0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men om man har samma delta över vp som man har över radsystemet kommer inte returen att höjas och det gör den ju nästan hela året i alla fall hos mig.
Jag håller med Richard. över radiatorn är de facto t.ex. 7 °C. Det deltat är egentligen högre än motsvarande vad radiatorn avger, därför blir den varmare under körningen. Om man däremot hade följt en enskild molekyls färd genom systemet hade Smurfen rätt, det han menar är att när molekylen åker genom radiatorn tappar den kanske 5 °C, trots att deltat hela tiden är 7 °C. Det beror på att hela radiatorn blir 2 °C på samma tid som molekylen passerar radiatorn.
Avspeglingen Roland , Radiatorn som sitter i ett rum beräknad För 1000 watt rum 20 grader 55/ 45 " advekat konstant beräknat flödeKräver tempen jag skrivit i exemplet för du ska få samma delta ,
+10 grader 55/45 systemT 33 R 30+5 grader+T37 R 320 graderT41 R 37-7 graderT 48 R 40-18 graderT 55 R 45
För att ytan som ska växla linjärt upp till 1000 watt vid dimensionerande temp flöde ska bli 7 grader och samma delta vid drift krävs det faktiska drift förhållandena jag skrivit om .
Jag börjar mer och mer tro att förvirringen handlar om definitionen av delta. Cocacolas definition är att deltat är hur mycket vattnet kyls när det passerar radiatorn. Richards definition är helt enkelt temperaturen vid inloppet minus temperaturen vid utloppet. Cocacolas poäng här är att hans definition måste användas när man beräknar hur mycket värme radiatorn avger.
Jag trodde också det handlade om hur mycket vattnet kyls av radiatorn men det verkar handla om nått annat .