0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Notera också att jag aldrig påstått att en radiator lämnar lika hög effekt till rummet när vbf/vbr är låg, men det är liksom en helt annan fråga.Det är klart det blir bråk om man debatterar olika saker.
Om alla radiatorer är strypta likadant och flödet är konstant. Vi säger att jag har strypt in systemet så att skillnaden mellan tillopp och retur på radiatorn vid VP drift är 7 grader. Så kan jag högaktningsfullt skita i att mäta något delta mellan tillopp och retur på en radiator när värmepumpen GÅR. Jag behöver bara mäta returtemperaturen och vet då att tilloppet på radiatorn är ganska precis 7 grader över (om vi tar exemplet med en VP som vid ett givet flöde lyfter just 7 grader). Det som lämnar radiatorn är det som sedan lyfts av värmepumpen med 7 grader. När jag mäter tillopp retur så mäter jag egentligen inte deltat över radiatorn utan jag mäter, utifrån radiatorns delflöde av värmepumpens totala effekt deltat över värmepumpen Jag mäter vilken effekt som tillförs inte hur mycket effekt som avges. Lite dåligt uttryckt kanske. Men det förefaller ganska naturligt att när vi vanliga dödliga diskuterar deltat över radiatorn så betyder detta något annat för en invigd. Så det Rickard mäter (hehe får jag säga så.. vi alla mäter ju precis så... ) är alltså hur mycket av effekten som värmepumpen genererar som jag tar till mig. Om vi har en VP som ger 10kw och har 7K i delta över kondensorn och alla mina raddar vid VP drift har 7K i delta mellan tillopp och retur så får mina radiatorer 1kw var i tillförd effekt. Så vidare skulle jag kunna säga (även om procent kanske inte går att använda här, vad vet jag.... att om deltat mellan tillopp och retur på en av dessa radiatorer är 14K i samma driftexempel så tillförs jag av värmepumpen 500w. Nu är jag inte ute efter den exakta formeln här utan bara grovt uttryckt alltså.
Om du mäter samma delta vid alla drift fall borde du prova en annan mätutrustning .för den du har strider mot Naturlagarna och läran om energiväxlingjag ska hjälpa dig lite på traven med skillnaden på radiatorena för att du ska få samma delta.40 *160, 21 55/45 1000 watt vid 10 grader40 *200. 33 vid 45/35 960 watt vid 10 graders delta . hoppas nu ni börjar förstå vilka enorma radiatorer det ska till för att ni ska få 7 grader i delta vid tex 10 + ute av det vattnet som passerar radiatorn . Ni kan skippa tapeten det blir som att tapetsera med radiatoryta inne i det termiska skalet( lite överdrivet)cocacolaindirekt gör du det (omedvetet eller inte ) flödet konstant =lps oavsett vilken temp det är på vattnet är det skillnaden som blir avspeglad effekt från 20-27 eller 30-37 48-55.. differansen är den samma och det är den mängden energi som i detta fall radiatorn avspeglat.Jag debaterar inte . Jag försöker förklara en så enkel sak som hur en radiator fungerar i ett värme system.Jag ska villigt erkänna att det går trögt .. om det beror på mig som skribent eller bara att det är trögt kan jag inte svara på . Men jag skriver så gott jag kan .
Jag är nog lite ute och cyklar här även om resonemanget kanske inte är helt fel. Skulle man kunna sammanfatta det så här då.... När vi vanliga dödliga icke-vvs:are mäter skillnaden mellan tillopp och retur. Så gör vi det när VP går. Vi eftersträvar i denna mätning, genom justering av ventilen, att Deltat mellan tilloppet och returen på radiatorn i det hela radiatorsystemet är så överensstämmande som möjligt. Vi frångår det bara i de fall ett rum blir för kallt eller för varmt. Kan man i alla fall säga att vi genom denna metod har lyckats skapa ett så jämnt flöde mellan radiatorerna som det är möjligt. (för att resonemanget ska hålla förutsätter vi att vi har spionklass på våra termometrar samt att dom är kalibrerade på laboratorie i Schweiz och kostar 10-20 000kr i inköp - dvs det är inget fel på termometrarna). Vidare förutsätter vi att vi alltid mäter vid ungefär samma driftfall. Alltså när VBfram och KBin är ungefär samma, så att effekten på värmepumpen inte är annorlunda.
om du anser att jag har fel Rickard .... Då har du egna Naturlagar och förtjänar ett nytt nobellpris.Nyfiken fråga Hur gör du när du byter radiatorer Slang och nitokopplingar ?Jag tar det en gång till har du 7 graders delta på radiator som storleks mässigt är beräknad att ha 10 graders delta vid tempen 55/45 1000 watt och du påstår att samma radiator ska ha 7 graders delta vid vp driften oavsett tempoch vid samma flöde Nu vill jag verkligen att det är du Rickard som skriver .Så här stor ska radiatorn vara för att spegla av 700 watt i temperatur området 35-28 texglöm inte att ta med en 1000 watts rad 40cm hög 160cm bred 21 1000 watt vid 55/45mmmm nääää jag bjuder på den Rickard ska det bli 7 graders delta 700 watt får du montera en 33 50 cm hög och 240 cm lång för att uppnå det du skriver om ...Eftersom du har jättesvårt för mig och mina ringa kunskaper kan du hur lätt som helst gå in på tillverkarnas hemsidor för radiatorer och se vad dom skriver att det krävs för växlings storlek på radiatorena ....förresten i ditt eget system som du har hemma . Hur "Advekat" har du mätt upp dina flöden och hur har du dokumenterat dom . vilka ventiler andvände du . va instrumentet kallibrerat . vilket tryckfall har du över ventilerna på radiatorena , vilket framräknat kv -värde fick du Det är en ganska intressant fråga med tanke på dom Unika radiatorer du har (storleksanpassade efter temperatur ,,, ) vilken tillverkare är det ? cocacola
För hundrade gången, jag vet väl att en radiator har lägre uteffekt vid låg vbf/vbr, det är INTE det vi diskuterar.Vi diskuterar faktumet att uppmätt deltaT över radiatorer i ett tvårörs-system, fast instrypt har samma deltaT som över kondensorn när kompressorn går - OCH DET HAR VI.Oavsett utetemp och radiatorns värmeavgivning så har vi samma deltaTDet bryter inte mot några naturlagar, och det bevisas i min graf.
Fråga 1. om man alltså inte mäter deltat över radiatorn när man mäter temperaturen på tilloppet och returen för radiatorn. Vad är det då man mäter? Det måste ju ändå heta något eller kunna förklaras som något? fråga 2. Om jag har ett radiatorsystem där temperaturskillnaden mellan tillopp och retur på samtliga radiatorer är samma som den för stunden uppmätta skillnaden över värmepumpen. Är det indikativt för att systemet är väl balanserat med avseende på flöde?