0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skulle man få skriva typ så här. Delflödesdelta för värmepumpen: Varje radiator har ett delflöde av värmepumpens totala flöde. Detta är ett resultat av radiatorns instrypning. Genom att känna till detta flöde och mäta skillnaden mellan tillopp och retur i K så vet vi effekte i detta delflöde. Resultatet av att mäta så här är PRECIS samma sak som att gå ut i pannrummet och mäta temperatur på VP Retur och VP framledning. Den enda skillnaden är att jag invid radiatorn mäter ett delflöde.
problemet rickard är det sätt som du använder terminolgin på. Även i dina två senaste inlägg så är det ju omöjligt att hålla med i allt du säger. Men väldigt lätt att förstå vad du egentligen menar.
Delflödesdelta för värmepumpen: Varje radiator har ett delflöde av värmepumpens totala flöde. Detta är ett resultat av radiatorns instrypning. Genom att känna till detta flöde och mäta skillnaden mellan tillopp och retur i K så vet vi effekte i detta delflöde. Resultatet av att mäta så här är PRECIS samma sak som att gå ut i pannrummet och mäta temperatur på VP Retur och VP framledning. Den enda skillnaden är att jag invid radiatorn mäter ett delflöde.
DeltaT över en radiator är samma som över kondensorn.Skillnaden mellan deltaT över radiatorn, och den temperatur-stegring som skett på returen är resultatet av den värmeavgivning som skett i radiatorn, men då detta är omöjligt att mäta på grund av uppehållstiderna så är det fel att säga att detta värde skulle vara deltaT.coca-cola har helt enkelt fel, så är det.Sen kan man ju alltid räkna fram vad ett teoretiskt deltaT över en viss radiator ger för effekt vid vissa flöden, och vissa vbf/vbr, men det är ju inte det NÅGON i dagligt tal kallar för "deltaT över radiatorn".Ja, ett par stycken finns det ju förstås.
Vad skulle vara omöjligt att hålla med om?DeltaT över varje radiator beror ju helt på flödet, och om systemet inte är "perfekt" så kommer man att få latenta skillnader i deltaT mellan olika radiatorer.Det är bara i ett perfekt system man kan beskriva det som du gjorde:
Allt annat är gissa tro och hoppas Cocacola
Vad är det som är fel. Det står att man känner till storleken på delflödet. Jag påstår inte att deltat är samma som över värmepumpen. Jag säger att det är samma sak men att det är ett delflöde. Hur stort delflödet är beror på instrypningen. När jag mäter så mäter jag inte skillnaden mellan tillop och retur över radiatorn. Jag mäter skillanden mellan retur från radiatorn och framledning från värmepumpen.
Resultatet av att mäta så här är PRECIS samma sak som att gå ut i pannrummet och mäta temperatur på VP Retur och VP framledning
Menar du att mitt sätt att räkna, är "gissa"?