0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Därutöver skulle det inte förvåna mig i fall gemene hemmapulare är väldigt oinsatt i hur det fungerar i bakgrunden, hur deltat över en radiator är ett resultat av rumstemperatur, snittemp över radden, framledningstemperatur, flöden och så vidare. Likaså tror jag att gemene VVS konsult är väldigt oinsatt kring vilka förfaranden en hemmapulare kan anvnända för att få en befintlig VP och befintliga raddar att fungera väldigt bra, utan att ens förstå bakgrunden. (OCH DÄRMED SÄGER JAG INTE ATT RICKARD INTE FÖRSTÅR BAKOMLIGGANDE FAKTORER VILKET FÖRSTÅS KAN VARA LOCKANDE ATT TRO) Den här typen av trådar är givande för den utökar kompetensen hos läsarna i fall informationen diskuteras och används på rätt sätt. När den leder till att person A måste gå med på att person Bs sätt att se verkligheten är korrekt då blir det ju bara pannkaka. Speciellt om man ska försöka få en röris att acceptera en begreppsrymd och arbetsmetod som för dom vore helt otänkbar. Ungefär lika otänkbart som det vore för en vanlig husägare att börja plugga VVS-teknik och kylteknik. Man måste nog ha en acceptans för att vanliga husägare kommer använda sig av begrepp och termer på ett sätt som kanske inte är helt korrekt i yrkesvärlden.
Som ett exempel skulle jag vilja hävda följande. om jag ska strypa in radiatorer i ett befintligt hus, befintliga radiatorer och en befintlig värmepump. Så är jag ganska säker på att jag kommer lyckas i sinom tid. Jag kommer bara använda en termometer för att kontrollera att jag inte gjort något riktigt galet, typ kortis eller så. Jag kommer välja en metod där jag säkerställer att den radiator som är minst i förhållande till behovet kommer ha det högsta flödet och den radiator som är störst i förhållande till behovet kommer ha det minsta flödet. Där i mellan kommer alla radiatorer strypas in tills dess att den etablerade rumstemperaturen är jämn. Jag kommer i slutändan justera deltat över värmepumpen för att vara det jag tycker är rimligt. Låt oss säga mellan 5 och 10 beroende på hur flödet verkar påverka anläggningen (ljud etc). Är förutsättningarna sådana att jag har tillgång till termostater eller extra strypbrickor eller fasta vred kan jag komma ännu längre. Det kommer ta tid men det kommer nog vara svårt att via beräkningar hitta en bättre flödesbalansering av de befintliga radiatorerna. Gissningsvis kommer jag utmana mig själv och göra mindre justeringar över tid. Kanske kommer jag efter ett år på att fan jag kanske kan få det ännu bättre om jag hoppar upp ett snäpp här och där och så vidare. som sagt det kan ta tid det är OK i detta fallet. Det jag försöker säga är att varje person använder de verktyg och medel och kompetens man har att tillgå för att nå ungefär samma slutresultat. Skulle jag föreslå ovan metod för en röris så kommer hen titta på mig och undra vafan jag pratar om. Lika mycket kommer jag titta på rörisen när den klickar med högerknappen för att kopiera en snutt text och sedan klicka med högerknappen på ett annat ställe för att klistra in den igen.
Fråga 1. om man alltså inte mäter deltat över radiatorn när man mäter temperaturen på tilloppet och returen för radiatorn. Vad är det då man mäter? Det måste ju ändå heta något eller kunna förklaras som något? fråga 2. Om jag har ett radiatorsystem där temperaturskillnaden mellan tillopp och retur på samtliga radiatorer är samma som den för stunden uppmätta skillnaden över värmepumpen. Är det indikativt för att systemet är väl balanserat med avseende på flöde?
1. Det är DeltaT2. Det är väl balanserat med avseende på radiatorernas dimensionering.I ett perfekt system skall deltaT vara samma över alla radiatorer.När det gäller min graf så visar den deltaT över värmepumpen, men i ett tvårörs-system är det samma som snittet av deltaT över mina olika radiatorer.När systemet var nytt var deltaT säkert samma över alla radiatorer, nu varierar det, men som sagt, totalt sett så blir det ca 6-7 grader, vilket är att anse som bra.Tycker jag i alla fall.
Richard. 6-7 grader vid en specifik framledningstemperatur måste du mena? Ju varmare vatten man kör fram ju mer kyler ju radiatorerna vattnet.
Mr Henke Så är det!Cc
Mr Henke Värmeavgivningen ökar! DeltaT mätt över radiatorn, som Rickard menar, ändrar inte, men värmeavgivningen ökar, vilket i sin tur innebär att returtempen inte stiger lika fort.Cc