0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hallå där jag lyfter den här tråden igen. Jag måste ha hjälp! Har precis konverterat husen från direktverkande el till Bergvärme. Nu är det så att jag använt mig av två stycken rörfirmor. En som ar lagt golvvärme radiatorer och den andra fick hela bergvärme entreprenaden. Anledning till det var att jag märkte att den första inte var speciellt engagerad och jag kände han glömde och slarvade hela tiden. Jag ar ett 180m hål och en IVT Premiumline Eq8 och en kombiberedare 300FC alltså med inbyggd cirkulationspump och volymtank. Nu är allt i gång och jag har inte funderat så mycket saken mer en att det är varmt på övervåningen så familjen stänger av elementen. Jag började läsa på tråden att man skall strypa in elementen på returen och jag tror inte att rörmokaren gjorde det. När jag kollar tillopp 24 grader och retur 22,5 grader temp på elementen så skiljer det bara 1,5-2 grader och det skall vara 4-7 graders skillnad. Elementen känns aldrig varma. Var börjar jag? och vad är det för skillnad om jag har volymtank i förfarandet?Nu vill man ju börja spara pengar och pumpen måste hålla länge. om jag har förstått det rätt så har jag skaffat mig en ny hobby för minst ett år