0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det finns flera olika sätt att använda benämningen deltaT.Jag skall nu försöka formulera mig på ett sätt som inte kan missförstås, och vill gärna att cocacola skall skriva under på detta - så kan vi lägga detta bakom oss.För enkelhetens skull säger vi att radiatorsystemet här ersätts av en enda stor radiator som kopplas mot en värmepump.DeltaT betyder differenstemperatur, och kan användas för att beskriva t.ex.Starttemperatur/måltemperaturInkommande temperatur/utgående temperatur (mitt sätt)Skillnader mellan temperaturer vid olika tiderSkillnader mellan temperaturer på olika platserTemperaturdifferanser över tid på enskilda vattenmolekyler som förflyttar sig och under tiden kyls av (c-c:s sätt)När jag talar om deltaT i ett tvårörs system, fast instrypt och med en specifik tillförd effekt så påstår jag att deltaT över radiatorn inte ändras med ändrad framledningstemperatur, utetemperatur, eller rummets temperatur.Detta så länge värmepumpen kan leverera den effekt som krävs för att bibehålla eller höja returtemperaturen efter radiatorn.Uppmätt deltaT kommer att vara samma oavsett om man mäter över värmepumpen eller över radiatorn.Radiatorns värmeavgivning ökar ju varmare vatten man matar den med, eller ju kallare det blir i "rummet" som den sitter i, men så länge värmepumpens effekt räcker till att hålla deltaT på en stabil nivå så är deltaT i hela systemet oförändrad.Det som händer så länge värmepumpen kan bibehålla eller höja returtemperaturen är att en del av effekten blir till värme i rummet, via värmeavgivning.Denna värmeavgivning resulterar i en förändring av det omätbara deltaT över radiatorn som beror på värmeavgivningen.Det deltaT vi mäter är oförändrat.Skriver du under på detta cocacola?
Det finns flera olika sätt att använda benämningen deltaT.Jag skall nu försöka formulera mig på ett sätt som inte kan missförstås, och vill gärna att cocacola skall skriva under på detta - så kan vi lägga detta bakom oss.För enkelhetens skull säger vi att radiatorsystemet här ersätts av en enda stor radiator som kopplas mot en värmepump med oförändrad uteffekt oberoende av fram/retur-temp.DeltaT betyder differenstemperatur, och kan användas för att beskriva t.ex.Starttemperatur/måltemperaturInkommande temperatur/utgående temperatur (mitt sätt)Skillnader mellan temperaturer vid olika tiderSkillnader mellan temperaturer på olika platserTemperaturdifferanser över tid på enskilda vattenmolekyler som förflyttar sig och under tiden kyls av (c-c:s sätt)När jag talar om uppmätt deltaT i ett tvårörs system, fast instrypt och med en specifik tillförd effekt så påstår jag att deltaT över radiatorn inte ändras med ändrad framledningstemperatur, utetemperatur, eller rummets temperatur.Detta så länge värmepumpen kan leverera den effekt som krävs för att bibehålla eller höja returtemperaturen efter radiatorn.Uppmätt deltaT kommer att vara samma oavsett om man mäter över värmepumpen eller över radiatorn.Radiatorns värmeavgivning ökar ju varmare vatten man matar den med, eller ju kallare det blir i "rummet" som den sitter i, men så länge värmepumpens effekt räcker till att hålla deltaT över kondensorn på en stabil nivå så är uppmätt deltaT i hela systemet oförändrad.Det som händer så länge värmepumpen kan bibehålla eller höja returtemperaturen är att en del av effekten blir till värme i rummet, via värmeavgivning.Denna värmeavgivning resulterar i en förändring av det omätbara deltaT över radiatorn som beror på värmeavgivningen.Det deltaT vi mäter är oförändrat.Skriver du under på detta cocacola?
Det som händer så länge värmepumpen kan bibehålla eller höja returtemperaturen är att en del av effekten blir till värme i rummet, via värmeavgivning.Denna värmeavgivning resulterar i en förändring av det omätbara deltaT över radiatorn som beror på värmeavgivningen.Det deltaT vi mäter är oförändrat.