tank på 300l på 9 minuter och i det andra på 12,5 minuter. Om du visualiserar systemet i funktion med genomskinliga frontar och fryser allt. Sedan sätter du på i 1 sek och stoppar igen. För att det inte ska existera en dialog kring två olika saker vill jag att du läser min post noggrannare. Jag har inte påstått att jag laddar MER än med en volymtank. Jag skrev att det föreföll vara det effektivaste sättet att ladda till lägsta möjliga kondenseringstemperatur.
enligt mina beräkningar stämmer inte detta. Det mest optimala förefaller vara ett lågt flöde över värmepumpen och ett högt flöde över radiatorkretsen. I alla fall teoretiskt. Och då speciellt utifrån att kunna ladda så mycket som möjligt med lägsta möjliga kondenseringstemperatur.