0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Med ett delta på 6 grader enligt nibes givare tycker jag nog att en koll av filtret är på sin platsOch som vanligt finns säkert ingen flödes dokumenterande ventil. Tänk va det underlättar en felsökningCc
Problemet är att cocacola anser att jag har fel när jag skriver det fetstilta ovan.Ser för övrigt att även cocacola använder deltaT som jag gör, som ett uppmätt mått:
För att inte dyka djupare i denna begreppsförvirring. Den verkar ju onekligen inte leda till något så väljer jag ett nytt spår som för min högst privata del är avsevärt mycket mer givande Jag har en VP som är dimensionerad till 100% av effektbehovet i huset. Låt oss säga 10kw. Den som installerade mina radiatorer har gjort en korrekt dimensionering baserat på ett delta över radiatorn vid DUT som är 10K. Jag har alltså 100% effekttäckning... Jag ställer in alla mina perfekt dimensionerade radiatorer på ett delta på 7K med hjälp av IR pistol. Jag kontrollerar deltat över VP, också vid drift, och det ligger på hastighet 2 av 3 på min VB CP på ganska precis 7K. Fråga 1. Vad är deltat över mina radiatorer vid DUT? Fråga 2. Vad är deltat över min VP vid DUT?Svara (jag skriver till forumet inte en person) gärna med en hyfsat ingående förklaring.
Ja för i det inlägget du klipper in från mig handlar det om deltat över en förångare Ett fast flöde som växlas mot en fast yta med nästan fasta temperaturer , Och vän av ordning monterar för att säkertälla flödet över förångareEn ventil "advekat" beräknat flöde ställs in och balansen är skapad mellan källan för energi och värmepump, referens termometrar i kretsen ,Nu serru , börjar vi närma oss hur man gör saker nogrant!Cc
Ja visst kan man säga så. Och lika väl kan man säga att deltat över radiator förändras med framledningen, givet att det är ett stabilt flöde. I och med att man kan säga på båda sätten så innebär det att en begreppsförvirring uppstår för att man i en diskussion kan prata om två olika saker även om samma begrepp används. Personligen anser jag att risken för detta förefaller väldigt liten. Eftersom Om någon säger att man vid VP drift mätt upp ett delta över radiatorn så borde man förstå vad det är personen har mätt. Jag måste säga att fortfarande efter 20 sidor så förstår jag inte vad problemet är om jag ska vara helt ärlig.
Förstår inte heller problemet och tycker det mer verkar som det hela handlar om "säg efter mig jag har rätt och du har fel".Visst ska vi diskutera lösningar och problem men det här tycker jag har gått för långt och har svårt att se hur ni skulle kunna hjälpa andra som har problem.