0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HA! C-C, jag ser ett stort fel! Du påstår att du skriver som en kråka. Fattar inte varför du envisas med att påpeka det hela tiden. Jag tycker inte du skriver så tokigt, du slår mig med längder, men å andra sidan, det kanske inte säger så mycket. Ska vi ta det i en ny tråd? min dator klarar inte så här långa trådar.
Du säger att deltat över dina radiatorer är 7 men bilden bevisar inte detta. Det var bara så jag menade. Om flödet i ditt system är 0,3 lps så skulle detta indikera att din värmepump avger ca 9kw. Det är ju utan tvekan bevisat med bilden (exakt vilken effekt beror ju på ditt exakta flöde så klart). Men vad som händer över varje individuell radiator vet vi inte med denna bild. Hur det som händer med varje individuell radiator skiljer sig från månad till månad beroende på ute-temperatur/effektbehov och så vidare det vet vi inte genom denna bild. Det vi med exakthet också vet med din bild är att din värmepump utifrån det samlade returvattnet den får tillför 9kw (låt oss ta det som ett exempel) och därmed lyfter temperaturen med 7 grader. Vidare visar din bild att din framledningstemperatur ökar från start till slut. Det kan du också bevisa. Men du kan inte bevisa varför eller på vilket sätt.
Richard. 6-7 grader vid en specifik framledningstemperatur måste du mena? Ju varmare vatten man kör fram ju mer kyler ju radiatorerna vattnet.
Mr Henke Så är det!Cc
Henke
Men det är detta jag menar med min fråga 1. När jag mäter tilloppet på framledning och retur i ett givet tillfälle så mäter jag ju egentligen skillnaden mellan returvattenet som det ser ut precis just NU och värmepumpens effektapplicering på den sammantagna radiatorreturen såsom den såg ut DÅ, när det gick genom värmepumpen. Jag mäter inte radiatorn jag mäter egentligen värmepumpen. Det kan berätta för mig hur mycket effekt jag får tillskjutet. Men det berättar egentligen inte hur mycket effekt jag avger. Om jag under en ihållande period, låt oss säga 2 timmar, noterar att radiatorns tillopp och retur är konstant så har jag gissningsvis börjat närma mig värmepumpens maxeffekt för annars hade jag över tid noterat att framledningen ökar som ett resultat av att jag inte avger all effekt jag får. I så fall är det inte deltat över radiatorn jag mäter. Däremot bör det kunna vara en god indikation på huruvida flödet är rätt inställt? Om radiatorn i sin tur är väl dimensionerad utifrån rummet så behöver jag inte skruva mer då..
Du får jättegärna fortsätta i all oändlighet om du vill..men förklara då växlingsytans påverkan kontra flöden temperaturer för mig.för din tes skiljer sig från AllasHar man en Fast växlingsyta ett fast flöde Krävs det ett varierande delta för att få iväg effekten mot rummet.Du vet annars finns det ingen anledning för dig att höja tempen . för om du har 7 graders delta i 35/28 växlar du all effekt du har på din värmepump över dina enorma termiska ytor till radiatorernär flödet är konstant.Annars har du något helt eget som du får vara rädd om cc
Men varför inte titta på deltat när vp kör sin cykel så finns svaret där.
Det händer ju inte så mycket i tråden. Jag har typ 1000 frågor. 1. Om jag tittar i en tabell som säger att min radiator ska avge 500w vid 37C i framledning och 34C i retur och att i ett 55/45 system så ska detta gälla vid 0 grader ute. (jag bara hittar på värden nu) Hur fan mäter jag detta? Det verkar ju svårt eftersom vätskan cirkulerar hela tiden. Så jag antar att svaret är att jag ska veta mitt totala flöde / tryck och utfrån instrypningsventilen ställa rätt motstånd? Eller kan man göra som lexus säger. Ta reda på hur lång tid det tar för vattnet att gå runt. Men jag antar det är sjukt komplicerat då det är många radiatorer med olika flöden över sig etc. 2. Vart hittar man den här typen av tabeller. Utgår dom alltid från ett 55/45 system? om jag vill köra 45 i framledning vid DUT. Kan jag hitta tabeller för det också? Jag har altechradiatorer från Dahl. Jag har inte hittat den typen av tabeller där? Någon som har något förslag? 3. Kan jag ställa rätt flöde över en radiator genom att momentant mäta skillnaden mellan tillopp och retur? Vid VP drift? eller kommer det alltid bli ett missvisande värde? Det känns som jag missar något någonstans.
Jo Rickard .Deltat du mäter upp Oavsett temp i flödeskrets är utagen effekt ur flödethar du 0,25 lps och du får 7 graders delta över dina radiatorer är effekten du släppt över radkrets den samma som när du släppt 7 grader i 80 /73 och 0,25lps. Det som skiljer för att lyckas är 35/28 kretsens enorma radiatorer och 80/73 små frimärken Enkel fysikcc
Om värmepumpens effekt är 7 kW och flödet 0,25 l/s samt volymen 90 liter i radiatorsystemet, så kan deltaT över raditorsystemet uppskattas med 6 minuters fördröjning mellan fram och retur. Då bör det ha snurrat ett varv i systemet.