0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, men underskrift har du på det, men jag tvekar om du får det från c-c, skulle han hålla med om detta har vi dock tagit ett stort kliv mot konsensus.Sen tycker jag att du är slarvig när du säger att deltat över radiatorn ökar, för det beror vilket delta man menar, det uppmätta, eller det som beror på ökad värmeavgivning - och det måste definieras, det finns ingen av dessa två olika deltaT som kan anses vara mer rätt, de används för att beskriva olika saker.
David . eftersom temperatur differansen /flödet är ställd som beskriven och blir samma temperaturer så är den densamma , efter som det är svaret på lyftet över kondensorn i dom driftfallen ,,, Och inte Deltat/avspeglingen över radiatorn. (Värmesystemet specifika avspeglingsyta i ett hus) läs min tråd , där står en så bra förklaring jag klarar att ge.så ja det håller jag med och har heller inte sagt något annat,cc
Hur tolkar ni när jag skriver,vi diskuterar inte kondensorns avgivna effekt , vi diskuterar värmesystemet ? i mitt 2 timmars mastodont inlägg förklarar jag skillnaden om varför man inte kan och i vilka applikationer man kan kalla det för delta över en radiatorEn inreglering av värmesystem hänger på att balansen är den samma . Har ett par raddar byts ut måste deras deltan /flöden räknas om för att passa mot dom gamla.. Finns inte en yta i ett advekat beräknat system som släpper mer energi en nödvändigt för att upprätthålla ställda hygienkrav och kravet på en så låg energi förbrukning som möjligtccDavid . eftersom temperatur differansen /flödet är ställd som beskriven och blir samma temperaturer så är den densamma , efter som det är svaret på lyftet över kondensorn i dom driftfallen ,,, Och inte Deltat/avspeglingen över radiatorn. (Värmesystemet specifika avspeglingsyta i ett hus) läs min tråd , där står en så bra förklaring jag klarar att ge.så ja det håller jag med och har heller inte sagt något annat,cc
Jag vill på intet sätt verka bråkigt, men kan du förklara vad det är du håller med om, är det:Ett uppmätt deltaT är ett deltaT, och man kan i vissa situationer säga att deltaT över radiatorn är 10 grader, även om det är ett uppmätt deltaT och alltså inte avser avspeglad deltaT?Eller håller du med om det du skrivit i ditt tvåtimmarsmastodontinlägg, för där kan i vart fall jag inte se att du accepterar uppmätt deltaT som ett deltaT som man kan använda sig av.Och jag har verkligen lusläst det inlägget.
Jag kan bara konstatera att Rickard med största sannolikhet kan skriva under på att deltat över en radiator ökar med framledningen och att CC kan skriva under på att det uppmätta deltat kan vara stabilt trots att framledningen ökar.
Ok det känns ju bra! Och jag håller med om att det verkar vara den tillförda effekten som styr i detta fallet. Jag kunde notera att framledningen ökade på värmepumpen så det verkar som att inte all effekt avges. Misstänker att det finns en teoretisk gräns här när värmepumpen inte längre orkar och då borde det enligt mina tankar bli så att tillförd och avgiven effekt sammanfaller. Men nog om detta. Jag har ju svårt att reproducera exakt detta själv med mitt system, men nu är jag och meckar hos grannen som behöver hjälp, och mitt syfte är i just detta fallet inte att ta reda på den avgivna effekten utan att få reda på vilket flöde radden har över sig. Och nu menar jag inte vilket flöde i liter per sekund utan vilket flöde i förhållande till mina (edit: jag menar grannens..) andra radiatorer, radiatorernas inbördes flödesförhållande så att säga. Grannen har bett mig justera in alla hans radiatorer så att dom är likvärdigt inställda. Han kommer därefter göra mindre justeringar för att hantera eventuellt felaktigt dimensionerade radiatorer i förhållande till behovet. Han har skruvvred utan markering och fasta lägen och jag har inget specialverktyg eller tabeller och ska jag vara ärlig känner jag att jag saknar kompetens för att sätta mig in i allt det där Min plan är medelst en termometer mäta tillopp och retur invid radiatorn och till synes är deltat jag mäter helt stabilt så länge kompressorn går. Så vitt jag kan se borde jag då kunna nå ett hyfsat resultat den här vägen genom att löpande justera alla radiatorer tills jag uppnår samma delta över alla. Vad tror du? skulle detta kunna vara en framkomlig väg för mig nu när jag ska över till grannen. Om inte blir jag nog alla fall bjuden på kaffe och bulla
jag uppfattar det snarare som att du kanske inte får det svar du söker för att det för motparten förefaller så löjligt att behöva bekräfta för någon att en skillnad mellan två uppmätta temperaturer kan få kallas för ett delta.