0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Richard. 6-7 grader vid en specifik framledningstemperatur måste du mena? Ju varmare vatten man kör fram ju mer kyler ju radiatorerna vattnet.
Ett annat rum, Xy, har samma radiator och samma flöde men kräver mer effekt för rummet är större. Deltat kommer över denna radiator av samma storlek och flöde vara större än den första radiatorn. Eller går det inte att resonera så?
Har man en Fast växlingsyta ett fast flöde Krävs det ett varierande delta för att få iväg effekten mot rummet.
Jag mätte just nu på en radiator i vardagsrummet. Tin var 24,9 grder, Tut var 24,9 grader. DeltaT är alltså noll. Men radiatorn värmer ändå rummet då rumstemperaturen är 21,6 grader.
3. Kan jag ställa rätt flöde över en radiator genom att momentant mäta skillnaden mellan tillopp och retur? Vid VP drift? eller kommer det alltid bli ett missvisande värde? Det känns som jag missar något någonstans.
Du har alltså ingen cirkulation på vattnet just nu?
Problemet är att C-C fokuserar på den avgivna effekten (radiatorn) och Rickard på den tillförda (värmekällan).Om vi tänker oss detta scenario:Flödet är konstant 0,24 liter/s och delta-T på värmepumpen är 7 grader. VP'n ger alltså ca 7kW och vi bortser ifrån att uteffekten varierar lite med ändrad framledningstemp. Vi bortser också ifrån att det blir en aning olika temperaturförluster i ledningarna för framledning och retur mellan VP'n och radiatorn.Tittar vi på VP'sidan så ser det ut så här:Under värmekörningen så kommer det nerkylt vatten från radiatorerna som värms 7 grader i VP'n och skickas tillbaks igen till radiatorerna. Oavsett vilken temperatur som kommer ifrån radiatorerna så värmer värmepumpen vattnet 7 grader och skickar tillbaks det, så delta-T vid radiatorn måste alltså också vara 7 grader. Tittar vi i stället radiatorsidan så blir det så här:Det kommer uppvärmt vatten till radiatorn och beroende på vattnets temperatur och omgivningstemperaturen så kyls det olika mycket innan det skickas tillbaks till värmepumpen. Precis som C-C säger.Det man verkar missa här är trögheten i systemet (uppehållstiden). Värmeavgivningen är låg i början och eftersom det tar ett tag för vattnet att passera radiatorn så kommer framledningstempen att ha hunnit stiga innan vattnet har passerat radiatorn. Ex: vi har 30 graders framledning en liten stund efter att värmningen har börjat och vi antar att radiatorn kyler vattnet 3 grader vid den aktuella driftpunkten (jag orkar inte kolla upp ett exakt värde). Efter en stund när det 30-gradiga vattnet har passerat radiatorn och kommer ut som 27-gradigt så har framledningstempen redan stigit till 34 och delta-T är 7 grader.
Vad som händer över varje enskild radiator skiljer sig INTE från månad till månad, det enda som kan få deltaT att ändra är om värmepumpens effekt ökar eller minskar, eller om det blir kallt i rummet.Visst kan det bli marginella skillnader som beror på aningen kallare ytterväggar i direkt anslutning till radiatorn, men den absoluta huvuddelen av värmeavgivningen i ett lågtempererat system sker genom konvektion, och då är det bara tillförd effekt, flöde och rumstemperaturen som kan påverka deltaT.Om vi tänker oss att värmepumpen ger samma effekt i hela temperaturområdet, flödet inte ändras manuellt av någon, och rumstemperaturen är konstant så kommer jag att ha exakt samma deltaT hela året, under de perioder kompressorn är igång och klarar att värma huset utan eltillskott.Att temperaturen stiger från start till stopp beror på att radiatorn inte kan avge den energi som kompressorn genererar, detta gör att returtemperaturen stiger, men deltaT är stabil.Detta oavsett utetemperatur eller framledningstemperatur.
Volymen på radiatorn david Flödet du har som är "advekat" beräknatVi tar bara 2 exempel.Radiatorn innehåller 15 liter vatten och flödet är 45 liter i timmen Så då tar det 20 minuter på den radiatorn , ska man nu mäta redneck Blir det först efter 20 minuters drift som dt sätter sig över ytan.Höjs tillops tempen får du fel svar , tillopps temp / flöden måste vara exakta under lång tid vilket kräver en konstant effekt från källan som värmer ..Därför räknar man fram det , nu blir det "advekat"Allt annat är gissa tro och hoppas Cocacola
Jag menade inte att jag inte höll med, nödvändigtvis, utan jag menade bara att bilden inte föreföll som ett bra bevis. Det är en bild från ett tillfälle och den säger inget om individuella radiatorer. Däremot räcker ju ditt ord som bevis för att när du mäter tillopp och retur på en radiator vid kompressordrift så är deltat där i mellan det samma oavsett när du mäter (vid kompressordrift).