0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
KAnske vore det bäst att ta bort slutparagrafen helt och hållet men i alla fall jag fortsätter att ordbajsa..... Jag har spenderat mängder av tid framför realtidsloggar till min värmepump. Jag kan konstatera att inte ens mot en tank är deltat helt stabilt. I en bergvärmepump där man mäter deltat över en radiator såsom beskrivs och i alla fall inte i onödan väljer tillfällen när förutsättningarna är bättre eller sämre så kan jag personligen inte se hur detta skulle kunna leda till ett dåligt resultat. I syfte att justera in befintliga radiatorer i en befintlig anläggning. Tvärt om är det mycket smidigt. Nu har inte mina flöden kanske varit 100% optimala och så vidare. Det erkänner jag. Men dom har inte varit piss. Däremot när det kommer till de fasta instrypningarna av mina radiatorer så måste jag säga att jag tycker dom är riktigt bra. Och jag har till största del använt mig av en IR picka (dock ingen tejp, mina rör är målade) och detta trots att jag har en del stora och en del små raddar. Jag håller inte med när någon dissar IR termometer och deltat uppmätt över radiator såsom rickard beskriver. Däremot kan jag förstå till 100% att det inte passar så bra som verktyg på det sätt som yrkeskåren arbetar med dimensionering Jag skäms inte över min IR picka. Det är fan en av de mest användbara och mest använda grejerna jag har!! och samtidigt som jag skriver detta vill jag också förtydliga hur bra det känns att jag lite bättre förstår bakgrunden till skeenden som jag kanske inte riktigt reflekterat över tidigare. Inte nödvändigtvis att jag inte känt till dessa men inte reflekterat över det på det sätt som denna tråd har krävt. Jag fattar med ens hur stor skillnad det faktiskt är i olika anläggningar. Olika typer av lösningar och olika typer av driftfall. Det som jag ser som självklara rekommendationer, exempelvis med IR och strypning, inser jag inte är så himla självklart. Det räcker med en luft/vattenvärmepump vars effekt över 24 timmar kan fluktuera ganska så mycket. Jag menar inte att detta kommer påverka mitt sätt att mäta eller mitt sätt att rekommendera andra att mäta i sina befintliga anläggningar mot sina befintliga värmepumpar. Däremot kanske det kommer göra att jag har lite bättre koll på olika sittuationer och kan identifiera i fall det finns en risk att förutsättningarna inte är klockrena för att använda denna metod.
Under vissa omständigheter är ett uppmätt delta samma sak som radiatorns delta.
Om man i andra sammanhang pratar om en radiators delta och inte direkt pratar om något man mäter så förefaller det också rimligt att man kan förstå vad man talar om
och det kan summeras med att jag anser det vara korrekt när någon i en diskusion säger att: Deltat över en radiator förändras med framledningstemperaturen Och det är korrekt i fall någon säger: Jag mätte upp delta 10K över min radiator. Faktum är att alltid när jag mäter min radiator har den 10K. Deltat över min radiator är alltid 10K när VPn går. och så vidare. Och det är korrekt i fall någon säger: Mitt uppmätta delta över radaitorn förändras med utetemperaturen. Och det är korrekt i fall någon säger: Mitt uppmätta delta över radiatorn förändras inte med utetemperaturenOch det är korrekt i fall någon säger: Hur mycket ökar effekten på min radiatorn i fall jag halverar deltat över radiatorn. Och det är korrekt i fall någon säger. Jag funderar över justeringen av mina radiatorer och flöden och funderar på att gå från ett delta på 30 till ett delta på 20K.
DeltaT förändras INTE med framledningstemperaturen.DeltaT kan vara 10K alltid, om kompressorn går.Att uppmätt deltaT skulle variera med utetemperaturen är helt uteslutet så länge värmepumpen klarar att hålla en stabil deltaT över kondensorn.
Att kalla cocacolas delta för delta över radiatorn är uteslutet, detta på grund av att man i praktiken kan mäta upp delta, vilket man inte kan med cocacolas delta.Radiatordelta skulle kunna fungera, det skulle förvirra många, men med en ordförklaring skulle det kunna vara en framkomlig väg att skilja på olika benämningar eftersom "radiatordelta" är så pass diffust att man inte kan mäta upp det.
Jag kan väl också tillägga att deltaT kan variera om man har köldmedieläckage, helt stängda termostater, luft i systemet, eller en värmepump som stannar vid -10 grader.Denna typ av teoretiska diskussioner förutsätter att vi har stabila ingående värden, annars kan vi lägga ned all debatt.
