0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
1. Det är DeltaT2. Det är väl balanserat med avseende på radiatorernas dimensionering.I ett perfekt system skall deltaT vara samma över alla radiatorer.När det gäller min graf så visar den deltaT över värmepumpen, men i ett tvårörs-system är det samma som snittet av deltaT över mina olika radiatorer.När systemet var nytt var deltaT säkert samma över alla radiatorer, nu varierar det, men som sagt, totalt sett så blir det ca 6-7 grader, vilket är att anse som bra.Tycker jag i alla fall.
Exemplet syftade bara till att påvisa att effektbehovet i rummet är en påverkande faktor som går att mäta i deltat över radiatorn. Om vi i ett givet läge skickar ut 40 och tillbaks 30 men rummet bara behövde 35 så kommer rummet bli varmare. Deltat över radiatorn kommer minska, högre returvatten går till värmepumpen som lyfter sina 8, i exemplet, och integralen är hemräknad körningen avslutas. Om i det läget alla fönster hade stått öppna säger vi (likna detta vid att det var kallare ute snarare än att fönstret var öppet) så hade värmepumpen fortsatt för att effektbehovet var större. Detta har vi också då kunnat inspektera genom att mäta deltat över radiatorn. Hela den här omvägen i tråden handlade väl om det faktum att det delta man strävar efter över en radiator är ett utifrån effektbehovet känt värde vid en given framledning och ute-temperatur. Exempelvis att vid 0 grader ute och framledning 40 så ska deltat vara 4 grader. Och vid -20 och framledning 50 så ska deltat vara 10 grader. Och att om person X oavsett övriga faktorer springer runt med IR pickan och hela tiden försöker mäta upp delta 7 så blir det inte nödvändigtvis rätt. Får jag fram min poäng nu då? Exemplet kanske är lite mer givande än de jag skrev i går?
Om du mäter samma delta vid alla drift fall borde du prova en annan mätutrustning .för den du har strider mot Naturlagarna och läran om energiväxlingjag ska hjälpa dig lite på traven med skillnaden på radiatorena för att du ska få samma delta.40 *160, 21 55/45 1000 watt vid 10 grader40 *200. 33 vid 45/35 960 watt vid 10 graders delta . hoppas nu ni börjar förstå vilka enorma radiatorer det ska till för att ni ska få 7 grader i delta vid tex 10 + ute av det vattnet som passerar radiatorn . Ni kan skippa tapeten det blir som att tapetsera med radiatoryta inne i det termiska skalet( lite överdrivet)cocacolaindirekt gör du det (omedvetet eller inte ) flödet konstant =lps oavsett vilken temp det är på vattnet är det skillnaden som blir avspeglad effekt från 20-27 eller 30-37 48-55.. differansen är den samma och det är den mängden energi som i detta fall radiatorn avspeglat.Jag debaterar inte . Jag försöker förklara en så enkel sak som hur en radiator fungerar i ett värme system.Jag ska villigt erkänna att det går trögt .. om det beror på mig som skribent eller bara att det är trögt kan jag inte svara på . Men jag skriver så gott jag kan .
En radiator ger en jämförelsevis lägre returtemperatur i fall framledningen ökar eller rumstemperaturen minskar. Detta är ett resultat av att flödet är konstant men effekten ökar. Effekten ökar i båda fallen. Och i båda fallen är det väl i ett resultat av att deltat mellan radiatorns medeltemp och rumstempen ökar. Det verkar mycket svårt att mäta detta om jag förstår det rätt.
Utan att dra igång nåt om returen, den är ju resultatet av hur värmeövergången är.Man kan ju vid ett bestämt cenario beräkna hur det blir, men jag vill ha det i excel med extra allt.Blir kanske tvungen att göra en 50 uträkningar då och utgå från de värdena. Tänkte bara att det kanske fanns nån formel, (enkel sådan).