Hej!
Efter 11 år så ska vi byta ut vår gamla Panasonic luft/luftvärmepump.
Vi lutar åt en Mitsubishi Q660 (FD35) alternativt Panasonic HE9 (Sverigepumpen), och har varit i kontakt med en lokal firma som verkar vara bra och duktiga.
Vad anses om dessa alternativ?
Har Panasonics kvalitet blivit bättre de senaste åren så att dessa kvalitetsmässigt kan matcha Mitsubishi?
Mitsubishi "måste" enligt firman monteras på ett markstativ, vilket är en stor nackdel för mig. Vidare så kräver den 13A säkring, medan jag enbart har 10A (dock så verkar det kunna fungera att köra med en 13A säkring direkt i en 10A bottendel i proppskåpet, så detta kanske inte är något problem egentligen).
Panasonic kan monteras på väggen precis som min gamla pump, samt klarar sig med 10A säkring.
Elon har en kampanj på Mitsubishi Q630 inklusive montering för 15.995:-, vilket för mig indikerar att en Mitsubishi Q660 (inkl. montering) borde gå att få tag på för cirka 18.000:-. Bägge dessa priser efter ROT-avdrag. Verkar det som ett rimligt antagande? Hur mycket kan/bör Panasonic Sverigepumpen hamna på utan att man ska känna sig "lurad" gentemot Mitsubishi alternativen?
Vidare så undrar jag vad som är inkluderat i en s.k. normalinstallation?
Jag har framdragen el med säkerhetsbrytare på insidan vid innerdelen till min gamla pump. Numera ska pumparna matas med el utifrån och där ska även säkerhetsbrytaren sitta. Det låter ju som ett lätt och smidigt jobb för en elektriker men var ändå något som skulle debiteras separat.
Håltagningen i min vägg (puts + lättbetong) är redan gjord, men jag tyckte mig se en separat uppgift för just håltagning på 2.250:- (som jag iofs då inte kommer att behöva).
Rördragningen är på cirka en meter då ytterdelen sitter enbart lägre än innerdelen men precis mittemot varandra...inget knölande alls med plastkanaler etc.
Nedmonteringen av min gamla pump debiteras separat och kostar en dryg 1000-lapp.
Jag trodde att det borde vara lättare att montera ner den gamla pumpen och därefter montera den nya, men får nu en känsla av att det t.o.m kan bli dyrare nu när nermonteringen verkar debiteras separat.
Så vad räknas egentligen med en normalinstallation, och hur mycket borde den kunna kosta i mitt fall? Jag tror att firman jag var i kontakt med generellt räknade med 7.000:- (exkl. eldragning och nedmontering av gamla pumpen). Spontant så låter det dyrt i mitt fall, men kanske ett rimligt generellt belopp om man har detta som ett standardpris. Känslan är väl dock att det kan bli dyrare om man har en knölig montering, men inte billigare än de nämnda 7.000:-.
Ser man på priserna för en Panasonic HE9 (Sverigepumpen) så ligger de runt 15.000:- på diverse firmor.
Det ursprungliga offererade priset innan förhandling ligger på 24.500:- (efter ROT-avdrag), och det verkar ju då väldigt dyrt.
Jag har lagt mig på en teoretisk smärtgräns på 19.000:-, vilket ändå skulle innebära att firman får 8.000:- i installation + nedmontering och troligtvis ändå tjäna en slant på värmepumpen som måste vara billigare för dem än 15.000:-. De sålde runt 130 Sverigepumpar per år, och det bör väl innebära en viss rabatt.
Hjälp och svar tas tacksamt emot
.