Det går verkligen trögt för en del!!!!Här andvänds inga begrepp fel! läs det här. begreppet delta över en radiator är reultatet av vad den lyckats avspegla från flödet som passerat . Det är vi överens om eller hur!Men om temperaturena förändras hela Tiden kan du inte mäta det Faktiska deltat som radden avspeglat, det är detta som är din tankevurpa. Du kan mäta det faktiska deltat den gången du ser att du har en fast retur temp och en fast tillopstemp som inte stiger. Balanseringspunkten som inträffar i den temperatur som vattnet får av tillförd effekt mot ytan den växlas emot , Radiatorns storlek Ytterligare ett exempel som tidigae tagits upp.Befintlig radiator är på 1000 watt , förutsättningar 55/45 86.12 liter per timme Faktiskt KV på ventil vid 10 kpa 0,27 när man gör det "Advekat" Här är faktisk delta-t nu av flödet mot radiator med en storlek av Hallrad 21a 50 cm hög och 180 cm bred. Nu säger någon så här. deltat är 7 grader oavsett framledningen . titta på min logg,,,,,, ska faktiskt delta över Rad kunna vara 7 grader vilket innebär att effekten som den ska avspegla vid 86,12 liter i timmen är 700 watt i tempen 35 t 28 r blir storleken på radiatorn hallrad 22,, 60 cm hög 300 cm långpå samma oförändrade flöde och KV värde...... Förstår ni nu varför jag opponerar mig?Ni undrar hur jag gör en injustering i ett befintligt skal. 1 Identifiera växlingsytan (storleken på radiatorena)2.kontroll av distrubitions systemet.. ( för en enklare forma av tryckfalls beräkning )3. vad kräver det termiska skalet för effekt.Är det nu 14 raddar blir det 14 beräkningar att göra ... justera in .exempel . t65 r45 .Befintlig yta vi har är en Hallrad 21, 40 cm hög och 180 bred ,,, 1000 watt KV värdet ventilen ska ha0,14 vid 10 kpa ... säg att det skulle bli 8 i verkligheten Hela 2000 pascal fel är kv 0,15 Nu Börjar det bli "advekat"Så här gör man tex i ett bostads område 400 lgh . Idag läggs parametrarna in i program rackabang och injusteringsprotokollet kommer ut. Runt 3000 radiatorer styps in samt dom mät punkter som stad/mma ventilerna har. Reglerars området med fjärr är det väldigt stabila temperaturer i systemet och mätning kan ske via temperatur differans över radiatorn Det gäller att se skillnad på dom olika systemen .. är det 10+ ute ligger tillopet konstant på ca 34 grader (55/45 system ) det sköter DUC för uc om Här får man nämligen avgiven effekt av deltat då växlaren i undercentralen Linjärt växlar ut dom kwh som krävs för att det ska bli varmt. I en "sunkig" vp anläggning där duc säger 34 grader på börvärdet , Det termiska skalet kräver/förbrukar 2,4 kwh för ställda hygien krav i ett 10 kw hus.med den överskotts energi en värmepump på säg nu värsta senarot 10 kw producerar den 7,6 kw som inte radiatorn kan ta upp och växla ut,,,, Returen blir varmare och varmare ..... och är värdet på anläggningen hamnar hos vissa på ända upp till 15 grader över Bör ... (men det verkar som om det ok,, Bara den går )jag tar det här.. en tank som tillbehör och en av anledningarna till varför.35 grader på börvärdet ligger man i större system och räknar integralet på 1-1,5 grad under och över med UVL teknik i dom system som byggts .knäpp fritt termostater och allt . varma borrhål så cop ligger sjuukt högt, Villa sidan ligger dryga 3 över och under i dom jag är skyldig till själv.. 7 + in på borrhålen vid 10 + ute . cop ligger lååångt över 5. sunkiga rackabang som tillåter upp till 15 grader ligger riktigt dåligt till i slutet av körningen .Hur fan kan det va bra att köra ut värme för -10 grader när det är 10 + uteoch sen skruva på ventiler för att försöka ställa in (det man tror är) delta när variablarna man ska jobba med flyttar sig efter en väderlek med en temperatur differans på upp till 20 grader på 3-5-10 -20-30-40 minuter .KV värde växlingsytaberäkningstempdokumenterande ventiler.Det är "receptet" för en "Advekat" Injustering .Deltat av flödet över en radiator .när källan är konstant och Man vet exakt tillförd effekt . 6 kw tex om huset drar 10 .... -5 ute Tca 45 R ca 40... Här kan ni bli lurade också . Rekomendationen som skrivs ibland "slääng upp ett par rejäääla raddar"gör att det blir obalans i dom termiska yterna som ska inregleras och deltat för dessa radiatorer måste räknas om för att passa.Det som är tråkigt just nu är en del påhopp som förekommer ...Pennans spets kan va lika dödande som en pistolkula när en yrkes skribent sätter igång skribentens försök tillhärskar teknik fungerar inte denna gång.För jag tror du i insmygda meningar tagit upp allt som jag tidigare skjutit ut mig på med dina nedvärderande ord gällande min yrkeskår mm Den diskussionen /dispyten har jag lagt bakom mig för länge sen . Du gillar inte rörisar ,, du vässar skribent pennan i vilket område som helst där det finns en avikande åsiktnär jag tänker efter .. Finns det någon annan en Rickard som kan ha rätt?jag bara undrarcocacola