0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår. Att mäta fram deltat över radiator blir besynnerligt svårt när framledningen hela tiden ökar genom att värmepumpen avger mer energi än radiatorn konsumerar.
Jag mätte just nu på en radiator i vardagsrummet. Tin var 24,9 grder, Tut var 24,9 grader. DeltaT är alltså noll. Men radiatorn värmer ändå rummet då rumstemperaturen är 21,6 grader.
Jodå, cirkulationspumpen går. Det måste den göra, i annat fall skulle returgivaren inte mäta ett representativt värde på vattentemperaturen.
Men, hur kan du då ha ett delta-T på 0 grader och ändå avge energi till rummet? Mätfel?
om min värmepump är dimensionerad att gå 100% vid DUTOch mitt radiatorsystem är designat för att ha ett delta på 10 vid DUTDå förefaller det enklaste att justera in radaitorsystemet utifrån detta. Det innebär att jag med en kalibrerad givare mäter tillopp och retur vid VP drift och eftersträvar delta 10 över radaitorn och värmepumpen. När DUT råder kommer värmepumpen i detta fallet gå 100% med ett delta på 10 och samma delta kommer råda över radiatorn. Detta kommer också kunna mätas under hela den tid som DUT råder, eftersom VPn kommer gå 100%. (när det är varmare ute kommer det i realtid uppmätta deltat över radiatorn också vara 10K men då kommer inte kompressorn går 100% av tiden). Om jag därutöver har rum som är för stora eller för små i förhållande till radiatorns märkeffekt kommer jag få lov att frångå detta upplägg på individuella radiatorer. De radiatorer som är förstora behöver ett mindre flöde och vice versa. Rent praktiskt är detta något som kan justeras över tid. Det som gör att det tar lång tid är att justering på en radiator även påverkar andra. När till slut detta är helt klart så kan jag justera flödet över värmepumpen, då detta troligen har förändrats av mina radiatorjusteringar. Detta kan göras med cirkpumpen för den grova justeringen (om man inte kan ställa den i procent dvs) och annars görs finjusteringen med en för radiatorslingan övergripande justeringsventil tills rätt delta uppstår, vid drift. Genom att ha tagit till sig inledningen av just detta inlägg så har man accepterat att deltat över en radiator är en konsekvens av flödet och framledningstemperaturen. Det är därför framledningen inte ökar vid DUT i det inledande exemplet. Förstår man inte det så har man sämre förutsättningar att förstå den totala processen och därmed sämre förutsättningar att lyckas. Vidare skulle man ha ett problem att tolka skeenden i ett system som inte är 100% on/off, m.m. etc. För man förstår i så fall inte hur en radiator fungerar. Man förstår bara hur den interagerar med en värmepump. Genom att sedan montera dessa radiatorer i ett värmepumpssystem av typen onoff där effekten som tillförs radiatorn regleras genom på och avstängning så accepterar man samtidigt att mätmetoden vi får använda oss av för att hantera detta i realtid är annorlunda. Då accepterar man den sista delen i detta inlägg. Man accepterar då alltså att för en husägare eller installatör så uppstår ett mätbart värde som är värdefullt utifrån ett visst perspektiv. (man bör även ha tagit del av inlägget jag gjorde precis innan detta, med avseende på begreppsförvirring)
Mmm, mätfel eller 24 grader varmt i rummet.
Alldeles perfekt förklarat, nu kan du börja konkurrera med c-c och Oraklet. När man förstått det där blir det inte så komplicerat att trimma in sitt system, även om det är dåligt optimerat som ditt är.Om du utgår från lika stor deltaT, och sedan trimmar för bästa möjliga rumsfördelning utifrån det så kommer du inom någon vecka att ha gjort det bästa som är möjligt under rådande förhållanden.Arbetstanken komplicerar det hela en aning, då du så att säga aldrig kommer att ha samma deltaT över radiatorerna som över kondensorn.För dig gäller det att försöka komma fram till så höga flöden som möjligt i externa kretsen, utan att du får problem med susande ljud eller klapprande termostatventiler.
Det behöver inte vara mätfel. Ni mäter ju fortfarande... hur mycket energi som tillförs. Det är något helt annat än hur mycket energi som avges.