0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jodå, antag att i utgångsläget är hela radiatorsystemet vid 20 grader. Pumpen startar och levererar vatten som är 25 grader. Det blir också temperaturen på ingående radiatorvatten. DeltaT = 5 över både radiatorer och pump. Efter kanske 10 minuter har radiatorvattnet som tillfördes radiatorerna när pumpen startade hunnit ned till botten av radiatorerna och är då kanske 24 grader. Lite värme avges ju till rummet. Pumpen börjar då få VBin med 24 grader och skickar ut vatten som är 29 grader osv.
Rimligen borde värmeavgivningen öka med hög framledningstemp, och detta borde göra att deltaT ökar, men i mitt exempel från i morse kan man se att deltaT tvärt om minskar ju varmare vatten jag kör ut...Riktigt varför kan jag inte förklara.
Pumpens effekt minskar vid ökad framledningstemperatur, förmodligen blir köldbäraren också blir kallare under körningen. Det kanske räcker för att minska pumpens effekt motsvarande en grads deltaT. Högre värmeavgivning ökar inte deltaT när man har en on/offpump. I alla fall inte i teorin (det är där jag brukar vistas). Det som händer är att pumpen går oftare och håller radiatorn vid i genomsnitt högre temperatur men deltaT är oförändrat när pumpen går. Det fungerar inte som när man har ett shuntat system eller varvtalsstyrd pump.
I ett tvårörssystem är deltaT över värmepumpen = deltaT över radiatorerna.
vad är det som gör att framledningen inte ökar i fall värmepumpen inte orkar med. Temperaturen som kommer tillbaks kommer inte längre öka såsom du beskriver det. Den kommer ligga helt still eller om ute-tempen minskar ännu mer kommer den till och med minska och framledningen också.
känns bra att få säga så va, även om det inte har något med tråden att göra och kommer helt apropå ingenting Tillåt mig då välja motsatsen och ta del av mina senaste link inlägg i den tråden där de bättre hör hemma!
Jag tycker att det kan vara viktigt att få fram det i denna tråd som handlar om dimensioneringsproblem, och där trådstartaren inte verkar satsa på arbetstank.Eller anser du Rinnan att man skall köra med termostater i system utan arbetstank?
Javisst kan man ha termostater i ett system utan arbetstank. Men det bör inte vara den rådande regleringsmodellen om man inte har tank. Man kan ha någon termostat här och där för att ta tillvara på ofta förekommande övertemp eller rum som används på olika sätt över tid. Typ extra gästrum och så vidare. Utan arbetstank måste man säkerställa flödet och balansen eftersom tanken inte gör det på samma sätt. Så man får hålla fingrarna i styr Jag tycker tråden sedan ett par sidor tillbaks har börjat handla om en del andra saker än det som TS frågade. Då föreföll kommentaren om termostater lite underlig. Men visst det är ju ett bra sätt att få tråden att byta riktning eller bli ännu längre och spretig
så i mitt fall med tank kan jag se det mer som ett shuntat eller inverterstyrt system genom att direktlänken mellan VPns effekt/flöde är borttaget.
Nej så är det bara om man har tooook stora växlingsytor,, Annars går det för fort genom radiatorn .alla som rekomenderar en sån injustering på rad krets utan att ha tittat på på förutsättningarnagör fel..
Hur skulle det kunna bli på något annat sätt med små radiatorer. Är det samma temperatur i alla rum, radiatorerna lika stora och det är samma flöde genom alla måste deltaT över pumpen bli lika med deltaT över radiatorerna oberoende av deras storlek. Det är i princip samma fall som att värmepumpen matar en enda större radiator vars storlek är summan av de enskilda radiatorerna. I praktiken har man olika deltaT över radiatorerna men det flödesvägda medelvärdet på deltaT över radiatorerna måste vara lika med deltaT över pumpen. Vatten eller energi kan inte försvinna spårlöst.