0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är att C-C fokuserar på den avgivna effekten (radiatorn) och Rickard på den tillförda (värmekällan).Om vi tänker oss detta scenario:Flödet är konstant 0,24 liter/s och delta-T på värmepumpen är 7 grader. VP'n ger alltså ca 7kW och vi bortser ifrån att uteffekten varierar lite med ändrad framledningstemp. Vi bortser också ifrån att det blir en aning olika temperaturförluster i ledningarna för framledning och retur mellan VP'n och radiatorn.Tittar vi på VP'sidan så ser det ut så här:Under värmekörningen så kommer det nerkylt vatten från radiatorerna som värms 7 grader i VP'n och skickas tillbaks igen till radiatorerna. Oavsett vilken temperatur som kommer ifrån radiatorerna så värmer värmepumpen vattnet 7 grader och skickar tillbaks det, så delta-T vid radiatorn måste alltså också vara 7 grader. Tittar vi i stället radiatorsidan så blir det så här:Det kommer uppvärmt vatten till radiatorn och beroende på vattnets temperatur och omgivningstemperaturen så kyls det olika mycket innan det skickas tillbaks till värmepumpen. Precis som C-C säger.Det man verkar missa här är trögheten i systemet (uppehållstiden). Värmeavgivningen är låg i början och eftersom det tar ett tag för vattnet att passera radiatorn så kommer framledningstempen att ha hunnit stiga innan vattnet har passerat radiatorn. Ex: vi har 30 graders framledning en liten stund efter att värmningen har börjat och vi antar att radiatorn kyler vattnet 3 grader vid den aktuella driftpunkten (jag orkar inte kolla upp ett exakt värde). Efter en stund när det 30-gradiga vattnet har passerat radiatorn och kommer ut som 27-gradigt så har framledningstempen redan stigit till 34 och delta-T är 7 grader.
Ja det du skriver förefaller ett etablerat faktum i denna tråd och är ju rimligt på alla sätt och vis. En VVS tekniker som diskuterar ett delta över en radiator förefaller i normalfallet diskutera värmeavgivningsegegenskaper. En person som vid ett givet tillfälle mäter den för stunden rådande skillnaden mellan tillopp och retur på radiatorn noterar vilken effekt som tillförs radiatorn i det givna ögonblicket. Vad man mäter upp för skillnad mellan tillopp och retur kan skilja sig beroende på när man mäter, exempelvis onoff VP och man mäter när den inte går, eller vilken värmekälla man har eller om man har shunt eller arbetstank och så vidare. Ett par gånger per år kommer dessa två olika språk att sammanfalla. När värmepumpen når sitt max i brist på ett bättre ord väljer jag att kalla detta för skillnaden mellan teori och praktik. Om någon ger mig en manual eller forumpost som beskriver hur jag kan justera in mina radiatorer så kommer jag kunna göra detta med en enkel IR termometer. Det är inte samma sak som att förstå de bakomliggande fysiska förhållandena och med största sannolikhet är jag inte rätt person att göra jobbet om det handlar om att designa ett värmesystem åt någon annan eller i lite större skala.
Jo det är enkelt. shunta ut en given temperatur. Kör så en längre tid. Efter ett tag uppstår en balans där framledningen och returen är konstant. Ingen ökning eller minskning sker. Och då kan ni mäta upp deltat.
För att fjärrvärmeleverantörens produktionsanläggningar ska fungera optimalt och värmeförlusterna minimeras, krävs att avkylningen av fjärrvärmevattnet hos kunden är så stor som möjligt. Avkylningen anges med värdet delta-T. Om till exempel det ingående hetvattnet till fjärvärmecentralen håller 90ºC och returvattnet 55ºC, blir delta-T-värdet 35ºC (90–55=35).