0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så du menar att jag skall låta fel bli rätt bara för att cocacola skall må bra?
Om delta t är konstant oavsett framledningstemperatur, varför är då tempkurvan avsedd för framledningsgivare brantare än kurvan avsedd för returgivare
Gick inte att få fram skriv delen på paddan där av blev det bara infogat!I min Roman står ledorden och vad dom betyder . det står skillnaden på utrycken och vad dom menas i VVS sammanhang.Det står vad man Måste göra för att en injustering Just ska vara "Advekat" .Det står när man kan kalla det för Delta över en radiator och inte.Du mäter delta över tillförd effekt ! Med det du förespråkar.Skillnaden mellan "redneck" reglering och en vvsares är att vi får inga driftproblem .Mattematik stämmer . och det finns beskrivet i inlägget. Jag mår fint , Jag är tuffare en dom flesta tror (grym film replik)Må Bra Rickard , Det är ett av mina ledord. Lyckligt Gift (jag blev nog vald av den snällaste/trevligaste/attraktivaste kvinna som finns , hon har släpat på mig i 19 år), Gryyym dotter(ooh vilken vvsare hon kommer bli. Hon har redan besiktat en del anläggningar med mig ) Och sen få jobba och förstå sitt Arbete till på köpet... Varje dag skiner solen på mig Oavsett väder ute för någonstans där ovanför molnen skiner solen .Hur är det själv ?cocacola
Mäter man bara en temp är det det ända det är också bara vad det är.
Tidigare i denna tråd. Samt i den nya tråden som rickard skapade med mitt inlägg i går och de inlägg som kommer i den tråden.. så tycker jag det framgår med sådan logisk och mattematisk fröjd just varför det är så viktigt att en radiators delta kan mätas, beräknas och beskrivas på så många olika sätt. Allt beroende på vilken anläggning man mäter i, om vi pratar om momentana mätvärden. Till de mer dimensioneringsrelaterade värdena, som också går att mäta upp aldeles utmärkt, även om det kan vara lite svårare i vissa typer av anläggningar. Vi kan mäta vilken effekt vi tillför en radiator Vi kan mäta vilken effekt en radiator avger Vi kan mäta deltat med avsikt att med exempelvis termometer i en onoff anläggning justera in flödet över radiatorn. Vi kan mäta deltat med avsikt att utvärdera huruvida effekten som avges är i linje med den dimensionering vi gjort eller den förväntan vi har. När vi ändrar flödet påverkar vi hur mycket effekt radiatorn avger och detta i sin tur vilken framledning som krävs för att få samma effekt som vi fick vid en högre framledning och ett lägre flöde. Alla dessa olika mät- och dimensioneringsvärden hänger i hop och är användbara på olika sätt. Viktigt att komma i håg är ju också att olika anläggningar kommer mäta upp olika momentana värden. I rickards anläggning ser verkligheten ut på ett sätt. I min på ett annat. Och i en invertermaskin på ett tredje sätt. Detta måste man vara ödmjuk inför när det kommer till dialoger kring momentant uppmätta deltan - eller observationer vad man nu månde kalla det för. Utöver faktiska observationer finns det en fysisk verklighet. Den där oavsett vad du eller jag mäter upp berättar vad som händer i bakgrunden. Förstår man det, vilket vi alla ju gör, ja då blir också förklaringsmodellerna bättre. Jag har svårt att se att det egentligen finns en konflikt. Konflikten uppstår när man vill avkräva någon att skriva under på en viss verklighetsbild. Jag har inga problem med att skriva under på att ett uppmätt delta över en radiator i ett fast instrupet 2-rörssystem med värmepump ser ut precis så som Rickard beskriver det när värmepumpen går. Och om ni läser några poster bakåt i tiden i denna tråd så ser ni att jag samtidigt kan ta upp ett otal exempel på hur andra som mäter exakt samma värde kan få ett annat resultat. Då är det viktigt att OCKSÅ kunna förhålla sig till de bakomliggande modellerna. Exempelvis den som säger att vid ett oförändrat flöde kommer deltat över en radiator öka med framledningen. I alla system sker detta och i vissa system maskeras det på grund av hur effekten distribueras.
Jag håller med om detta, i allt utom ett, att du i sista meningen skriver: Exempelvis den som säger att vid ett oförändrat flöde kommer deltat över en radiator öka med framledningen.För de som mäter på sin radiator stämmer inte detta påstående (eller i vart fall extremt sällan, du vet vad jag menar) utan blir obegripligt om vi inte kan hitta ett sätt att formulera detta på ett sätt som gör det omöjligt att missförstå.Jag anser att det vore mer rätt att skriva att värmeavgivningen ökar, än att skriva att deltat över radiatorn ökar, den typen av skrivning fungerar för radiatorer i system med 1-rör, två-rör, on/off-värmepump och invertervärmepumpar.Det stora problemet, som jag ser det, är att cocacola och Oraklet verkar vägra acceptera att ett momentant mätvärde på in/utlopp på en radiator alls kan benämnas för deltaT.
Jo det är klart men det är därför jag skriver "vad det ska tjäna till" för alla har vi olika förutsättningar och tror det är svårt att få 2st hus lika och få samma resultat om vi nu skulle mäta.Och i teorin kan vi säkert få lika men i verkligheten kanske det inte stämmer och jag förstår vad du och cc menar men som sagt det beror även på förutsättningar.
Dom accepterar nog att ett uppmätt värde kallas för ett delta. Jag har i alla fall inte sett någon av dom påstå att så inte är fallet. Du skriver rickard att problemet är att en värmepumpsägare kan bli satt på pottan i fall någon pratar om att deltat över en radiator ökar med framledningen och att dom själva sedan inte kan mäta upp detta. Jag säger att detta är inte ett problem. För det finns väldigt många som på samma sätt kan bli bortkollrade i fall man statiskt anser att ett delta är alltid samma oavsett framledning. För det kan ju inte alla mäta upp heller. Jag har tagit upp ett stort antal sådana exempel. Där ditt exempel på ett uppmätt delta, som är helt korrekt, kommer se annorlunda ut för andra personer. Ett riktigt bra sådant är luft/vatten killen vars delta en vinterdag kan förändras under ett och samma dygn. Vi har inget annat val än att acceptera att ett uppmätt delta över en radiator kommer se olika ut i olika typer av anläggningar samt att det kommer att ge olika typer av underlag beroende på hur och när man mäter. Det är inte konstigt och det är detta som gör att vi ibland kommer missförstå varandra om vi inte samtidigt är ganska tydliga med förutsättningarna.