0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men går den bra utan handpåläggning så har andra tillverkare en del att fundera på. Det borde inte vara så svårt egentligen. Ställ in innetempen och automatiken tar över.
Jag tipsade om den här sidan..
Aj aj aj.. Idag hände det igen, är bergvärme skit ?Jag var i ett hus med bergvärme som förbrukade 24.000kwh om året, jag reagerade direkt på den höga förbrukningen och sa: Det är mycket!Personen i fråga skruvade på sig och sa: JADet måste vara en felinställning på din maskin: nja vi borde ha borrat djupare, vi borrade bara 140 meter!24.000kwh/år är orimligt för 68kvm boyta plus källare på ca 50Kvm uppvärmt.."Jag börjar misstänka att det är ett antal installatörs-klåpare som inte fattar och förstår hur kurvorna ska vara inställda, någonting är iallafall FEL"Jag förbrukar ca 18.000kwh och det är på den dubbla ytan, utan bergvärme!!
.... Men jag vet inte så mycket om det där så jag sa åt honom att komma in på forumet, samtidigt ropade en annan kompis att jag var taskig som rekomenderade forumet och inte hans firma.. Vet inte om det är dom som insallerat bergvärmen åt honom.. Men jag skulle med mina erfarenheter vara jävligt misstänksam och använda mig av en firma med bra rekommendationer när det gäller bergvärme..
Mitsubishi FD 25:or har jag!!!!När det gäller inställningar på bergvärmen så är det nog superviktigt att få en bra installatör.. Jag kan säga att under dom ca 10 år som jag hade bergvärme så fungerade det klockrent, men någon billig elräkning kom INTE!! Jag tror att vi låg på ca 25.000 kwh med bergvärme och huset var på 160 kvm plus 60kvm källare.. "Jag tror det var en thermia 9 kw vi hade, med ett borrdjup på 180 meter, dom ville borra 160 men jag köpte till 20 meter" Har faktist inte riktig koll på antal meter, kanske var 140 dom ville borra och jag köpte till 20 meter!!Vi hade treglasfönster och ganska bra isolerat hus!!!