0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Går det verkligen att injustera en arbetstank så att systemet blir mer effektivt än ett välavvägt system med bara en vp och rätta radiatorer eller golvvärmerör och ev en volymtank? Alla former av strypningar och blandningar kostar ju, beroende på att en vp vill ha lägst möjliga temp in, och ge lägst möjliga temp ut.
Ok nu förstår jag frågan hela vägen. Har man tänkt på fördelarna respektive nackdelarna innan man tar beslut om huruvida man skall installera en Volymtank eller en arbetstank. Jo det får man väl hoppas på. Utifrån ett inköpsperspektiv skiljer det ju inte så mycket, om man nu kommit fram till att man ska ha en tank. Det blir en extra CP. Vad gör en värmepump när den tillför mer än den förbrukar? I praktiken sker en kortslutning. Så till vida att radiatorn inte kan avge den effekt den får. Det går tillbaks till värmepumpen. Precis samma sak sker i en tank. Om du har ett högre flöde på värmepumpen än du har på radiatorn så kommer tankens returtemperatur gå upp före radiatorns, och vice versa. Skillnaden med tanken är att vi samtidigt har laddat tanken med övereffekten och denna kan vi plocka ut över tid. Vi har fått en längre körning och vi har längre tid till nästa start.Om din erfarenhet kring detta skiljer sig från min får du gärna förklara lite närmare exakt vad det är som du upplever händer.
Men om flödena är lika i interna som externa kretsen laddas väl inte arbetstanken och gör egentligen ingen nytta förrän termostaterna stänger antal start stopp borde inte minska är flödena likvärdiga bör det vara bättre att köra med volymtank förutom att man inte kan ha termostater överallt eller
jo men gubbar. Även om flödet är det samma hela tiden så laddas tanken ändå i fall systemet inte gör av med den tillförda effekten
jo men gubbar. Även om flödet är det samma hela tiden så laddas tanken ändå i fall systemet inte gör av med den tillförda effekten Precis som i fallet med volymtanken (som till och med sitter i SERIE) så kyyyyyler vi returen I övrigt håller jag med rickard om att det är lite för betyngande att fundera över vilket som är bäst på att buffra värme, om nu detta är huvudsyftet.