0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen spelar det ganska stor roll vart i landet huset står också... I södra Sverige är väl en VP en bonus man får när man köper huset, men köper du nåt i Norrlands inland för några hundra tusen så är det en stor fördel om det finns en VP installerad och klar. Särskilt om det inte är en gård på landet med gratis ved.
Nä så kanske det inte är MEN:Jag har haft vedpanna, oljepanna, elpanna, direktel, bergvärme och luft/luft värmepump..Jag kan säga att det absolut billigaste för mig och också det enklaste är Luft/Luft värmepump.. Man har on/off knapp och sen reglerar man värmen upp eller ner, lättare än fjärrkontrollen till Tv.. Bergvärmen har kurvor hit och dit och jag lärde mig aldrig hur den skulle maximera värmen bäst, det jag gjorde som jag gillade med den var att jag kopplade in en extern 300L varmvattenberedare efter värmepumpen så vi hade nästan obegränsat med varmvatten som förvärmdes av bergvärmepumpen!!Men jag tyckte faktist elräkningarna var HÖGA ändå, vi ska inte glömma bort att vi hade det värdelösa golvet Ek-laminat som alltid är iskallt om du inte har golvvärme. "Tror att man förlorar massor med kilowatt på att köpa ett sånt golv då man måste vräka på med mera värme för att inte frysa ihjäl."Jag noterar att dom hus som säljs som har bergvärme antingen har helt felaktiga kurvor eller något annat fel för deras värmekostnad är FÖR höga, sen har vi nördarna på detta forum som brinner för sin bergvärmeanläggning och säkerligen har låga driftkostnader.. Men gemene man har det lättare med en Luft/Luft anläggning..Vedpanna är helt underbar att sitta och filosofera över livets mening i pannrummet, men att släpa in veden från vedboden var jobbigt, hade huset i många år utan att köpa en vedklabbe skulle jag kapa och klyva veden så vet jag inte om det är värt jobbet..Oljeeldning är bekvämt och skönt i pannrummet som alltid var varmt, dock så finns det en doft som inte var allt för najs, sen har vi oljepriset!!! "På den tiden ringde jag runt till olika bolag och sist ringde jag OK och fick alltid samma pris av dom, jag brukade spara ca 1500:- på 5 minuters jobb..Elpanna/direkt el går bort direkt... Bekvämt men dyrt..Luft/Luft är som en bankomat, stoppa in 10000:- och få tillbaka 30000:- iform av el, endast en idiot kan avstå från detta.. Det finns fegisar som köper en Luft/Luft och vågar inte stoppa in så mycket pengar utan kör på sina vanliga element också, eller eldar som galningar i kaminen.. Jag tror dom flesta använder sin Luft/Luft fel....Det finns dom som klagar på ljudet, jag är benägen att hålla med.. men har man flera anläggningar så kan du minska fläkthastigheten.. I helgen kom jag ner på undervåningen och kände en bränd doft, sa till tantaloan att det kanske är värmepumpen! "Då stirra hon på mig och sa: Då är du nöjd!!!" Jag såg ju en ny FD 35:a på hornhinnan, men tyvärr så visade det sig att det bara var en lampa från jula som hade bränts igen!! Nä för en idiot som jag som inte orkar lära sig alla kurvor eller släpa in ved och inte heller har lust att betala dyra elräkningar så återstår det bara ett värmesystem och det är en Luft/Luftvärmepump...
Håll i er nu! Hade en diskussion med rörmokaren för ett antal år sedan, det gick ut på att jag var övertygad om att det skulle löna sig med ll/vp - lv/vp eller rent utav med bergvärme gentemot olja eller direktel. Svaret jag fick var att det lönade sig inte att konvertera från direktel till någe annat, motiveringen var att det var så billigt att byta ett element om det pajjade, dvs en livscykelanalys. Kan trösta er med att samma rörmokare vurmar för bergvärme i dag, han har själv konverterat från diretel till vattenburet, finns inget annat enligt honom i dag, han vill inte kännas vid hans tidigare påståenden. Så det kan bli.
Jag har satt in en Mitsubishi L/V och där ska man inte hålla på med kurvor. Bara ställa in önskad innetemp sen ska maskinen justera in sig själv för lägsta framledningstemp utan att innetempen ändras.Ska bli spännande att se hur det funkar