0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
För att få bästa möjliga funktion bör du försöka trimma in anläggningen med alla termostater fullt öppna, när du fått kurva och förskjutning så pass bra att du har en jämn rumstemp oavsett utetemp kan du åter aktivera rumstermostaterna.
Hur många procent kostar det att ha en arbetstank jämfört med ett system utan, uppskattningsvis, i runda tal? Förutom att den är dyr i inköp och installation, så blandar den ju flödena. Detta borde man kanske tänka på innan man beslutar om UKV eller arbetstank
Jag menar så här att om man kopplar in en arbetstank så förlorar man väl i effektivitet, om man hade klarat sig med en utjämningstank. Eftersom en arbetstank blandar flödena, det kommer man ju inte ifrån. Dels på returen, kommer radiatorvattnet med 25 grader och tar med sig lite från tanken så att vp:n får 28 grader in så kostar det ju, om det inte är nödvändigt. Och om radiatortilloppet behöver 35 grader, men vp:n jobbar kontinuerligt över den tempen, och tanken blandar ner det till 35, så kostar det också, min undran är hur mycket vanligtvis? eller är jag ute och cyklar